Ako presadiť vaše myšlienky s úspechom
V novodobej histórii sa s nimi stretávame čoraz častejšie, ba dokonca niekedy až pričasto. Ide o prieskumy, či už trhu, politického názoru, verejnej mienky a tak ďalej. Je asi menej ľudí, ktorí sa bez problémov pozastavia a úplne v pohode s úsmevom na tvári zodpovedajú aj nejednu otázku. Väčšinou to tak nie je. Niekedy by človek najradšej ľuďom, ktorí robia prieskumy, hodil niečo do tváre, prípadne ak mu volajú, vyhodil by aj telefón. Ja osobne za vrchol drzosti považujem to, ak surfujem na internete a vyskočí mi malé okienko o prieskume.
Povedzme si to na rovinu: nikto ich nemá rád. A predsa je to jeden z neodmysliteľných nástrojov pre správne rozhodovanie a šetrenie času, nehovoriac o peniazoch. Ide len o to, dať tomu správnu formu, zmysel a urobiť to pre ostatných ľudským.
Sami ste určite zažili situáciu, keď ste sa v nejakej veci rozhodovali. Napríklad, aké auto si kúpiť, ktorú školu si vybrať pre štúdium, kam ísť na dovolenku a podobne. Myslíte, že to s tým nemá nič spoločné? Omyl. Určite si viete spomenúť aj na situáciu, keď ste sa už v podobných veciach rozhodli, dopadlo to ako dopadlo a povedali ste si, že keby ste mali viac informácií, rozhodli by ste sa inak. Niet sa čomu čudovať: denne sme bombardovaní názormi iných v podobe masmédií, sociálnych sietí, ľudí okolo nás, pseudoautorít a všetkého možného, čo nám podsúva rôzne správy otvorene alebo skryto.
Dobrá otázka je, aké je to správne smerovanie bez ohľadu na to, čoho sa týka? Správne je také, pre ktoré sme sa sami rozhodli, že je správne na základe dostupných informácií. A tu sa dostávame k meritu veci. Naše rozhodovanie je založené len na základe dostupných informácií a okolia, ktoré nás vie tiež ovplyvniť vo väčšej či menšej miere, ak to dovolíme. A dovolíme to radi, aspoň sa máme na koho vyhovoriť, keď výsledok nie je veľmi oslnivý.
Ak si vezmeme smerovanie v práci, na akomkoľvek poste máme určité mantinely, firemné štruktúry, smernice, pravidlá, zabehnuté postupy a tak ďalej. Ako by sme to vedeli použiť tu? Máme dve možnosti: urobiť to „hurá systémom“, moja myšlienka alebo nápad zo mňa vytryskne, chrlím ho ako supersopka v najlepšej forme bez premýšľania a pozorujem, ako moje okolie pomaly absorbuje moje nadšenie. Alebo, ako ho už rovno aj deformuje a mojej sopke akosi dochádza šťava, až cítim, ako začína pomaly mrznúť. Pokiaľ naša myšlienka nie je naozaj super a nechytia sa na ňu viacerí, naša počiatočná eufória väčšinou končí skôr kráterom.
Nechoďte hlavou proti múru
To, že to takto kvetnato opisujem je len dôkaz toho, že s tým mám osobnú skúsenosť. Chvíľu mi trvalo, kým som sa zbavil týchto nášľapných mín. Nepríjemné pritom je, že vďaka takejto skúsenosti si to necháte pre seba a pokojne vám ujde aj dobrý nápad, len aby ste neboli zase za bláznivého rojka.
Ten efektívnejší spôsob je urobiť si malý prieskum. Osobne to preberám najprv len s jednou osobou, ktorá mi je najviac blízka. Obzvlášť ľudia, ktorí vás poznajú vám najlepšie poradia, nemusí to byť ani priamo ich odbor. Ako nestranní ľudia vás vedia doviesť k uhlu pohľadu, ktorý vám ani nenapadol. Môže byť, že vďaka ich nevinnej poznámke prídete sami na možné vylepšenie alebo sami zhodnotíte, že to zatiaľ nie je vyhovujúce. Po potvrdení nápadu u jednej osoby je lepšie urobiť si skúšku správnosti aj u niekoho iného. Ak aj ten súhlasí a nenamieta, máte dobrý smer a viete, že ak pôjdete za niekým hlavným, budete mať podporu všetkých, ktorí vám to odobrili. Ak to je rozložené na viacerých, ľahšie sa to prezentuje, lebo sa máte o koho oprieť a keďže sú to osoby, ktoré si stoja za svojím názorom, tak vás podržia. Stále to môže skončiť “dobou ľadovou”, ale vďaka rozdeleným silám sa to ľahšie znáša.
Netreba sa báť svojich nápadov, ale hľadať cestu, ako si overiť, že to stojí za zmienku, získať súhlas od ostatných a máte takmer vyhraté. Ste k cieľu oveľa bližšie, nestálo to ani veľa námahy a prípadne ste si ušetrili trápnu situáciu. Je dôležité byť prichystaný na všetko, čo môže prísť, týmto spôsobom si však zmenšujete riziko možného problému.
Spojte sa s najlepšími
Už vidím, ako niektorí riadiaci pracovníci, prípadne samotní šéfovia krútia hlavou a vravia si: „No určite, ja sa budem baviť s podriadeným o svojich nápadoch a čakať od nich súhlas, že to je dobrý nápad. Veď som šéf: čo poviem, to platí. Ak nesúhlasia, buchnem po stole, zopakujem to a platí to. A je to.“
Uznávam, je to jeden zo spôsobov riešenia. Nie je ale ten najlepší. Ako najlepší spôsob sa mne osvedčilo to, keď som vybral najsilnejšieho jedinca zo skupiny, mienkotvorcu, niekoho, od koho ostatní príjmu názory ľahšie len preto, že to vraví on. Samozrejme, že si ho vezmem bokom a bavím sa s ním čisto hypoteticky. Ak vedieme podobnú, čisto hypotetickú debatu po x-tý raz tak vie, že chcem vedieť jeho názor. Ako cieľ mám zvládnuť všetky námietky. Potom nasleduje predstavenie ostatným s jeho pomocou, kde vie zasiahnuť, ak by niekto namietal. Pomáha mi „pretlačiť to v skupine“. Ide to ľahšie, bez zbytočných emócií a ak aj nejaké vzplanú, sú rýchlo uhasené ostatnými, ktorí sú tomu naklonení. Takisto dbám na to, ak mi reálnymi argumentmi vysvetlí, prečo to nepôjde. Jednak sa tak možno vyhnete gúľaniu očami niekoľkých podriadených a na druhej strane si získate body u najsilnejšieho z nich, lebo ste dali na jeho radu.
Ak si vezmeme súkromný sektor, je to to isté. Deti sú v tomto excelentné: keď niečo chcú, skúšajú z jednej strany, z druhej strany, z tretej strany a keď to nejde, je tu ešte stále žolík vo forme babky, ktorá pomôže k dosiahnutému cieľu. Úloha splnená, mierne straty vo forme účelových sĺz sa berú ako dobrá investícia.
Je jedno, či v práci alebo v súkromnom živote, robenie si prieskumu nám v prvom rade šetrí čas, takisto aj peniaze. A keďže aj ten čas niečo stojí, peniaze ušetríte dvakrát. Ak nechcete ušetriť, ale zarobiť, urobte si prieskum. Budete mať ľahší život.
A ešte jedna prosba: ak stretnete nejakého človeka, ktorý robí či už na verejnosti alebo po telefóne prieskum, zodpovedajte mu to, čo chce či potrebuje vedieť. Tých pár sekúnd vás nezabije. Treba to brať tak, že títo ľudia si len robia svoju prácu. Tiež musia živiť svoje rodiny a možno aj vďaka vám sa nejaké veci zmenia k lepšiemu.
Autor: Marek Béreš, DeutschMann Internationale Spedition, s.r.o., www.deutschmann.sk
Foto: Rudolf Baranovič, www.facebook.com/ruiger
Komentáre
Rubrika: Marketing a predaj
Sledujte nás
Pripojte sa k nám!