Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Ako vytvoriť dokonalý prvý dojem
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kde sa začína marketing vašej firmy? Možno si myslíte, že pri prvej reklame alebo prvej prezentácii, ale nie je to celkom tak. Určite ste sa už aj vy pozastavili pri letáku firmy, ktorá mala zaujímavé logo alebo perfektné meno. V skutočnosti je už to, ako sa vaša firma volá a prezentuje, vašou prvou marketingovou komunikáciou so zákazníkom. Je preto dobré venovať jej potrebnú pozornosť.
Výber loga (značky) a mena firmy je otázkou strategického plánovania a netreba ho podceniť. Pokiaľ plánujete expandovať na nadnárodný trh, ja osobne by som sa ani nedotkol mena, pri ktorom by nebola možnosť zaregistrovať .com adresu, ak by teda moja firma nemala byť naozaj lokálna. Aj v tom prípade by som si však svoje mesto poistil a patentoval, aby som sa ho v budúcnosti nemusel vzdať pre niekoho, kto vlastní spomínanú .com adresu a je väčší. Vaše meno je jednou z vašich konkurenčných výhod a preto je dobré ho chrániť.
Pekné meno sa dá nájsť vždy
Táto požiadavka môže byť z istého pohľadu limitujúcim faktorom, pretože na dnešnom trhu už nie je veľa voľných, krásnych mien, ktoré zatiaľ neboli registrované v podobe .com. Avšak nezúfajte: pekné a dobré meno sa dá nájsť vždy, ak trochu porozmýšľate.
Ja osobne mám rád mená, ktoré sú krátke a aspoň do istej miery, opisné. Dobré meno by sa podľa môjho názoru malo aspoň trochu týkať oblasti, v ktorej operujete, lebo keď vás v prvých rokoch nikto nepozná, môže vám to veľmi pomôcť. Nie je to však podmienka, keďže existujú úspešné medzinárodné firmy s veľmi jasnými menami, ako napríklad Kaufland či British Airways, ako aj úspešné firmy s názvami, ktoré s ich predmetnou činnosťou nemajú nič spoločné – Amazon, IKEA, Starbucks. Strednou cestou sú mená, ktoré pochádzajú z mytológie, povestí alebo histórie a odkazujú na nejakú vlastnosť alebo činnosť. Pri nich si však dávajte pozor, aby dané slovo odkazovalo na ten istý koncept vo všetkých krajinách, kde sa chystáte podnikať.
Iba váš názor nestačí
Je určite pravdou, že keď si vyberáte meno pre vašu firmu či výrobok, musí sa páčiť hlavne vám osobne. Pokiaľ si myslíte, že to nie je celkom ono, radšej by som toto meno nepoužil – koniec koncov, budete s ním musieť žiť naozaj dlho a nie je dobré, ak sa budete cítiť nepríjemne zakaždým, keď o ňom niekomu budete hovoriť. Na druhú stranu, neriaďte sa iba svojím osobným názorom, lebo toto meno nebudete používať iba vy. Je lepšie urobiť si naň prieskum rovnako, ako robíte prieskum na cenu, kvalitu či požiadavky zákazníka.
Keď si robíte prieskum na meno či logo, musíte vedieť, čo sa pýtať. Ak sa ľudí iba pýtate, či sa im meno páči, odpovedia vám buď áno alebo nie, a viac sa nedozviete. Je lepšie pýtať sa konkrétnejšie: “Pokiaľ by firmy s týmto menom (logom) boli skutočné, ktorá z nich by bola najväčšia?” Alebo: “Ktoré z týchto mien by pre vás reprezentovalo najväčšiu profesionalitu?“ Alebo: „Ktorá z týchto firiem by podľa vás poskytovala najväčšiu hodnotu za vaše peniaze?”
Môžete položiť aj negatívne ladené otázky: “Ktoré z týchto mien by pre vás reprezentovali firmu, ktorá je pravdepodobne príliš veľká na to, aby ste s ňou spolupracovali?” Vaša veľkosť môže byť problémom. Napríklad, ak by som si u nás doma vo Švédsku chcel postaviť dom, nevolal by som firmu Skanska, ktorá stavia diaľnice v celej Európe. Preto sa respondentov nepýtajte iba na to, či sa im niečo páči alebo nepáči, lebo to jediné, čo sa dozviete, je ich osobný názor. Pokiaľ im položíte konkrétne otázky, dozviete sa konkrétne odpovede.
Zásady dobrého loga
Logo, ktoré si vyberiete, by malo byť malé, jasné a použiteľné vo viacerých situáciách. Niektoré logá sú pomerne zložité a majú viacero farieb, čo je možno esteticky príťažlivé, ale z viacerých hľadísk nepraktické – takéto logá sa nedajú lacno natlačiť na tričká, predražujú výrobu propagačných materiálov a tak ďalej. Troj- a viacfarebné logá alebo logá s reflexnými alebo transparentnými prvkami majú tiež nevýhodu v tom, že vyzerajú rozlične na rôznych podkladoch v závislosti od materiálu, osvetlenia a okolitých podmienok. Pokiaľ máte takéto multichromatické (viacfarebné) logo, pozrite sa aspoň na to, ako by ste mohli vytvoriť jednofarebnú verziu, ktorá by vyzerala dobre.
Dobré logá sú zvyčajne veľmi jednoduché, ale napriek tomu obsahujú niečo, čo ich robí jedinečnými. Je to skutočná výzva pre marketingové oddelenie: ako to urobiť jednoducho a pritom príťažlivo. A opäť platí to, že ak logo nevyrábate vo vlastnej réžii, ale zadávate ho ako zákazku marketingovým agentúram, zadajte im vytvoriť viacero návrhov a tie si všetky otestujte na viacerých zákazníkoch, aby ste mali istotu v tom, že to funguje. Drahé logo automaticky neznamená, že bude funkčné – iba prieskumy vám vedia dať istotu. Pokiaľ pri prvom uvidení loga nemáte silný „wow pocit“, je lepšie ho odmietnuť. Tento pocit musí prísť okamžite, inak logo neplní svoju úlohu.
A nakoniec, logo na rozdiel od mena nemusí automaticky dávať zmysel. Je dobré, ak to tak je, ale keď sa pozriete napríklad na logo firmy Google, v podstate vám nehovorí nič, ale pamätáme si ho všetci. Pri logu tiež neplatí to, že čím je ho viac, tým je lepšie. Pokiaľ sa pozriete na logá väčšiny firiem, zistíte, že časom sa väčšina z nich zjednodušuje. Preto sa snažte o to, aby bolo vaše logo jednoduché a zrozumiteľné hneď od začiatku.
Verím, že tieto základné pravidlá pomenovania a prezentovania firmy vám pomôžu uľahčiť oslovenie zákazníka. Koniec koncov, od prvého dojmu závisí veľmi veľa a je vo vašom záujme, aby bol čo najlepší.
Autor: Mårten Runow
Foto: Peter Praženka • Peter Praženka | Facebook
Kategórie