Chcete začať podnikať? (II.)
Keď už majú presnú predstavu o tom, čomu sa budú venovať, mnoho začínajúcich podnikateľov sa na začiatku svojho podnikania potýka s tou najprozaickejšou otázkou: otázkou peňazí. Pokiaľ nie ste dedičom miliardového impéria alebo nedisponujete investičnými stimulmi, je nutné vedieť, čo presne treba urobiť. Dobrá správa je, že zásady riadenia peňazí vôbec nie sú zložité. Váš zdravý rozum vám bude najlepším radcom.
Kde zobrať financie na štart? Po prvé, vôbec nie je pravda, že na štart potrebuje človek milióny. To je blud. Kvantum podnikateľov začínalo z ničoho, z nuly, mali svoje dve ruky, ochotu tvrdo makať, niečo dobrého vedeli urobiť a mali dosť rozumu na to, aby si odkladali časť svojich zarobených peňazí na budúce podnikanie.
Čo teda urobiť? Ak naozaj potrebujete financie, je lepšie použiť svoje vytvorené úspory, ktoré ste si pár mesiacov či rokov vytvárali. Ale v žiadnom prípade si neurobte na úvod veľký dlh, o ktorom vôbec netušíte, ako ho budete splácať. Ak potrebujete na podnikanie stroj (sústruh, auto, osciloskop…), kúpte si radšej ojazdený funkčný starý stroj za zlomok ceny nového, ale nezadlžujte sa. Ak to pôjde, o pár mesiacov si za vlastné kúpite nový. Ak to nepôjde, tak ste prišli iba o trochu peňazí.
Nekupujte hneď na úvod drahé budovy či autá a nepodpisujte „nevypovedateľné“ nájomné zmluvy v drahých nákupných centrách. Vyberte si priestory s nízkym nájomným alebo, ak to kvôli druhu podnikania nejde, iba také miesta, ktorých sa viete ľahko zbaviť. Na úvod buďte veľmi skromný a veľmi veľmi ostražitý: každú zmluvu si trikrát prečítajte, osobitne pasáže týkajúce sa riešenia problémov. Mimochodom, tieto vlastnosti by vás nemali opustiť ani v budúcnosti.
Pokiaľ vám vaše podnikanie pomerne rýchlo neprináša peniaze a návratnosť je úplne v nedohľadne, radšej skúste robiť niečo iné. Neutopte v tom všetky svoje zdroje, duševné sily a zdravie. Nenarobte si dlhy, ktoré sa vám úplne vymknú spod kontroly. Je lepšie rýchlo zmeniť a vyskúšať sedem rôznych druhov činností či podnikania, ako sa s jednou neúspešnou myšlienkou trápiť dlhé roky a bez výsledkov. „Ak to nejde, tak to nejde“, spieva sa v jednej pesničke. Posplácajte dlhy a choďte ďalej, nezaseknite sa na prvom neúspechu. Raz na tú zlatú žilu v podnikaní narazíte. Zo žartu sa niekedy hovorí, že podnikateľ, ktorý sedem krát neskrachoval, nie je podnikateľ. Ale isté zrnko pravdy v tom bude.
Systém uvažovania – „však dajako bude“, používajú a hovoria iba nezodpovední ľudia. V skutočnosti „dajako nebude“. Ak nebudete platiť dlhy, rátajte s tým, že banka či iný veriteľ vám zoberie dom, záhradu a navyše budete vracať oveľa viac peňazí než ste si požičali. Môžete sa stať doživotným dlžníkom navyše s obrovským rizikom, že ohrozíte aj svoju rodinu. A triasť sa veru môžete veľa rokov. Samozrejme všetkým tým, ktorí sú už teraz zadlžení po uši, tu stúpne krvný tlak. Aj preto mám rád banky, ktoré kladú tvrdé podmienky na získanie úveru a tým vlastne často chránia podnikateľa pred sebou samým, pred jeho nepremyslenými avantúrami.
Ja som prvý milión (ako aj mnohí ďalší podnikatelia) zarobil svojimi rukami. Nebolo to za týždeň, ako vám sľubujú kúzelnícke investičné spoločnosti, ale za rok. Drel som 16 hodín denne, to je pravda. Ale veľa som sa pri tom naučil, nezadĺžil som sa a úplne inak som potom s týmito peniazmi nakladal. Lebo viete ako to je – ľahko prišlo, ľahko odišlo. Ak tvrdo pracujete, takto zarobené peniaze majú pre vás obrovskú hodnotu a iba veľmi ostražito ich vydávate. Nie som proti úverom, ale ako sa hovorí, berte ich iba vtedy, ak ich nemusíte brať a nie vtedy, ak by ste museli všetko vsadiť na jednu kartu. Ak si myslíte, že podnikanie je niečo ako hrať v kasíne, tak raz zrejme skončíte pri ruskej rulete.
Drahé auto, repre priestory či luxusné kravaty v totálnej väčšine brandží nehrajú žiadnu rolu. Poznám tisíce predajcov, manažérov či majiteľov firiem, ale ja nepoznám ani jedného, ktorý by mi odprisahal, že robí dobré obchody iba preto, že má auto za 60 000 euro. Ani vy by ste si nevyberali dodávateľa podľa týchto kritérií, však?
Ale nebojte sa nič, raz aj na tieto veci v správnu chvíľu dôjde. Pomaly ďalej zájdeš – to je mimoriadne dôležité pravidlo začínajúceho (ale aj skúseného) manažéra.
Vy sa radšej najprv postarajte o to, aby vaša firma bola čo najskôr taká produktívna, dobrá, úspešná a známa a mala takú skvelú perspektívu, že už to samo o sebe pritiahne nových a skvelých ľudí. Aj tak firma dostane iba takých ľudí, akých si zaslúži. Nikdy k vám neprídu lepší pracanti, než ste dnes vy.
Definujte si rozumné ciele. To už dnes majú mnohí. Ale vy sa naučte aj dobre plánovať a svoje plány aj skutočne plniť. Dobre si prácu zorganizujte, lebo to je hlavný rozdiel medzi úspešnou a neúspešnou firmou. Pokiaľ máte plány nielen v hlave, ale aj na papieri, máte spolovice vyhraté. Ďalším krokom je presadiť vaše plány do života pomocou toho najcennejšieho, čo vo firme máte: vašich ľudí. O tom, ako ich nájsť a na čo dbať pri ich výbere, si povieme v nasledujúcej časti.
Komentáre
Rubrika: Strategický manažment
Sledujte nás
Pripojte sa k nám!