Ako prekonať krízu na začiatku

26. apríla 2016 | Pridal: Viac

Z času na čas dostane majiteľ alebo vedenie firmy skvelý nápad, ako ju posunúť ďalej: obsadiť nový trh. Deje sa to hlavne vo firmách, kde už existuje zabehnutý systém a najlepší spôsob, ako lepšie a rýchlejšie napredovať, je expanzia do nových segmentov tovaru alebo služieb, prípadne do krajín, kde sa ešte nedodávajú. Avšak firma, ktorá čerstvo expanduje, musí vedieť prekonať svoje „detské choroby“ bez toho, aby ju zabili.

Pri expanzii to majú jednoduchšie firmy, ktoré ponúkajú rozličné služby. Ich know-how je v zásade len jedno a stačí ho upraviť na miestne podmienky: zvládnuť rôzne administratívne záležitosti, vybaviť povolenia, registrácie a podobne.

Vo výrobných firmách je to trochu náročnejšie, keďže majitelia, prípadne vývojári, musia pohnúť rozumom a prísť s niečím, čo tu ešte nebolo. Dať produktu nový obal a nové meno býva len krátkodobým riešením a história nás už naučila, že nie vždy šťastným. Všimol som si, že sa na americkom a čoraz častejšie na európskom trhu deje nasledovné: nejaký produkt, ktorý je obľúbený a slušne sa predáva, sa na čas stiahne z obehu a po istej dobe sa znova objaví ako „novinka“. Firmy sa tak snažia, aby sa ich produktom nepresýtil trh. Mne osobne sa to ale nepáči, hlavne vtedy, ak si nejaký produkt obľúbim a musím čakať, kým sa znova vráti alebo kým niečo podobné nezačne predávať konkurencia.

Majte správnych priateľov

Nech už sa firma rozhodne akokoľvek, platí, že keď sa konečne vyberie určitým smerom, môžeme to považovať za začiatok novej éry. Tá sa nerozlučne spája s mnohými prekážkami neznámych rozmerov. Preto by sme na pár vecí mali myslieť skôr, ako niečo nezvratné podnikneme.
V prvom rade treba vyčleniť tím ľudí, ktorých si sami vytipujeme a oslovíme. Na rozbeh nových projektov je určite lepšie hľadať ľudí správneho charakteru vo vlastných radoch. Viete tak odhadnúť ich potenciál, poznáte ich správanie v krízových situáciách, ich odhodlanie, ochotu, vedomosti a cieľavedomosť. Tieto vlastnosti by som považoval za hlavné kritériá, ktoré musí daný človek spĺňať.

Takisto je veľmi dôležité danú vec s človekom prebrať a získať jeho súhlas. Nemalo by to byť o tom, že ho iba postavíte pred hotovú vec. Pokojne sa môže stať, že vám taký človek utečie, ak bude vidieť, že ste o ňom rozhodli bez jeho vedomia a súhlasu. Pokiaľ má charakter, povie vám to hneď a pokúsi sa vycúvať. Ak nie, môže to skončiť obrovským „prúserom“, ktorý vám vytvorí iba preto, aby vás presvedčil, že nie je ten správny človek na daný projekt.

Foto: Rudolf Baranovič

Foto: Rudolf Baranovič

Ak sa vám podarí získať súhlas od osoby či osôb, ktoré ste si vybrali, je dôležité urobiť si strategický plán. Ten pozostáva hlavne zo stanovenia cieľa. Je vhodné, ak sú na tomto stretnutí prítomní všetci, aby každý vedel, aké ciele treba dosiahnuť, vrátane čiastkových. Ja osobne tu odporúčam byť čo najviac konkrétny a rozsiahly, aby ste prešli návrhy všetkých zúčastnených, prípadne odstránili už na začiatku zlé smerovanie a predstavy, ktoré sa nezlučujú s vaším plánom.

Po naplánovaní je vhodné nechať si celý proces trochu uležať v hlave a tak sa uistiť, že to nebude unáhlené, slabo premyslené alebo impulzívne. V konečnom dôsledku vás takéto konanie môže vyjsť dosť draho. Na druhej strane, netreba to veľmi preháňať a zbytočne premýšľať, aby ste sa náhodou nedostali do mŕtveho bodu a neskončili skôr než ste začali.

Úspech ale nepríde zadarmo. Treba počítať s tým, že to môže byť spojené s väčším nasadením, nejakými kompromismi, odopieraním si a obetou hlavne voľného času. Štarty nie sú pre slabé povahy, to rozhodne nie. Preto je fajn zvoliť si za hlavného ťahúňa osobu, ktorá má more trpezlivosti, porozumenie pre hlúposť iných ľudí a prípadné zlé nálady nejakých úradníkov. Posielanie od okienka k okienku a zbieranie pečiatok a potvrdení nie je iba slovenským fenoménom.

Nevzdajte sa pred koncom

Ak sú zvládnuté všetky administratívne veci potrebné pre fungovanie firmy, je načase začať produkovať. Je fajn, ak máte pripravený prieskum trhu, aby ste už od začiatku vedeli, kde môžete predávať svoj tovar a služby. Fungovať „hurá systémom“ nemusí byť to pravé orechové. Na začiatku treba rátať aj s nejakým obdobím, kým sa firma etabluje, je funkčná a živá. Pri nákladoch je nutné počítať aj s rezervou, ktorú treba tvoriť už od samého začiatku.

Dám vám jednu dobrú radu. Ak ste na riadenie nového projektu vybrali nejakého zamestnanca a ukáže sa, že to nejde, čo najskôr ho vymeňte. Neváhajte ani v prípade, keď je na vysokej riadiacej pozícii. Je tu predpoklad, že ju nezvládne, otrávi aj ďalších a bude veľkou brzdou rozbehu, čo si na začiatku nemôžete dovoliť. Mám s tým vlastnú skúsenosť a preto viem, o čom hovorím. Tento človek pritom môže byť dobrý, produktívny i lojálny, a na svojej doterajšej pozícii mohol dosahovať krásne výsledky. Nemusí sa však hodiť na nový projekt, a tak je lepšie dať to do poriadku ešte predtým, než to pre firmu bude veľmi nákladné.

Rozbeh niečoho nového si vyžaduje nie väčšie, ale rovno obrovské úsilie a odhodlanie uspieť. Veľa firiem sa vzdáva tesne pred cieľom, no možno stačí urobiť už len posledný krok a pôjde to! Pokračujte neustále v napredovaní, neuspokojujte sa s dosiahnutým čiastkovým cieľom a kým nie ste na konci, nedoprajte si nárok na oddych. Úspech vám bude zaslúženou odmenou. Dobre a funkčne stabilizovaná firma prosperuje po čase aj sama. Ani vtedy však netreba poľavovať a čakať, že to pôjde samo aj naďalej.

Je tu ale aj dobrá správa: nikdy nebudete čeliť väčšiemu problému než ste schopný zvládnuť, aj keď sa vám to tak na prvý pohľad nemusí zdať. Niektoré veci prekvapili aj mňa, neprestal som však veriť a aj zo situácií, ktoré nevyzerali dobre som vyviazol zo zdravou kožou. Získal som väčší nadhľad, urobilo ma to odolnejším a viem, že u nás na Slovensku sa nemáme vôbec zle. Nemusíte mi veriť, ale po pobyte v iných krajinách vám viem potvrdiť, že je to tak. Preto vám prajem veľa sily a pevných nervov! Určite sa vám zídu.

Autor: Marek Béreš, Deutschmann Internationale Spedition, s.r.o., www.deutschmann.sk
Foto: Rudolf Baranovič, www.facebook.com/ruiger

 

Komentáre

Rubrika: Marketing a predaj