Malý ochranca pred veľkými podvodmi.
Vo firme aj v súkromí sa môžete stretnúť aj s podvodníkmi. Nikdy nie je príjemné, keď vás obabrú „profesionáli“, keď zistíte, že ste sa stali obeťou dopredu dobre naplánovanej a premyslenej akcie.
Podvodníci sa vám dokážu dívať priamo do očí a s absolútnou istotou a úsmevom na perách vám bez problémov povedia lož. Radi sa stavajú do polohy záchrancov a tvrdia, že im ide len o vaše dobro. Nad niektorými ich fintami sa možno aj zasmejete, ale niektoré podvody vás môžu obrať o výsledky rokov vašej práce a urobiť veľmi nešťastnými. Napriek úsmevom sú podvodníci v skutočnosti iba zákerné a slizké hady, ktorí si sami o sebe myslia, že sú bystrí, inteligentní a šikovní. A vôbec nepochybujú o tom, že majú právo obrať vás o vaše peniaze. Svojimi obeťami v skutočnosti pohŕdajú a nie sú pre nich ničím iným, než len dojnou kravou.
Nerobil som špeciálny výskum v tejto oblasti, ale niektoré najčastejšie podvody som sa tu pokúsil zaznamenať. Ak máte vlastné „skúsenosti“ s týmito expertami, tak ich dopíšte ako varovanie a pomoc pre ostatných čitateľov.
– Najúspešnejší a teda aj najnebezpečnejší podvodníci vedia byť veľmi presvedčiví. Často zneužívajú Ľudskú chamtivosť, ich neporiadok, slabý kontrolný systém a radi zahaľujú svoj tovar a firmu do tajomného šatu.
– Zväčša ponúkajú niečo, čo je vraj výnimočné, ich služby a výrobky sú vraj mimoriadnej kvality alebo je tam niečo veľmi výhodné, čo vraj nikde inde nedostanete („Viete, tento krém pochádza z Ruska, z tajnej vojenskej výroby či kozmickej technológie a bolo to zakázané vyvážať!“).
– Obvykle je „iba teraz“ ponúknutá veľká zľava alebo podozrivo nízka cena, ktorá platí iba pre vás, z nejakého mimoriadneho dôvodu (napr. pri predaji ojazdených áut – „ Majiteľ zomrel a vdova to chce rýchlo predať “).
– Sľubujú zázračné výsledky po použití výrobku ( často v oblasti zdravia človeka, veď o život sa ľudia boja najviac: „Zbavíte sa choroby už po prvom použití krabičky tabletiek – problémy navždy preč!“).
– Tlačia na vás, že sa musíte rozhodnúť okamžite, bez možnosti zváženia inej voľby (napr. realitný agent – „Teraz treba rýchlo podpísať zmluvu a nechať tu zálohu 5000 euro, aby ste to mali vy rezervované, lebo mi už máme aj iného vážneho záujemcu!“).
– Sú veľmi milí, úslužní, prívetiví, vždy vám tak dobre rozumejú (sobášny podvodník – „Vy ste taká úžasná, máte krásne oči!“).
– Často nie sú v poriadku daňové doklady o kúpe, buď vôbec neexistujú alebo iba čiastočne sú pravdivé (blšákový predaj – „ Mladý pán, kúpte lacno, mám značkové hodinky, však viete ako to je, bez papierov, iba za stovku, v obchode ich majú za 800!“).
– Dôveryhodne vyzerajúca zmluva môže obsahovať právnické finty, nerealizovateľné sľuby, dopredu pripravené pasce alebo šialené penále, nemožnosť reklamácie či ukončenia právneho vzťahu (napr. niektoré rýchle úžernícke pôžičky, predražené úvery so skrytými poplatkami, nevymožiteľné poistky – „Tu to kľudne podpíšte pani, my sme známa renomovaná firma, všetci to takto podpisujú, to už skontrolovali aj právnici!“).
– Ak už majú podvodníci veľa peňazí, tak používajú masívne kampane, celé tímy profesionálov, kde použijú meno známej osobnosti, ktorá dodá vieryhodnosť ich ponuke (pamätáte ešte na BMG?).
– Bez škrupulí a vedome vám dodajú tovar iného druhu, inej kvality, v inom množstve a za inú cenu, než na ktorej ste sa dohodli a zaplatili. (Napríklad, namiesto mlieka je tam iba biela voda, objednané oceľové klince sú v skutočnosti z mäkkého železa, vaša značková „talianska“ kabelka bola vyrobená v Číne, a namiesto 1000 elektród zabalia iba 950).
– Vedome vám pošlú faktúru s inou cenou, s inou dobou splatnosti či s inou zľavou, než na ktorej ste sa dohodli, pričom rátajú s vašou nevšímavosťou a že to v tom množstve tovaru neskontrolujete.
Preto zaveďte systém na kontrolu každej dodávky a doržiavajte ho. Pri výbere dodávateľa je veľmi dôležité overiť si jeho totožnosť a minulosť. Niekedy je to náročné. Ale stále je to lacnejšie ako prísť o milióny. Získajte dôkazy, že ponúkané a sľubované „zázraky“ sú pravdivé. A radšej používajte overených a vyskúšaných dodávateľov.
Pre mňa majú najväčšiu dôveryhodnosť a silu ústne doporučenie od dobrého priateľa.
Komu inému už máme veriť, ak nie priateľom?
Komentáre
Rubrika: Marketing a predaj
Sledujte nás
Pripojte sa k nám!