Chcete začať podnikať? (III.)

9. októbra 2012 | Pridal: Viac

Na Slovensku aj vo svete denne vznikajú tisíce firiem. Aj keď sú v rozličných krajinách podmienky rôzne, dá sa povedať, že vo svojej podstate riešia majitelia podobné problémy: či vôbec začať a ako si vybrať ten správny produkt pre svoju firmu, kde zohnať peniaze na začiatok, aby sa človek nezadĺžil, a v neposlednom rade, ako nájsť do firmy tých správnych ľudí. Je pravda, že začiatok vám pomôžu preskákať vaši priatelia, rodina, známi alebo aj starí rodičia, ale čo potom, keď sa vám minú starí kamaráti a vo vašom terajšom počte sa to už nedá stihnúť? Nuž, šéfe šéfe, je čas vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do výberu.

Dnešná nezamestnanosť je v rekordných číslach a úrady práce praskajú vo švíkoch, nehovoriac o tisícoch čerstých absolventov, ktorí si po štátniciach nevedia nájsť prácu. Ľudí teda máme, zjavne, dosť. No ak sa spýtate ktoréhokoľvek úspešného majiteľa firmy (alebo sa do výberu pustíte sami), dostanete opačnú odpoveď: ľudí je strašne málo! Tých schopných. Čo teda robiť?

 

V prvom rade, urobte si poriadok v tom, na čo toho človeka vlastne potrebujete. Keď firma začína, každý jej pracovník je naraz skladníkom, predajcom, účtovníkom, pokladníkom, kontrolórom kvality, sekretárkou, pracovníkom pre styk s verejnosťou, upratovačkou, recepčnou, asistentkou, vybavovačom reklamácií a vynášačom odpadkov. V prípade šéfa si k tomu môžete prirátať aj zodpovednosť za financie, strategické plánovanie, marketing a právne náležitosti. To je dosť, však?

Pokiaľ sa teda rozhodnete odbremeniť sa a nájsť niekoho, kto by tieto funkcie prevzal (a v záujme vašej firmy by ste to urobiť mali, čo najskôr), presne zistite, akú funkciu budete tomu človeku delegovať a SPÍŠTE SI TO. Papier a pero sú najlepším nástrojom personalistu a dobrého manažéra! Sadnite si za stôl a určite, ako sa má jeho funkcia volať, čo v nej má ten človek robiť a hlavne, čo má vytvoriť/urobiť. Ľudí predsa neprijímate na to, aby u vás boli a sedeli –  dokonca ani na to, aby u vás „robili“, bezcieľne a zbytočne. Prijímate ich na to, aby urobili to, čo dnes musíte urobiť vy. Zistite si, čo presne od toho človeka potrebujete a buďte veľmi detailný a presný.

Ak náhodou neviete, čo presne je treba spísať, mám pre vás dobrú správu, lebo riešenie je veľmi jednoduché. Pozorujte svoju prácu! Dobre vnímajte svoje každodenné činnosti, sledujte každý svoj krok, vnímajte aj tie činnosti, ktoré ako profesionál robíte bezmyšlienkovite a okamžite. Vždy, keď niečo dokončíte, zoberte si kus papiera a krok za krokom popíšte, čo ste práve urobili. Venujte sa tomu niekoľko dní a do týždňa máte popis práce hotový.

 

Ak chcete odovzdať post, ktorý dnes zastávate vy, musíte mať VY presný obraz o tom, ČO konkrétne chcete odovzdať. Pokiaľ vy sami nemáte jasno v tom, čo od daného postu požadujete, ako môžete od zamestnanca chcieť, aby vám to splnil?

 

Ak to všetko máte, viete zadať omnoho presnejší inzerát do novín a viete si z nekonečnej hromady životopisov vyberať s väčšou presnosťou. Dobre formulovaný inzerát vám ušetrí mnoho času. Hoci nijaký inzerát nie je dokonalý, platí to, že ak ho zadáte dobre, ušetríte si mnoho vytrhaných vlasov. Nebudete musieť mať po pohovore pocit, akoby ste priťahovali presný opak toho, čo ste chceli.

O tom, ako sa pri pohovore správať, na čo si dávať pozor a čo naopak privítať, si povieme v ďalšej časti.

 

Komentáre

Rubrika: Personalistika