Skutočná hodnota investícií závisí od ich užitočnosti

16. jún 2016 | Pridal: Viac

Väčšina majiteľov firmy si bude musieť skôr či neskôr položiť otázku, čo urobiť so zarobenými peniazmi. Alternatív je hneď niekoľko: investovať ich do zlata, umenia, budov alebo cenných papierov, alebo rozbehnúť nový projekt a expandovať. Ako si vybrať?

Na začiatku sa priznám, že nie som investičným špecialistom ani profesionálnym maklérom. Takmer celý život ma živilo podnikanie a nikdy som sa profesionálne nezaoberal zhodnocovaním peňazí ani bankovníctvom. Avšak jedna z vecí, ktorú som si počas svojho života všimol je, že investície, s ktorými som bol najviac spokojný, boli investície do vecí, ktoré sme vo firme potrebovali a používali. Nikdy to neboli investície urobené iba kvôli ich zhodnoteniu.

Má to svoje opodstatnenie: pokiaľ by si majiteľ firmy hneď zajtra kúpil fantastické, hodnotné, drahé a staromódne umelecké dielo, pravdepodobne by sa ani neodvážil zavesiť ho na stenu. Toto dielo by svoje dni trávilo zamknuté v sejfe na dne nejakej banky a nikoho by netešilo svojou krásou. Je pravda, že za desať rokov by sa tento nákup mohol stať vynikajúcou investíciou, ale medzičasom by toto umelecké dielo iba viazalo obrovskú sumu peňazí, ktorú by nikto nemohol použiť a v prípade potreby by bolo pomerne náročné toto dielo predať.
Preto je väčšinou lepšie, ak si zakúpite budovu, kde sídlite alebo dom, v ktorom bývate – veci, ktoré môžete použiť. Pokiaľ sa ich v budúcnosti rozhodnete predať, možno zistíte, že ste ich nielenže dovtedy používali takmer zadarmo, ale vám dokonca zarobili nejaké peniaze.

Ak si kúpite budovu, ktorú nepotrebujete iba preto, aby ste ju neskôr prenajímali alebo predali, automaticky je z toho riskantný podnik. Ako sa nedávno ukázalo, trh s nehnuteľnosťami je vrtkavý a môže sa stať, že sa nenájde nikto, kto by vašu budovu chcel kúpiť. Môže sa vám stať, že skončíte s obrovským domom, ktorý nechce nikto obývať, ale za ktorý budete musieť platiť. Avšak ak viete, že ho budete používať sami a bez ohľadu na vývoj trhu budete stále potrebovať podobné priestory, budete túto budovu vedieť využiť. A nebudete sa musieť obávať toho, keď jej cena náhle klesne: pokiaľ budete s financiami narábať rozumne, nikdy vás situácia nedonúti k tomu, aby ste niečo museli predávať iba z nutnosti.

Foto: Patrik Štedrák

Foto: Patrik Štedrák

Vo všeobecnosti sú investície, ktoré si viete užiť a zužitkovať ešte skôr, než ich predáte, tie najlepšie – aspoň podľa môjho názoru. Pokiaľ by som si vyššie spomenutý obraz kúpil ja, zavesil by som ho na chodbu. Nebol by som spokojný, pokiaľ by skončil v nejakom zamknutom podzemí: také niečo by sa úplne priečilo jeho účelu. Pokiaľ by som kvôli jeho kráse bol každý deň šťastnejší, tento obraz by mi pravdepodobne pomohol zarobiť peniaze aj iným spôsobom než iba svojím zhodnocovaním.

Samozrejme, existujú aj investície, alebo lepšie povedané výdavky, ktoré sa správajú opačne. Kedykoľvek si kupujete auto alebo počítač, kupujete si niečo, čo bude pravdepodobne svoju hodnotu časom strácať a nie akumulovať. Za dva alebo päť rokov môžu auto alebo počítač zastarať natoľko, že budú bezcenné. Na druhej strane, kúpa pôdy alebo nehnuteľného majetku sa môže ukázať ako rozumné riešenie. Hoci doba kráča rýchlo a technológie sa vyvíjajú, požiadavky na stavbu domu alebo úpravu pôdy sa veľmi nemenia: stále potrebujete pôdu, veľa cementu a veľa práce.

Tie správne projekty sa finančne podporujú samy

Jedným z učebnicových pravidiel investovania je aj to, aby vytváralo zisk. Prvým pravidlom ziskovosti je samozrejme ekonomika: príjmy musia vždy prevyšovať výdaje. Tým, že sa jej držíte, zabezpečíte, že sa nedostanete do problémov.

Ekonomika takisto pomáha pri riadení ostatných činností firmy, nielen financií. Týka sa napríklad aj výberu ľudí: ak niekoho nového prijímate, jeho práca by vám mala vygenerovať vyšší zisk. Inými slovami, náklady, ktoré táto osoba bude pre vás predstavovať, by mali byť minimálne pokryté, ideálne až prekročené výkonom, ktorý podáva. Ak toto pravidlo nedodržiavate, môžete sa dostať do veľkých problémov s výberom ľudí, lebo budete prijímať zamestnancov, ktorých nepotrebujete. Ak je však vo vašej firme alebo na vašom trhu priveľa nevyužitého potenciálu, radšej prijímajte veľa novej pracovnej sily, lebo je pravdepodobné, že bez nej zarobíte menej.

Samozrejme, existujú firmy, ktoré pracujú na dlhoročnom investičnom vývoji nových technológií a počas tohto obdobia generujú iba výdavky. Spoliehajú sa na to, že produkt, ktorý vyvinú, im vytvorí veľké príjmy v budúcnosti. Avšak na to, aby ste s takýmto produktom mohli začať, by ste už na začiatku mali mať pripravený dostatočný balík peňazí. Ak takýto vankúš nemáte, začnite radšej s niečím, čo si môžete dovoliť. To vám zaručí, že na konci budete vedieť zarobiť viac, než ste do toho vrazili. Je to podmienka, ktorú by mal od každého projektu vyžadovať každý rozumný manažér – nemôžete si dovoliť riadiť vašu firmu bez ekonomiky a zdravého rozumu.

Pilotné projekty si vždy vyžadujú finančnú podporu. Vždy vyžadujú prvotnú investíciu a musíte zaplatiť ľudí, ktorí na ne dozerajú. Kľúčovým pravidlom pilotných projektov je prideliť im len toľko peňazí, koľko si môžete dovoliť nenávratne stratiť bez veľkých problémov.
Ak teda investujete desaťtisíc eur do projektu, ktorý sa síce okamžite nechytí, ale vidíte, že je na dobrej ceste, môžete sa rozhodnúť udržať ho nažive ešte trochu dlhšie. Avšak držať zubami-nechtami nad vodou projekt, ktorý na seba nezarába a pravdepodobne ani nikdy nebude, je chyba. Ukončite ho, zachráňte toľko peňazí, koľko sa dá, a preneste sa cez to. Keď už nič iné, aspoň ste zistili, ktorou cestou nemáte ísť. Vždy rátajte s možnosťou prehry, ale nebojte sa skúšať nové veci.

Jednou z kľúčových vlastností dobrého majiteľa firmy je schopnosť tvoriť. Mnohé úspešné firmy spúšťajú naraz aj tucet projektov, ktoré sa súbežne vyvíjajú celé roky. A aj tým najlepším sa bežne stáva, že z tucta projektov sa na trhu uchytia iba dva. Avšak tieto nápady im zarábajú milióny. Prajem vám, aby ďalší podobný nápad bol ten váš.

Autor: Mårten Runow, Performia International, www.performia.net
Foto: Patrik Štedrák, www.ephoto.sk/uzivatel/patrik-stedrak/

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment