Tri zázraky, ktoré vám umožnia úspešne zaviesť zmeny

20. december 2012 | Pridal: Viac

Tri zázraky, ktoré vám umožnia úspešne zaviesť zmenyVedome počítajte s tým, že možno iba jeden z desiatich experimentov vám prinesie očakávaný úžitok a deväť noviniek z desiatich sa môže ukázať ako nefunkčný a nerentabilný pokus.  Edison urobil dvetisíc pokusov, kým našiel tú správnu žiarovku.  Každý jeden neúspešný experiment vám ukázal, že „takto“ sa to nerobí a posunul vás o jeden krok bližšie ku zisteniu toho, ako sa to „robí“. Géniov sa rodí málo, ale pokusy môže robiť každý človek.

Prečo ľudia neinovujú, aj keď tušia, že tým smerujú do záhuby?

Aj keď je zrejmé, že treba zavádzať novinky, veľa firiem sa strnulo drží nie veľmi dobrých pracovných postupov alebo vyrábaných produktov iba preto, že aj keď vedia, že nie sú najlepšie, ešte stále zabezpečujú aké-aké prežitie. Keď človeka topánka netlačí priveľmi, nebude ju meniť. Pokiaľ nie je veľmi zle, bežný človek nemá rád robenie zmien.

Problém býva tiež v tom, že firma má z minulosti  zlú skúsenosť so zmenami. Vrhla sa strmhlavo do aplikácie nejakej nevyskúšanej novinky, použila na to veľa ľudí, času a peňazí a nevyšlo to. Firma utrpela fiasko a obrovské finančné straty, z ktorých sa po biede horko-ťažko lízala dlhé roky. Už vedia, že zle zrealizované zmeny môžu firmu zničiť za pár týždňov. Neúspechy utrpené pri realizácii zmien v minulosti vyvolávajú  panický strach zo všetkých ďalších noviniek. Preto sa v niektorých firmách kŕčovito držia aj toho, čo je už dávno zastaralé, nemoderné a odsúdené na zánik.

Faktom ale je, že dobrý šéf sa nesmie báť neustále a veľa experimentovať a vylepšovať firmu a jej produkty.

Ako to teda urobiť?

Ak chce dobrý záhradník vyskúšať nové odrody stromov, tak nezačne tým, že vyrúbe celý rodiaci sad a zaštepí sto nových stromčekov. Najprv zaštepí iba jeden, potom druhý, tretí a až keď sa  deviaty pokus uchytí a dáva bohatú úrodu, až vtedy sa pustí do celej záhrady a „vylepší“ sto stromov. Ostatné pokusy sa možno neuchytia, vymrznú, nerodia a skončia na smetisku. Presne takto postupuje aj dobrý manažér.

Ako teda zaviesť zmeny? Použite tri zázračné postoje.

1. Robte veľa pokusov.

Vedome počítajte s tým, že možno iba jeden z desiatich experimentov vám prinesie očakávaný úžitok a deväť noviniek z desiatich sa môže ukázať ako nefunkčný a nerentabilný pokus.  Edison urobil dvetisíc pokusov, kým našiel tú správnu žiarovku.  Každý jeden neúspešný experiment vám ukázal, že „takto“ sa to nerobí a posunul vás o jeden krok bližšie ku zisteniu toho, ako sa to „robí“. Géniov sa rodí málo, ale pokusy môže robiť každý človek.

2.Nebojte sa neúspechu. Vedome s ním kalkulujte.

Očakávajte, že to nevyjde, buďte pripravený prijať prehru, lebo to je krôčik na ceste ku úspechu. Zakalkulujte náklady na tých deväť neúspešných pokusov do rozpočtu. Lebo je veľmi dôležité, aby vás tých deväať neúspešných pokusov finančne nezabilo a hlavne neobralo o chuť skúšať to ďalej.

3. Každú novinku vyskúšajte v malom.

Iba ak sa dokázateľne úspešne uchytí, tak ju nasaďte, energicky podporte a použite vo veľkom. Neohrozte pri tom doterajšie funkčné veci vo firme. Ak experimentuje v malom, tak ak sa niečo neuchytí,  nič sa nedeje – neutrpíte katastrofickú škodu a môžete v pokusoch pokračovať. Vsadiť všetko na jednu kartu je úspešné asi ako ruská ruleta. Päťkrát to možno vyjde, no na šiesty krát vás to zabije.

Skúšajte v malom a prosperujte vo veľkom.

 

Ing. Ladislav Pavlík

 

 

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment