Robíte len preto, aby ste robili? Začnite vytvárať zisk!

16. októbra 2012 | Pridal: Viac

Až neuveriteľne veľa podnikateľov túto samozrejmú vec nerobí. Stanovujú svoje predajné ceny iba podľa cien konkurencie. Za koľko to predáva konkurenčná firma „B“? Za 100naša firma „A“ to b €? Tak ude predávať o 5 % lacnejšie!!! A to je ich celá cenotvorba.

Niet divu,  že potom predávajú bez zisku, či dokonca so stratou (!), len aby za každú cenu predali. Nehovorím, že by vás ceny konkurencie vôbec nemali zaujímať. Problém je v tom, že konkurencia neplatí za vaše faktúry. Tie zaplatíte len z vašich príjmov. Je jedno, za koľko to predáva firma „B“, dôležitejšie je, že naša firma „A“ musí pokryť svoje náklady a navyše tvoriť ZISK!

Prečo sa firma „A“ bojí mať vyššiu cenu (aj s vytvoreným ziskom) ako má konkurencia? Lebo za ceny, ktoré sú vyššie o 10 %, to už nedokážu predať. „Nedá sa to!“, presviedčajú šéfa podriadení z obchodného úseku a  mávajú konkurenčnými cenníkmi.

Prečo to nedokážu?

Lebo nemajú:

1) Funkčný marketing, taký, ktorý je urobený tak, že naozaj predáva a nosí peniaze. Letáky nepoznajú, web majú archaický a taký predpotopný, že ich Google nenájde aj keby ste do vyhľadávača napísali presný názov a sídlo ich firmy. Dokonca nedokážu napísať jeden dobrý a predávajúci email. Reklama u nich vraj nefunguje, lebo sú údajne „špecifickí“(?!) a celá organizácia predaja je jedna veľká katastrofa, ktorá často stojí iba na osobe šéfa.

2) Schopných predajcov, ktorí dokážu predať aj drahšie veci, ako má konkurencia. Neovládajú žiadne predajné techniky. Vedia sa iba vyhovárať na krízu, počasie či zákernú konkurenciu. Majú predajcov – „chrobákov truhlíkov“, ktorí stále tárajú, že už sú v predaji 20 rokov a majú veľké skúsenosti (s tým, ako sa to nedá). Predajcovia, ktorí iba dávajú zľavy, škodia vlastnej firme a treba ich ihneď buď naučiť predávať za ziskové ceny, alebo z nich urobiť skladníkov.

3) Kvalitnejšie služby, tovar, či výrobky, ktoré by sa sami o sebe predávali. Nevedia si veci zorganizovať, nevedia byť efektívni, nevedia ako výhodne nakúpiť, nevedia zabezpečiť stabilne vysokú kvalitu a tak ďalej.

Ak firmy predávajú bez zisku, je iba otázka času, kedy nebudú mať dosť finančných prostriedkov na svoj rozvoj, nájomné či platy schopných ľudí. Byť najlacnejší nie je riešenie. To dokáže každý amatér. Nech ste akokoľvek lacný, vždy sa nájde niekto, kto vás s cenou podlezie. Niekedy preto, že to vie lacnejšie doviezť, má lepšie podmienky platby alebo jednoducho preto, že si nedokáže spočítať svoje náklady.

Ako teda zisk vytvoriť?

V prvom rade musíte spĺňať všetky tri body popísané vyššie. Existujú základné pravidlá, ktoré sa obísť nedajú. Bez práce nie sú koláče. Zákazníka neoklamete a pokiaľ sa o to budete snažiť, skôr či neskôr aj tak skončíte.

Avšak tvorba zisku – skutočného zisku – nikdy nezávisí hlavne na vonkajších okolnostiach.  Nasledujúce vety vás možno šokujú. Nejedná sa totiž o spôsob, akým sa o zisku píše v učebniciach vysokých škôl. Väčšina ľudí takto o zisku vôbec neuvažuje a dokonca môže s týmto názorom nesúhlasiť. Nič to však nemení na tom, že nasledujúci údaj je jediný funkčný spôsob, akým si ziskovosť zabezpečiť.

NA ZISK SA VŽDY DÍVAJTE AKO NA POVINNÝ VÝDAJ.

Tvorba zisku začína už vo vašej hlave. Váš zisk je vo svojej podstate výdajom, ktorý platíte svojmu najdôležitejšiemu veriteľovi – sebe! Rátajte so ziskom ako s povinným nákladom, ktorý si musíte zaplatiť. A vždy to spravte! Budete prekvapený, ako to funguje.

Možno ste už niekedy zažili to, že ak ste museli nutne urobiť nejaký veľký výdaj, akoby zázrakom ste v nasledujúcich mesiacoch získali presne toľko, koľko ste museli vydať. Jednoducho ste nemali inú možnosť! Celý vesmír sa usporiadal tak, ako to práve bolo treba. Lebo vy ste sa tak rozhodli!

Vy ako manažér ste tvorcom vašej firmy. Vaše myšlienky majú obrovskú moc. Nepodceňujte sa a nedovoľte, aby vás tie negatívne premohli! Vytrvajte! Za váš úspech – a váš zisk – ste zodpovedný len a len vy.

Komentáre

Rubrika: Financie a právo