Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Dobrého majiteľa definuje jeho tvorivosť
Z môjho pohľadu by majiteľ mal byť v prvom rade tvorivý. Tento človek musí vedieť rozmýšľať o tom, aká bude situácia za dva, tri alebo aj desať rokov. Ja osobne sa vždy snažím pozerať dopredu: ako sa bude priamy predaj vyvíjať v najbližšej dobe? Budú vôbec predajcovia potrební v dobách internetu? Svet sa dnes skracuje a zrýchľuje – nie je problém objednať si produkty aj zo severného pólu.
Druhou vlastnosťou, ktorú majiteľ musí mať, je vnútorná sila. Majiteľ je motorom, ktorý ženie firmu a jej manažérov dopredu. Osobne si však neviem predstaviť, že by majiteľ mal firmu, do ktorej by sa iba občas chodieval pozrieť. Ak uvažujete týmto spôsobom, pravdepodobne je pre vás lepšie firmu vytvoriť, predať ju a pustiť sa do budovania ďalšej. Majiteľ totiž musí byť motorom, ktorý celú firmu tlačí dopredu, a ak taký nie je, je to veľká chyba.
Ďalšou dôležitou zložkou úspechu majiteľa je porozumenie. Dobrý majiteľ dokáže každému človeku dopriať jeho bytie, to jest dovoliť mu, aby bol takým, akým je. Čo tým mám na mysli? Nuž, ku každému cieľu sa dá dostať mnohými cestami a ak chcete, aby s vami vaši ľudia vychádzali dobre, musíte im dopriať, aby sa mohli rozhodovať a konať slobodne. Správny majiteľ dokáže určiť tie správne medze, v ktorých sa má jeho zamestnanec hýbať a umožní mu v rámci nich konať slobodne.
Dopriať niekomu jeho bytie znamená aj tolerovať chyby, ktoré človek občas robí. Čím dlhšie som majiteľom, tým viac považujem práve toto za čoraz dôležitejšiu vec. Kedysi som všetky chyby znášal veľmi zle, nemal som problém udrieť si päsťou do stola a povedať každému, čo si o ňom myslím. Všetko som chcel mať pod kontrolou a ovládať to zubami-nechtami, no nebola to správna cesta. Dnes už viem, že keď ľudí počúvate a rozprávate sa s nimi, väčšinou sa viete omnoho lepšie dohodnúť. A ak aj dôjde k chybe, zamestnanec má omnoho väčšiu snahu ju napraviť, pokiaľ vie, že pracuje pre niekoho, kto si ho váži a nepovažuje ho za hlupáka.
Tieto tri vlastnosti: tvoriť, tolerovať bytie druhých a mať vnútornú energiu, ktorá to poháňa vpred, považujem za najdôležitejšie. K nim je potrebné pridať aj istú systematickosť. Majiteľ musí byť človek, ktorý je schopný vybudovať systém, lebo každá firma, ktorá má viac ako jedného človeka, stojí na systéme. Majiteľ ho má vymyslieť a vylepšovať spolu s riaditeľom, ktorý naň musí dohliadať.
Nakoniec, životne dôležitá je etika. Bez čestného života, čistých rúk a ľahkého spánku sa nikam nedostanete. Za tie roky, čo žijem, som však objavil niečo, čo bolo pre mňa veľmi zaujímavé. Je to iba moje vlastné pozorovanie a nemusíte s ním súhlasiť, no zistil som, že tí ľudia, ktorí žijú čestne, o tom veľa nehovoria. Tí, ktorí o tom veľa hovoria a bijú sa do pŕs so slovami o tom, akí sú slušní, morálni, bezúhonní a lepší než ostatní – nuž, u nich by som sa mal trochu na pozore.
Z tohto dôvodu pracujem rád so skromnými a skutočne úprimnými ľuďmi. Jedným z nich je napríklad jedna moja kolegyňa. Aj vo chvíľach, keď sme mali na veci skutočne dramaticky odlišné názory, za mnou prišla a povedala mi to, čo si skutočne myslela. Vo svojom konaní nerobí žiadne okľuky a nikoho neohovára. Keď sa jej niečo nepáči a vidí to, ide za daným človekom a žiada nápravu. Nikdy nerozpráva o tom, aká je ona etická a ako čestne treba žiť, ale jednoducho tak žije.
Majiteľ by mal byť podobný. Ak vidí, že je niekde neporiadok, nemal by začať kričať a hovoriť, že v mojej firme taký neporiadok nikdy byť nemôže, ale jednoducho by mal zariadiť, aby sa situácia napravila. Ešte predtým, než som nastúpil do Orinu, som občas v živote robil kľučky a kotrmelce, ktoré neboli vždy optimálne, no zistil som, že všetko človeka dobehne. Vždy, keď som urobil čokoľvek, čo nebolo v súlade s pravidlami života, vrátilo sa mi to ako bumerang, či už skôr alebo neskôr. Život je v tomto geniálny: kým akúkoľvek životnú situáciu nevyriešime v súlade s jeho pravidlami, bude sa nám vracať znova a znova. Vlastná skúsenosť ma naučila, že to funguje naozaj dokonale. Správne činy nepotrebujú žiadne dlhé premýšľanie ani veľa slov. Preto keď vidíme a vieme, že máme spraviť niečo správne, jednoducho je potrebné to urobiť.
Článok je úryvkom z knihy Petra Vanku “Ako vytvoriť z malej firmy veľkú”.
Foto: Pavol Kulkovský • Kulkovský photography | Facebook
Kategórie