Podpora domáceho podnikania je správnou cestou

27. august 2015 | Pridal: Viac

ĽUBOŠ REGEC (*1969) je zakladateľom a spolumajiteľom spoločností TIS, v.o.s., TIS Slovakia s.r.o. a Greno Bohemia, s.r.o., ktoré sa zaoberajú predajom a distribúciou čerstvého ovocia a zeleniny, respektíve hotelového a bytového textilu značky GRENO. Na slovenskom, českom, poľskom a maďarskom trhu pôsobia už vyše dvadsať rokov a do tisícov predajní a domácností prinášajú čerstvé potraviny a kvalitné uteráky, posteľnú i stolovú bielizeň. O jeho podnikateľskom príbehu, osobných, životných a pracovných zásadách a cieľoch sa s ním rozprával MARCEL PAVLÍK.

Aké boli vaše podnikateľské začiatky?

V roku ‘93 vznikol TIS ako verejno-obchodná spoločnosť a hľadali sme, ktorým smerom sa uberať. Nakoniec sme sa rozhodli, že budeme na Slovensko dovážať ovocie a zeleninu. Pôvodne sme ju chceli aj sami pestovať, no v konečnom dôsledku sme si prenajali jeden malý obchodík na námestí v Starej Ľubovni a v tomto obchodíku sme začali predávať. Otec tým nebol nadšený, lebo zo šéfa oddelenia v TANAP-e som sa stal predavačom zeleniny a bol presvedčený o tom, že ako lesný inžinier by som mal kráčať v jeho šľapajách.

Foto: Ladislav Pavlík

Ľuboš Regec (Foto: Ladislav Pavlík)

Ako roky ubiehali, mali sme predajní päť, otvorili sme si veľkoobchod a začali dovážať čerstvé ovocie z Poľska, Maďarska a iných krajín. Prišli sme na to, že sme vlastne logistická firma, ktorá dokáže dobre zmanažovať presun tovaru z miesta A na miesto B a tam ho predať. Od roku 1995 približne do roku 2002, kedy sme sa najviac rozvíjali, sme zažívali pekné obdobie.

Naša ďalšia divízia vznikla v roku 2005, kedy sme urobili kontrakt s gréckou firmou Greno, ktorá má sídlo vo Wroclawi a vlastní fabriku na výrobu posteľnej a kúpeľňovej bielizne. V strednej Európe sú jednou z najvýznamnejších fabrík a sú to dizajnéri, ktorí pochopili, že inovovať treba aj v tomto smere. Dá sa teda povedať, že sme z ovocia vhupli rovno do postele (smiech).

Keďže v tomto období bol trh zaberaný veľkými marketmi, mali sme potrebu diverzifikovať. S firmou Greno sme sa dohodli, že budeme jej výhradným zastúpením pre Česko, Slovensko a Maďarsko, a naša spolupráca trvá dodnes. Máme približne štyristo odberateľov: maloobchody, ktoré naše výrobky predávajú koncovým zákazníkom, ako aj firmy, ktoré si nechávajú vyrábať produkty na mieru. Pracovali sme napríklad aj pre známu slovenskú tenistku, ktorá sa momentálne zúčastnila turnaja v Austrálii.

Okrem predaja sa podieľame aj na dizajne, lebo sme zistili, že heslo „mysli globálne a konaj lokálne“ skutočne platí. Vkus klientov v Poľsku, kde je centrálna fabrika, je iný ako na Slovensku, v Maďarsku alebo v Čechách. Na každý trh sa teda treba pozerať inými očami. Takisto sme si otvorili vlastný maloobchod so značkou Greno na námestí v Starej Ľubovni a Hlohovci, aby sme získali vlastné skúsenosti s priamym predajom a zistili, o ktoré produkty majú zákazníci skutočne záujem a o ktoré nie.

Naša tretia divízia vznikla takpovediac z našej prirodzenosti. Vždy sme bývali na dedine a mali isté poľnohospodárske návyky, keďže u nás doma sa vždy pestovalo. Otec choval kravu, mali sme doma traktor a starali sa o pole. V 97. roku sme preto kúpili prvé polia a dnes vlastníme približne sto hektárov polí, lúk a lesov, a ďalších približne dvesto prenajímame a spravujeme. Okrem toho spravujem ja osobne ako lesník, spolu s mojimi ľuďmi, ďalších štyristo hektárov lesa. Nejde o ziskovú činnosť, je to však divízia, kde dávame prácu ľuďom a veľmi ma teší, že sa venujeme našej prírode. Dnes sa veľa hovorí o zdravej výžive a ak nepoznáte zeleninára, od ktorého si zeleninu kupujete, ani neviete, čo jete. Preto sa snažíme pomáhať aj v tomto smere.

Čo by ste odporúčali ľuďom, ktorí sa rozhodli začať podnikať?

Nuž, dnes je podnikanie náročné, ale na druhej strane, keby bolo jednoduché, podnikal by každý. Rozhodne musí človek najprv niečo vedieť o tom, čo chce robiť. Ja osobne som študoval niečo, čo ma baví až dodnes a robím to ako hobby, no veľmi sa tým neživím, a preto by som až tak silou-mocou neodporúčal držať sa nejakej oblasti iba kvôli tomu, že ste ju vyštudovali. Avšak najnutnejšie je nájsť to, prečo to chcete robiť – váš účel, dôvod, prečo vaša firma existuje. Potom sa jednoducho naučte robiť svoju prácu čo najlepšie, ako viete, a robte ju poriadne. To je všetko!

Aké sú vaše hlavné podnikateľské zásady?

Jednou z mojich základných zásad je, že nikdy do firmy nechodím nahnevaný. V konečnom dôsledku to nikomu nepomôže a preto som sa naučil ovládať. Riadiť firmu „napálený“ je veľmi zlé.

Vo všeobecnosti sa snažíme udržiavať emočne veľmi vysoko. Ak máme ľudí, ktorí sú vo firme „dolu“, je potrebné ich rýchlo korigovať. Ich výsledok práce bude ďaleko hodnotnejší a aj vzťahy vo firme sú potom ďaleko lepšie, hlavne pri kancelárskych prácach, kde spolu pracuje veľa ľudí na meter štvorcový. Máme ľudí, ktorí u nás pracujú už pätnásť rokov a fluktuácia je u nás veľmi nízka.

Foto: Ladislav Pavlík

Ľuboš Regec (Foto: Ladislav Pavlík)

Hovorili ste, že vaše výrobky distribuujete a predávate v niekoľkých krajinách. Aké sú vaše obchodné zásady?

Obchod pre všetky naše divízie sme na začiatku vždy robili osobne. Keď sme niečo rozbiehali, ako napríklad etablovanie značky Greno, ja osobne som chodil po Slovensku a hľadal mestá a obchody, ktoré by boli vhodné na predaj. Urobil som kostru obchodu: definoval som, kto sú naši zákazníci, ako s nimi budeme pracovať a následne som tam poslal obchodníka. Keď tam teda prišiel, majiteľ obchodu už povedal: „Aha, vy ste ten z Grena! Vás poznám.“

Neviem, či je tento osobný prístup tá najlepšia cesta, ale robili sme to tak a fungovalo to. Dnes je situácia trochu iná – je potrebné robiť viac marketingu na koncového zákazníka, aby sme mali stabilný odbyt. Sme distribútorom a výrobcom, ktorého klientom je predajňa a konečný zákazník, ktorý chce kúpiť našu značku, musí do tejto predajne ísť a tam si to kúpiť.

Preto spúšťame pilotný projekt vlastných predajní, aby sme tento odbyt ustálili. Pokiaľ máte výrobu, ktorá má isté výrobné kapacity, tá od vás čaká, že ju uživíte, lebo iba tak sa zastaviť nedá. Dnešná doba, kedy ľudia šetria, nie je vysokému predaju veľmi naklonená, takže musíte robiť dobrý marketing a správny predaj. A okrem toho existuje konkurencia, ktorá má isté maniere a takisto sa snaží prežiť.

Ako v tomto konkurenčnom boji uspieť?

My ako firma sa konkurenciou ako takou veľmi nezaoberáme. Neriešime to, či je zelená, červená alebo akákoľvek iná. Pozeráme sa akurát na to, čo robí a či to chcú zákazníci, no inak ideme vlastnou cestou.

Nekalé praktiky vám neodporúčam – môžete síce na niekoho úkor do nejakého obchodu natlačiť váš tovar, no to ešte nezaručuje, že to bude tovar obrátkový. Otázkou je, či to daný distribútor dokáže predať, lebo podľa toho vás bude mať rád. Preto nevedieme nijaký zúrivý konkurenčný boj, hoci samozrejme nechceme, aby police, ktoré v obchodoch patria nám, patrili niekomu inému.

Čo by ste radi odkázali začínajúcim podnikateľom?

Nuž, v konečnom dôsledku vám nikdy nikto nijako výrazne nepomôže (smiech). Pravdepodobne vám pri začiatkoch podnikania žiadny daňový úrad nepovie nasledovné: „Začínate podnikať? To je vynikajúce! Dostanete desaťročné daňové úľavy.“ Avšak ako začínajúci podnikateľ máte obrovskú devízu: úplnú vlastnú slobodu. Aké si to urobíte, také to budete mať. Majte dobrý účel, pre ktorý sa do toho pustíte, správnych ľudí okolo seba a vymýšľajte veci, ktoré ľudia potrebujú. Ak tieto body splníte, bude sa vám dariť.

Prostredie môže byť dobré alebo zlé, priaznivejšie alebo nepriaznivejšie, no opäť platí, že závisí iba od vás, ako sa v ňom zachováte a či sa vám bude dariť. To, že máme slobodu začať podnikať, je obrovská výhoda – mnohí z nás sa narodili ešte v čase, keď to nebolo možné. Keď som začínal, celý môj kapitál bol tridsaťtisíc korún. To nebolo ani dnešných tisíc eur, no s bratom sme vedeli, že chceme pracovať sami na seba a hoci sme ešte nevedeli, kam sa presne budeme vyvíjať, vedeli sme, že do toho chceme ísť celým svojím srdcom. Nemali sme žiadny manuál o tom, ako to robiť, lebo náš otec nebol biznismen, no boli sme ochotní sa učiť a odrieť si lakte. A práve to je skvelé! Môžete tvoriť, predávať a slobodne konať. So slobodou však kráča ruka v ruke veľká zodpovednosť: kto robí, musí robiť dobre, lebo inak neprežije.

Okrem slobody a zodpovednosti majte i správny účel, prečo to celé robíte. Ak je to celé ešte poňaté ako dobrá hra, úspech je zaručený.
Myslím, že sa na Slovensku máme dobre. Ešte v minulom storočí tu boli vojny, hladomory a obmedzená sloboda. Preto si treba vážiť to, čo máme a rozvíjať našu malú, peknú krajinu. Želám vám, aby ste sa nebáli prekážok, využili svoj potenciál a robili svoju prácu naplno. A vyhráte.

Celý rozhovor si môžete prečítať v časopise Úspešní manažéri 03/2014

Foto: Ladislav Pavlík

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa