7 vecí, ktorých sa na webe treba zbaviť

22. mája 2013 | Pridal: Viac

Veľa blogov je plných rád a návodov, ako má váš web fungovať a čo naň pridať, aby ste boli úspešnejší v získavaní zákazníkov. Treba si ale uvedomiť, že pridaním každej veci (feature), robí mnoho administrátorov svoju stránku zbytočne zložitou. A čím je vaša stránka zložitejšia, tým väčšia je šanca, že skôr či neskôr narazia návštevníci na problém. Každý takýto problém potom automaticky znižuje úspešnosť (mieru konverzie), s akou ľudia robia na vašej stránke to, na čo ste ju navrhli.

Začnime teda z úplne opačného konca a pozrime sa na veci, ktoré na vašom webe nemajú čo robiť.

1. Odborný žargón
Odborný žargón v podobe vami používaných cudzích slov, odbornej terminológie a slovných skratiek je prvou veľkou prekážkou vášho úspechu na webe. Jazyk, ktorým sa vyjadrujete vo vašom odvetví, nemusí byť rovnako zrozumiteľný aj pre okruh vašich zákazníkov. Ak vaši potenciálni zákazníci nerozumejú vašim webovým stránkam, pre koho sú potom písané?

Poviete si: “Ak sa naozaj zaujímajú o to, čo ponúkam, budú mi rozumieť a ak nie, tak nevedia, čo chcú a tak či tak sú pre mňa len stratou času”. To je veľká chyba! Ak sú texty na webe písané zrozumiteľne, zabezpečíte, že vám porozumie nielen odborná verejnosť, ale aj veľa zákazníkov z radov laikov, ktorých pred vami ešte nikto nezaujal.

Iná situácia nastáva, keď je pre vašu úspešnú spoluprácu so zákazníkom nevyhnutné mať znalosť určitej terminológie. V tom prípade by každé odborné slovo malo byť vysvetlené (aspoň pod čiarou) a každá skratka sprevádzaná jej plným znením.

2. Dlhé bloky textu
Dlhé strany plné neštrukturovaného textu predstavujú jednu z najväčších hrozieb úspešného webu. Dlhé bloky textu ľudí jednoducho strašia. Vaša produktová stránka musí byť jasná, stručná a bez zbytočných informácií. Človek, ktorý ju číta, chce kľúčové informácie jednoducho a rýchlo. Nemá záujem prechádzať celú stránku a skenovať očami hromady textu, kým sa dostane k veci. Skúste sa pri písaní zamyslieť, ktoré informácie by ste chceli vedieť vy, keby ste boli v koži vášho zákazníka a začnite tým.

Nekonečné strany textu na vašej web stránke môžu naznačovať, že sa snažíte povedať príliš veľa vecí naraz. Zamyslite sa nad textami na vašom webe. Pojednáva jedna stránka len o jednej téme? Ak nie, je najvyšší čas rozdeliť ju na kratšie stránky, zamerané viac špecificky. Takto štrukturovaný web uľahčuje zrozumiteľnosť webu pre jeho návštevníkov a pomáha dosiahnuť vami želanú konverziu.

Tematicky prehľadné web stránky, ktoré usmerňujú návštevníkov k uskutočneniu jednej želanej akcie, prinášajú vyššiu mieru konverzie. Zároveň zjednodušujú prácu vyhľadávačom (akým je napríklad Google) a tým vám prinášajú lepšie SEO (Search Engine Optimization, optimalizácia vyhľadávačov) výsledky.

3. Zložité animácie a flash
Zložité animácie vo formáte flash (v tomto formáte sú napríklad videá na YouTube) sú vo všeobecnosti komplikáciou dobrej optimalizácie pre vyhľadávače. Ak ste sa nedajbože rozhodli urobiť celý váš web vo flashi, počítajte s tým, že dosiahnuť popredné pozície vo výsledkoch vyhľadávania Google bude oveľa ťažšie. Je mimoriadne dôležité, aby vás ľudia pri vyhľadávaní na webe našli pomocou tematicky blízkych fráz (kľúčových slov, ktoré opisujú váš produkt alebo službu). Nových zákazníkov nezískate, keď vás nebudú na webe vedieť nájsť.

Čas potrebný na načítanie flashových animácií a celých stránok je tiež nezanedbateľným faktorom určujúcim použiteľnosť vášho webu. Tieto na prvý pohľad velmi elegantné a štýlové animácie a efekty sa musia dopredu načítať, čo trvá istý čas. Uvedomte si, že vaši zákazníci nemusia mať:
• také rýchle pripojenie na internet ako vy,
• najnovšiu verziu vami podporovaného prehliadača,
• dosť výkonný počítač ako taký,
• prístup na internet pomocou optického kábla, ale iba z mobilu, ktorý je pripojený len na sieť operátora.

Čo potom? Uvidia to, čo chcete, aby videli? Zobrazí sa im vaša stránka vôbec, a ak áno, tak po akej dlhej dobe?
Uvedomte si jednuduchú vec. Každá sekunda čakania a frustrácie, ktorá oddeľuje človeka od naplnenia jeho cieľa na webe, može byť dôvod, aby daný web opustil. Ľudia su stále viac zvyknutí, že veci na webe fungujú rýchlo a ak to na danej stránke rýchlo nejde, niekde inde určite áno. Čím priamočiarejšia, jednoduchšia a rýchlejšia je cesta do cieľa, tým väčšia je úspešnosť jeho dosiahnutia.

4. Obrázky
Obrázky sú dôležité. Pomáhajú vyrozprávať váš príbeh a majú často silu mnohých slov. Avšak niektoré internetové stránky ich s odstupom času môžu mať príliš veľa a to je opäť problém pre rýchle načítanie a plynulé prehliadanie.

Veľké množstvo obrázkov môže spôsobiť nemalé problémy aj pre váš redakčný systém (CMS, Content Management System). Častokrát je práve veľké množstvo dát na spracovanie dôvodom, prečo sa administratíva stránok vo vašom redakčnom systéme stáva zdĺhavou až nemožnou.
Optimalizácia obrázkov a fotiek je preto skôr či neskôr nevyhnutná. Zbavte sa nepotrebných a upravte veľkosť tých nevyhnutných.

5. Kontaktné formuláre
Zatiaľ čo tuctový „Kontaktujte nás“ formulár ostáva pre niektoré spoločnosti naďalej slušným zdrojom dopytov, pre drvivú väčšinu firiem tento spôsob získavania nových zákazníkov vôbec nefunguje. Namiesto prinášania kvalifikovaných záujemcov priťahuje väčšinou len spam.

Detailné kontaktné informácie sú dôležitou súčasťou vašich stránok. Avšak, pokiaľ vám ide o čo najefektívnejšie získavanie dopytov (leadov), používajte radšej vstupné stránky s jasným účelom (landing pages) a na mieru šité výzvy („call to actions“). Ideálne je pripojiť k vstupným stránkam s formulárom aj primeranú motiváciu, prečo by ho daný návštevník mal určite vyplniť. Počet získanych dopytov sa takýmto spôsobom dá podstatne zvýšiť.

6. „Pop up“ čokoľvek
Predpokladám, že so mnou budete súhlasiť, ak poviem, že “pop up” (vyskakovacie) stránky, ktoré sa z ničoho nič otvárajú pred vašimi očami, sú tou najotravnejšou cestou, ako si na webe získať pozornosť. O to viac človeka zarazí, že niektoré spoločnosti touto formou prezentujú rôzne kontaktné formuláre, ankety, akcie a špeciálne ponuky.
Vyrušením človeka, ktorý si možno práve so záujmom prehliada vašu ponuku na webe, ho môžete skôr podráždiť ako motivovať. „Pop up okno“ je dnes skôr hra s názvom „nájdi čo najrýchlejšie krížik, ktorým to zavrieš“.

7. Sprievodné zvuky a video
Stretli ste sa už s webom, ktorý vás okamžite po vašom príchode začal “stimulovať” zapnutím hudby alebo videa? Ak intuitívne nestlačíte tlačidlo SPÄŤ, to prvé, čo pravdepodobne hľadáte je, ako tú hudbu, intro, alebo video vypnúť.
Ak chcete, aby si človek so záujmom niečo pozrel alebo vypočul, musíte ho najprv presvedčiť, že to stojí za to. Inak to nemá zmysel a váš multimediálny obsah neprinesie žiadne ovocie.
A na záver to najdôležitejšie. Pozerajte sa na váš web, jeho obsah, funkčnosť a štruktúru očami vašich zákazníkov. Určite si teraz pomyslíte, že to predsa robíte každý deň, ale nie je to skôr tak, že ste už tak trochu profesionálne slepý? Otestujte si váš web s nezainteresovaným človekom a budete veľmi prekvapený, koľko sa o svojej vlastnej stránke dozviete.

baranovic_surfer

Autor: Pavol Adamčák, ui42 s.r.o., www.ui42.sk
Foto: Rudolf Baranovič, https://www.facebook.com/ruiger

 

Komentáre

Rubrika: Marketing a predaj