Veľkí ľudia majú veľké ciele

12. mája 2020 | Pridal: Viac

Aby človek mohol žiť, musí pracovať. Lebo keď si myslí, že už nedokáže ani to, zomiera. Existujú však aj ľudia, ktorí majú plno sily, no nemajú chuť pracovať. Prečo? Aby človek mal chuť do práce, musí mať na ňu dobrý dôvod, musí vedieť, na čo tá práca  bude dobrá. Keď ľudia poznajú účel svojej práce, tak sa do nej radi pustia. A aby ich práca mala aj nejaký výsledok, musia si stanoviť nejaký cieľ.

Cieľ je pre život človeka veľmi dôležitý. Dôkazom toho je, aké veľké množstvo kníh a teórií sa zaoberá iba cieľmi. Nie je to náhoda! Po prvé, cieľ je niečo, čo človeku pomáha sústrediť svoju pozornosť. Či už je to radový pracovník alebo šéf, cieľ je preňho neoceniteľným nástrojom na to, aby mohol zosúladiť všetky svoje činnosti, použité nástroje, energie, materiály, prípadne zapojených kolegov. Ak ľudia vo firme nemajú stanovené ciele, ich konanie je rozptýlené, každý z nich ide iným smerom a ak viacerí robia viaceré činnosti, často sa navzájom nepodporujú. Celé to nevedie nikam a potrebný zámer sa nakoniec nedosiahne. Po druhé, ciele sú kľúčom k efektivite práce. Efektivita je celá o tom, ako dobre, rýchlo a s čo najmenšou energiou dosiahnuť cieľ.

Už len to, že si cieľ dáte, vám pomôže ho dosiahnuť

Definícia cieľa znie takto: niečo, čo človek môže po istom čase a istej práci dosiahnuť. Je to niečo, čo vie mať, miesto, kam vie dôjsť.

Každý pracovný deň človeka by mal začínať tým, že si povie, čo chce dnes dosiahnuť. Keď si ráno sadne k pracovnému stolu, mal by si zobrať pero a papier a napísať si, čo všetko dnes dokončí. To sú jeho denné ciele. Podobné ciele si môže dať na začiatku týždňa či mesiaca. Ročné ciele si dáva väčšina z nás – na Silvestra ľudia vyjdú o polnoci na balkón a povedia si, že tento rok schudnú desať kilogramov, že sa oženia alebo sa niečo nové naučia. Už len samotný fakt, že si ľudia zadefinujú, čo tento rok dosiahnu, väčšinou vedie k tomu, že to aj dosiahnu. Zhruba až 40 % novoročných cieľov sa vyplní už len preto, že si ich ľudia vôbec dajú. A čím presnejšie ich zadefinujú, tým skôr ich dosiahnu.

Z toho vyplýva, že to najhoršie, čo si človek vôbec môže urobiť, je nezadefinovať si žiadny cieľ. To je hrozná vec! Takýto človek stojí na mieste, moce sa, často upadá, zbytočne míňa energiu a nedostane sa nikam. Sú ľudia, ktorí takto krúžia okolo jedného bodu už štyridsať rokov.

Foto: Tomáš Benčík

Nežite život iných

Celý trik života spočíva v tom, dať si cieľ a ísť za ním. Znie to možno ako klišé, ale je to jediný spôsob, ako sa vymotať z bludiska ničnerobenia. Ľudia, ktorí žijú bezcieľny život, sú v skutočnosti veľmi nešťastní. Ostatne, snaha človeka nemať cieľ býva „odmenená“ tým, že sa nájde niekto iný, kto vám cieľ dá. A keď vám vaše ciele určia druhí ľudia, nie je isté, že budú dobré aj pre vás. Ak sú okolo vás dobrí ľudia, ktorí vás majú radi, môžu vám vytýčiť cieľ, ktorý môže byť dobrý pre nich aj pre vás. Ale keď okolo vás nie sú dobrí ľudia, lebo nie každý nám želá iba dobro, môžu vás veľmi nepríjemne zneužiť na vlastné, zištné účely. Snaha nemať cieľ teda spôsobí, že vám cieľ dá niekto iný a môžete sa dočkať veľmi nemilých prekvapení. Bez cieľa sa žiť nedá, akurát nie je jedno, aké ciele človek dosahuje.

Je dôležité mať cieľ vo všetkých oblastiach. V oblasti vlastného, osobného života alebo telesného zdravia či vedomostí to napríklad môže vyzerať takto: do konca roka budem poznať tristo slov po španielsky alebo spravím tristo drepov. Môžete mať ciele aj v oblasti vlastnej rodiny: opravím plot na záhrade alebo do konca roka zasejem nový trávnik. Máme aj ciele pre pracovný život: vyrobíme desať súčiastok alebo namontujeme pätnásť plotov.

Každý človek by mal mať stanovených viacero druhov cieľov pre rôzne oblasti života. Dôležité je, aby sa tieto ciele navzájom podporovali alebo aspoň si neodporovali. Čo je to teda dobrý cieľ? Dobrý cieľ podporuje prežitie vás, vašej rodiny, okolia a prírody. Zlé ciele ničia životy vám, vašej rodine, okoliu a prírode. Preto treba vytvárať a podporovať také ciele, ktoré sú konštruktívne a pomáhajú prežitiu čo najširšieho okolia. Ak napríklad viete, že vaša firma ide expandovať do Španielska je logické, že keď sa osobne naučíte po španielsky, podrastiete nielen osobne ako človek, ale zvýšite aj svoju schopnosť produkovať v rámci firmy. Tým pádom si aj viac zarobíte a tým môžete podporiť aj prežitie rodiny. Dobrý cieľ je teda taký, ktorý je konštruktívny a zároveň podporuje čo najväčší počet ľudí a oblastí v celom vašom okolí.

Buďte konkrétny

Prečo ľudia nedosahujú svoje ciele? Lebo najväčším problémom ľudí býva to, že žiadny cieľ nemajú. Až 80 % ľudí nemá žiadnu predstavu o tom, čo by mali dosiahnuť, kam by sa mali dostať. A tak žijú zo dňa na deň a nehýbu sa vpred.

Ale druhý problém býva to, že si ľudia zadajú nereálne ciele: niečo veľmi veľké a obrovské, čo sa nedá dosiahnuť. Ak má obchodník prvý rok obrat stotisíc a druhý rok si naplánuje obrat dva milióny, to je obrovský skok a preňho nereálny cieľ. A ak ho nedosiahne, bude sa cítiť veľmi zle.

Ciele môžete mať všeobecné, ako napríklad „budem šťastný“ alebo „budeme slovenskou jednotkou“, ale v takom prípade si musíte určiť, ktorý parameter vás bude pri vyhodnotení tohto cieľa zaujímať. Merač šťastia zatiaľ nemáme, takže v prípade osobného života by som radšej použil konkrétnejšie slová. Nesmie to byť niečo nemerateľné. Ak totiž neviete vyhodnotiť, či ste cieľ dosiahli alebo nie, tak sa celý beh za cieľom môže zmeniť na nekonečné behanie v kruhu.

Ak si niekto povie, „budeme najlepší“, môže sa stať, že iba robí a robí a ani nepostrehne, že už cieľ dosiahol. Čo to znamená, keď „sme najlepší“? Keď sa cieľ dosiahne, je veľmi dôležité to zachytiť, vyhodnotiť a osláviť. Či už otvoríte šampanské alebo si potrasiete rukou, nechám na vás, ale treba to osláviť.

Niekedy sa človek dopúšťa obrovskej chyby tým, že prejde cez cieľ bez toho, aby si to uvedomil a pokračuje ďalej. Aj po dorazení do cieľa sa správa tak, akoby tam ani nedošiel. A tým pádom potichučky začne daný cieľ likvidovať. Totiž, keď človek cieľ dosiahne, mal by si vytýčiť nový cieľ, omnoho vyšší cieľ – taký vysoký cieľ, o ktorom kedysi ani on neveril, že by ho mohol dosiahnuť. Ak firma začína a má cieľ mať pätnásť pracovníkov a tento počet dosiahne, mala by si dať cieľ mať sto pracovníkov. Ak sa majiteľ tejto firmy bude aj potom správať ako malý živnostník, navždy zostane malým živnostníkom. Majiteľ firmy, ktorá má pätnásť ľudí, sa totiž musí správať inak ako majiteľ, ktorý je sám. A musí vedieť, čo musí vo svojom živote zmeniť, aby ich mohol mať sto.

Ak si nedáte cieľ, ktorý je vyšší ako ste doteraz dosiahli, tak vám často „život“ stanoví cieľ, ktorý bude dole pod vami. Buď pôjdete hore, alebo dolu. V tomto vesmíre nemenné veci neexistujú a jediná cesta, ako dobre prežívať, je ísť stále vpred. A čo znamená ísť vpred? Znamená to ísť za svojimi vlastnými cieľmi.

Autor: Ing. Ladislav Pavlík www.uspesnimanazeri.sk

Foto: Tomáš Benčík https://www.tomasbencik.com/

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment