Päť zázrakov, s ktorými zavediete zmeny úspešne

18. august 2016 | Pridal: Viac

Určite aj vy poznáte firmu, o ktorej sa hovorí: „To je taká dobrá, silná firma! Tým sa darí!“ Pokiaľ na vás táto firma už dlhé roky pôsobí takto dobre, niečo na tom musí byť, aj keď jej nevidíte do účtovníctva. Má peknú budovu s trávnikom, veľa zamestnancov, ktorí nadpriemerne zarábajú a jazdia na dobrých autách, zvláda náročné zákazky doma aj v zahraničí a nie je zapletená do úplatkov. Sponzoruje detské súťaže a dokonca aj v súkromných, úprimných rozhovoroch sa o nej a jej majiteľoch vyjadrujú všetci pozitívne. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako sa takéto firmy pretransformovali z maličkých do súčasnej „silnej“ podoby?

Otázka môže znieť aj takto: je vôbec nutné firmu zlepšovať? Áno, je. Aj keď sa dočasne môže zdať, že malá firma, ktorej počet zamestnancov, obrat, zisk či počet dodaných služieb už päť rokov nestúpa, je v bezpečnom stave, jej stagnácia sa môže veľmi ľahko zmeniť na nebezpečné časy. Úplne stačí, aby sa v jej regióne „náhodou“ objavila nová dravá konkurencia, ktorá sa rozhodne nekompromisne vtrhnúť do priestoru stagnujúcej firmy a čoskoro ju prevalcuje a pohltí. To sa už neraz stalo a likvidácia malej nerastúcej firmy, ktorá zaspala dobu, väčšinou prebieha neuveriteľne rýchlo a dosť bolestivo. Konkurencii býva úplne jedno, že stará firma má za sebou dvadsať rokov dobrej existencie a že jej šéf chcel byť za každú cenu „príjemný a dobrý“ voči zamestnancom a deťom.

Jediný spôsob, ako zväčšiť svoju šancu na prežitie je neustále rásť

Ba dodal by som, že ak je rast príliš pomalý, ani ten ešte nemusí byť zárukou prežitia. K rastu nedochádza z večera do rána a vyžaduje si veľa práce na všetkých frontoch firmy.

Spoločným menovateľom všetkých veľkých a zdravých firiem je to, že jej vedenie neustále pracuje na budúcnosti. Budúcnosť firmy nebude vytvárať firemný sústružník, predajca alebo fakturant. Budúcnosť musí vytvárať jej majiteľ, riaditeľ, konatelia, jednoducho najvyššie vedenie spoločnosti.

Vytvárať budúcnosť znamená aj to, že každá časť firmy sa postupne, väčšou alebo menšou rýchlosťou musí zlepšovať a meniť do viac efektívnej podoby tak, aby firma ako celok stíhala kráčať s dobou a prežiť neustály konkurenčný tlak. Niet inej možnosti: buď firma pôjde hore, alebo zanikne. Šéf, ktorý sa bojí skúšať novinky a zavádzať zmeny, privedie firmu do stagnácie a následne o pár rokov do záhuby.
Poznáte heslo „nikdy nemeň funkčné veci“? Je síce pravdivé, ale to, čo bolo funkčné včera, môže v dnešnej rýchlej dobe prestať vyhovovať. Takže prvou úlohou šéfa je neustále sa vzdelávať. Musí čítať odborné časopisy, chodiť na výstavy, študovať knihy, sledovať internet, a veľmi účinná býva aj priateľská, „prieskumná“ návšteva u konkurencie. Treba mať neustále oči a uši otvorené, študovať, pýtať sa a hlavne rýchlo a adekvátne zareagovať na nový svet okolo nás. Inak nás inovujúca konkurencia predbehne vo výkonnosti strojov, efektivite práce, marketingových stratégiách, komunikačných technológiách, v kvalite a užitočnosti produktu.

Prečo ľudia neinovujú, aj keď ich to zabije

Je zjavné, že treba zavádzať vylepšenia. Veľa firiem sa strnulo drží zastaraných pracovných postupov alebo vyrábaných produktov iba preto, lebo hoci vedia, že dnes už nie sú najlepšie, ešte stále zabezpečujú aké-také prežitie firmy. Kým človeka topánka netlačí priveľmi, nebude ju meniť. Je to ako s chorobou: pokiaľ človeku nie je naozaj veľmi zle, vyhýba sa lekárovi. A tak, pokiaľ nehrozí katastrofa, bežná firma nad zmenami ohŕňa nos.

Mnoho firiem zažilo pri pokuse zaviesť zmenu zlú skúsenosť. Vrhli sa strmhlavo do aplikácie nejakej nevyskúšanej novinky, použili veľa ľudí, veľa času, veľa peňazí a nevyšlo im to. Firma utrpela fiasko a obrovské finančné straty, z ktorých sa po biede horko-ťažko dostávala dlhé mesiace. Tí ľudia už vedia, že zle zrealizované zmeny môžu firmu zničiť za pár týždňov. Neúspechy utrpené pri realizácii zmien v minulosti vyvolávajú panický strach zo všetkých ďalších noviniek. Preto sa v niektorých firmách kŕčovito držia aj toho, čo je už dávno zastarané, nemoderné a odsúdené na zánik. Fakt ale je, že dobrý šéf sa nesmie báť neustále experimentovať a vylepšovať firmu a jej produkty.
Ako teda nájsť nové a zaviesť dobré postupy alebo riešenia? Použite tieto zázračné nástroje.

Foto: Jana Kvaltínová

Foto: Jana Kvaltínová

1. Urobte veľa pokusov!

Vedome počítajte s tým, že možno iba jeden z desiatich experimentov vám prinesie očakávaný úžitok. Deväť noviniek z desiatich sa môže ukázať ako nefunkčný a nerentabilný pokus. Veď aj Edison urobil až dvetisíc pokusov, kým našiel tú správnu konštrukciu žiarovky. Každý jeden neúspešný experiment vám ukáže, že „takto“ sa to nerobí a posunie vás o jeden krok bližšie k zisteniu toho, ako sa to „robí“. Géniov sa rodí málo, ale veľa pokusov môže robiť každý, dokonca aj obyčajný človek. Aspoň si overíte, do akej miery ste génius. A keď náhodou nie ste, nahradíte to pracovitosťou.

2. Nebojte sa neúspechu. Vedome kalkulujte s neúspechom.

Ak chce dobrý záhradník nasadiť nové odrody stromov, tak nezačne tým, že vyrúbe celý rodiaci sad a zaštepí sto nových stromčekov. Najprv zaštepí iba jeden štep, potom druhý, tretí a až keď sa možno deviaty pokus uchytí a dáva veľmi bohatú úrodu, vtedy sa pustí do celej záhrady a „vylepší“ sto stromov. Ostatné pokusy sa možno neuchytia, vymrznú, nebudú dávať úrodu a skončia na smetisku. A presne takto postupuje aj dobrý manažér.

Očakávajte, že to nevyjde, buďte pripravený prijať prehru, lebo to je krôčik na ceste k úspechu. Zakalkulujte náklady na tých deväť neúspešných pokusov do rozpočtu. Lebo je veľmi dôležité, aby vás tých deväť neúspešných pokusov finančne nezabilo a hlavne nezobralo chuť skúšať ďalej. Nepočúvajte neprajníkov a slabochov, ktorí sa ozvú hneď po prvom neúspechu.

3. Každú novinku vyskúšajte v malom.

Až keď sa novinka dokázateľne úspešne uchytí, tak ju nasaďte, energicky podporte a použite vo veľkom. Ak experimentujete v malom, a niečo sa neuchytí, nič sa nedeje, firma nikdy neutrpí katastrofickú škodu a pokračujte v pokusoch. Skúšajte v malom a prosperujte vo veľkom.

4. Pri zavádzaní noviniek neohrozte doterajšie funkčné veci vo firme.

Funkčné veci a postupy prevádzkujte naplno naďalej až dovtedy, kým nie je isté, že novinka bude lepšia. To platí aj všeobecne. Ak sa pri zavedení zmeny výsledky zhoršia, rýchlo sa vráťte k bývalému postupu. Hazardne vsadiť všetko iba na jednu novú kartu je úspešné asi tak, ako hrať ruskú ruletu. Päťkrát to možno vyjde a na šiestykrát vás to štatisticky zabije.

5. Dobrí ľudia.

Veľkým problémom pri zavádzaní noviniek do firmy je sedem druhov ľudí:
A) Neproduktívni, nevýkonní a leniví ľudia, flákači.
B) Neschopní ľudia s nízkym IQ, malou kompetenciou, neochotní alebo neschopní rýchlo sa učiť a zlepšovať.
C) Ľudia bez dobrých výsledkov, ktorí sú za ne platení vysokým fixným platom.
D) Ľudia, ktorí dlhodobo berú viac peňazí, než si reálne za svoj výkon zaslúžia.
E) Ľudia, ktorí robia rôzne neetické činy vo firme alebo v súkromí.
F) Notorickí kritici, chorobní útočníci, ustrašení pochybovači, skrytí zákerní nepriatelia.
G) Ľudia starí duchom, ktorí sa zasekli v minulosti a na každú zmenu sa dívajú s hrôzou a veľkou nedôverou.

Všetky tieto skupiny sa boja zmien, ktoré o nich môžu odhaliť nepríjemné pravdy. Odstráňte z firmy ľudí, ktorí vám roky dokazujú, že sa nič nedá zmeniť, otravujú vzduch, berú energiu a peniaze za nič. Tí budú vždy brzdou každého pokroku, lebo v každej zmene vidia koniec svojich dobrých časov. Všetko začína a končí pri kvalite ľudí, ktorých máte k dispozícii. Môže sa stať, že ľudia, ktorí boli včera dobrí a vhodní, už zajtra nebudú „použiteľní“ v novej náročnejšej dobe, pokiaľ na sebe nebudú pracovať. Jednoducho nebudú stíhať.

Ak zmeny urobíte s rozumom, tak ich najschopnejší ľudia vždy privítajú. Vedia, že cesta ku hviezdam vedie krôčik po krôčiku nahor, stále vpred, vo všetkých oblastiach.

Autor: Ladislav Pavlík, www.SkolaManazmentu.sk
Foto: Jana Kvaltínová, www.janakvaltinova.blogspot.sk

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment