Poznáte ľudí, ktorí si dokážu význam každého slova vyložiť „tak nejak“ po svojom?

23. septembra 2012 | Pridal: Viac

Vy napíšte slovo „komár“, ale oni sú si na 100% istí, že ste určite chceli povedať „slon“. Často sa tvária, že čítajú myšlienky iných a presne vedia, ako to ten autor naozaj myslel. Cítia sa veľmi inteligentní a naznačujú, že vedia čítať medzi riadkami, ale v práci popritom dokážu robiť neuveriteľné chyby.

 

Ich komplikované myslenie im bráni žiť a úspešne pracovať. My tomu hovoríme schopnosť duplikovať komunikáciu. Znamená to schopnosť vytvoriť si vernú kópiu toho, na čo myslel ten, kto správu, vetu, či slovo posielal na druhú stranu. Nie každý dokáže chápať vety a slová tak, ako boli myslené.

Napríklad, šéf povie podriadeným „treba zvýšiť tempo“ a podriadený to dešifruje – „on ma chce vyhodiť“. Pritom šéf chce, aby trošku pridali, lebo o chvíľu príde kamión, ktorý treba naložiť, a nič iné tým nemyslel. Zaznie veta „šéf má vydávať príkazy podriadeným “ a niekto to dešifruje ako „šéf sa nemá zaujímať o názory podriadených“. Platí pritom to, že aj keď šéf velí svojim ľuďom, vôbec to nemusí znamenať, že ich valcuje a má s nimi zlé vzťahy. Práve naopak, čím lepšie vzťahy spolu majú, tým skôr urobia to, čo chce. Ale mať dobré vzťahy s podriadenými neznamená, že prestane byť jasným vodcom, ktorý chápe svoju zodpovednosť priviesť svojich ľudí k víťazstvu.

Alebo klient povie v predajni „je to drahé“ a prešpekulovaný predajca si to po svojom vyloží – „aha, on to určite nechce kúpiť“. Následne začne nezmyselne presviedčať klienta a bojovne argumentovať, a tým znechutí rozhodnutého zákazníka. A pritom je klient možno rád, že to stojí tak veľa, lebo sa bude môcť pochváliť pred susedom drahou sedačkou. Lebo verte neverte, sú aj takíto zákazníci.

 

Niektorí ľudia dokážu neuveriteľným spôsobom prekrútiť význam slov, doložiť tam veci, ktoré tam vôbec nie sú alebo ubrať to, čo tam je.  Vy sa nestíhate čudovať, čo sa za úplne obyčajnou vetou dá vidieť. Toto spôsobuje v medziľudských vzťahoch veľké problémy. Ostatne ľudia, ktorí nevidia to, čo vidia a za všetkým hľadajú nejakú komplikáciu, dvojzmysel či úplne iný význam nie sú v práci použiteľní.

Preto hovorte vždy tak, aby ste minimalizovali možnosť toho, aby ste boli pochopení zle či nesprávne. Pravda je, že pre niektorých ani to nestačí. Lebo schopnosť homo sapiens pozmeniť veci či popliesť prácu je občast nekonečná. Preberte preto zodpovednosť aj za toho človeka, ktorý prijíma vašu komunikáciu. Radšej povedzte o tri vety viac, než menej. A presvedčte sa, či vám rozumeli.

 

Komentáre

Rubrika: Personalistika