Päť zázrakov, s ktorými zavediete zmeny úspešne

18. augusta 2016 | Pridal: Viac

Určite aj vy poznáte firmu, o ktorej sa hovorí: „To je taká dobrá, silná firma! Tým sa darí!“ Pokiaľ na vás táto firma už dlhé roky pôsobí takto dobre, niečo na tom musí byť, aj keď jej nevidíte do účtovníctva. Má peknú budovu s trávnikom, veľa zamestnancov, ktorí nadpriemerne zarábajú a jazdia na dobrých autách, zvláda náročné zákazky doma aj v zahraničí a nie je zapletená do úplatkov. Sponzoruje detské súťaže a dokonca aj v súkromných, úprimných rozhovoroch sa o nej a jej majiteľoch vyjadrujú všetci pozitívne. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako sa takéto firmy pretransformovali z maličkých do súčasnej „silnej“ podoby?

Otázka môže znieť aj takto: je vôbec nutné firmu zlepšovať? Áno, je. Aj keď sa dočasne môže zdať, že malá firma, ktorej počet zamestnancov, obrat, zisk či počet dodaných služieb už päť rokov nestúpa, je v bezpečnom stave, jej stagnácia sa môže veľmi ľahko zmeniť na nebezpečné časy. Úplne stačí, aby sa v jej regióne „náhodou“ objavila nová dravá konkurencia, ktorá sa rozhodne nekompromisne vtrhnúť do priestoru stagnujúcej firmy a čoskoro ju prevalcuje a pohltí. To sa už neraz stalo a likvidácia malej nerastúcej firmy, ktorá zaspala dobu, väčšinou prebieha neuveriteľne rýchlo a dosť bolestivo. Konkurencii býva úplne jedno, že stará firma má za sebou dvadsať rokov dobrej existencie a že jej šéf chcel byť za každú cenu „príjemný a dobrý“ voči zamestnancom a deťom.

Jediný spôsob, ako zväčšiť svoju šancu na prežitie je neustále rásť

Ba dodal by som, že ak je rast príliš pomalý, ani ten ešte nemusí byť zárukou prežitia. K rastu nedochádza z večera do rána a vyžaduje si veľa práce na všetkých frontoch firmy.

Spoločným menovateľom všetkých veľkých a zdravých firiem je to, že jej vedenie neustále pracuje na budúcnosti. Budúcnosť firmy nebude vytvárať firemný sústružník, predajca alebo fakturant. Budúcnosť musí vytvárať jej majiteľ, riaditeľ, konatelia, jednoducho najvyššie vedenie spoločnosti.

Vytvárať budúcnosť znamená aj to, že každá časť firmy sa postupne, väčšou alebo menšou rýchlosťou musí zlepšovať a meniť do viac efektívnej podoby tak, aby firma ako celok stíhala kráčať s dobou a prežiť neustály konkurenčný tlak. Niet inej možnosti: buď firma pôjde hore, alebo zanikne. Šéf, ktorý sa bojí skúšať novinky a zavádzať zmeny, privedie firmu do stagnácie a následne o pár rokov do záhuby.
Poznáte heslo „nikdy nemeň funkčné veci“? Je síce pravdivé, ale to, čo bolo funkčné včera, môže v dnešnej rýchlej dobe prestať vyhovovať. Takže prvou úlohou šéfa je neustále sa vzdelávať. Musí čítať odborné časopisy, chodiť na výstavy, študovať knihy, sledovať internet, a veľmi účinná býva aj priateľská, „prieskumná“ návšteva u konkurencie. Treba mať neustále oči a uši otvorené, študovať, pýtať sa a hlavne rýchlo a adekvátne zareagovať na nový svet okolo nás. Inak nás inovujúca konkurencia predbehne vo výkonnosti strojov, efektivite práce, marketingových stratégiách, komunikačných technológiách, v kvalite a užitočnosti produktu.

Prečo ľudia neinovujú, aj keď ich to zabije

Je zjavné, že treba zavádzať vylepšenia. Veľa firiem sa strnulo drží zastaraných pracovných postupov alebo vyrábaných produktov iba preto, lebo hoci vedia, že dnes už nie sú najlepšie, ešte stále zabezpečujú aké-také prežitie firmy. Kým človeka topánka netlačí priveľmi, nebude ju meniť. Je to ako s chorobou: pokiaľ človeku nie je naozaj veľmi zle, vyhýba sa lekárovi. A tak, pokiaľ nehrozí katastrofa, bežná firma nad zmenami ohŕňa nos.

Mnoho firiem zažilo pri pokuse zaviesť zmenu zlú skúsenosť. Vrhli sa strmhlavo do aplikácie nejakej nevyskúšanej novinky, použili veľa ľudí, veľa času, veľa peňazí a nevyšlo im to. Firma utrpela fiasko a obrovské finančné straty, z ktorých sa po biede horko-ťažko dostávala dlhé mesiace. Tí ľudia už vedia, že zle zrealizované zmeny môžu firmu zničiť za pár týždňov. Neúspechy utrpené pri realizácii zmien v minulosti vyvolávajú panický strach zo všetkých ďalších noviniek. Preto sa v niektorých firmách kŕčovito držia aj toho, čo je už dávno zastarané, nemoderné a odsúdené na zánik. Fakt ale je, že dobrý šéf sa nesmie báť neustále experimentovať a vylepšovať firmu a jej produkty.
Ako teda nájsť nové a zaviesť dobré postupy alebo riešenia? Použite tieto zázračné nástroje.

Celý článok si prečítate, ak sa stanete členom online klubu HCA Live.

Prihlásiť sa môžete TU.

Článok nájdete v členskej sekcii klubu.

Autor: Ladislav Pavlík, www.SkolaManazmentu.sk

Foto: Jana Kvaltínová

Foto: Jana Kvaltínová

Foto: Jana Kvaltínová, www.janakvaltinova.blogspot.sk

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment