Netrápte sa viac sezónnosťou

10. november 2015 | Pridal: Viac

Zažíva vaša firma „sezónne“ či krízové obdobia? Máte už dosť výkyvov, s ktorými sa zdanlivo nedá nič urobiť? Tak to zmeňte!

Prvá vec, ktorú v tejto situácii musíte urobiť, je jednoduchá, ale veľmi dôležitá. Nikdy neriešte to, čo neexistuje. Aj keď táto rada vyzerá triviálne, boli by ste prekvapený, koľko šéfov sa začne pod vplyvom Jóbových zvestí z médií či od krachujúcich kamarátov správať tak, akoby mal zajtra skončiť svet. Stáva sa, že šéf firmy znervóznie nie preto, že mu čísla skutočne klesajú, ale iba preto, že odvšadiaľ počuje, že už to nie je ono, že to nejde, že všetci krachujú, že sa zatvárajú firmy a je lepšie ísť predávať do supermarketov v Írsku.

Preto sa najskôr musí manažér uistiť, že kríza či sezónnosť naozaj nastala a práve tá mu spôsobuje skutočné problémy. Jedna vec je to, čo píšu bulvárne médiá a rozprávajú politici v televízii a druhá je to, ako sa situácia zrútenej burzy v New Yorku týka prešovského pneuservisu, predaja šiat v Žiline či výroby bagrových lyžíc v Bánovciach. Väčšinou nijako.

Ak je to takto, iba pokračujte v bežnej práci, robte naďalej to, čo robíte bežne a prežijete „krízu“ bez ujmy. Určite nerobte žiadne divoké mimoriadne akcie! Sledujte svoje štatistiky, ktoré sú tým najlepším ukazovateľom vášho stavu, a ak stúpajú, pokračujte v doterajšom spôsobe práce. Ak ste však pocítili krízu skutočne na vlastnej koži a vaše čísla naozaj stagnujú či dokonca mierne klesajú, treba sa naučiť riadiť niekoľkými dôležitými zásadami.

Foto: Helena Kurusová

Foto: Helena Kurusová

Riešte aj topánku, ktorá vás netlačí

Prvou z nich je, že dobrý šéf sa nikdy nesmie uspokojiť s tým, že mu nestúpajú obraty a zisky. Aj keby bolo dnes množstvo vygenerovaného zisku firmou dostatočné na jej prežitie, stagnácia sa v budúcnosti kvôli neustále stúpajúcim nákladom zákonite musí stať pre firmu zničujúcou.

Druhá vec, na ktorú treba pamätať je, že čím neistejšie je prostredie okolo firmy, tým viac sa šéf musí snažiť vybudovať a prevádzkovať poriadny firemný systém. Je to ako na mori: keď príde búrka, pár lodí sa potopí, no zopár to prežije. Ale búrka nie je vinná z toho, že sa lode potápajú. Naopak, dôvodom je to, že plávali nepripravené. Iba pevné a dobre postavené lode s vycvičenou posádkou prežijú veľkú búrku na šírom oceáne.

Ak má firma v čase sezónneho poklesu problémy, je to vždy iba preto, lebo v jej vnútri niečo nie je v poriadku, niečo je slabé, nedorobené, nefunkčné alebo zabudnuté. Nemá zmysel zaoberať sa situáciou na hong-kongskej burze či voľbou prezidenta. Majiteľ firmy so zdravým sedliackym rozumom sa vždy díva hlavne na svoju firmu. Musí zistiť, čo mu chýba alebo čo nerobí tak, ako treba.

Šetrite rozumne

V čase sezónneho poklesu začínajú mnohé firmy, ktoré zažívajú zlé časy, zúrivo šetriť. Je to aj tá najčastejšia rada, ktorú dostanete od mnohých „odborníkov“ na krízový manažment. Prepúšťajú ľudí, pozastavujú marketing, rušia údržby, vypínajú svetlá a rušia mobilné telefóny. Je to pochopiteľné, veď peňazí teraz prúdi do firmy pomenej. Smola je to, že ak firma iba šetrí, môže sa to stať jej labuťou piesňou. Iba šetriť je obrovskou chybou! Určite to treba urobiť, ale ak firma nerobí nič iné, dosiahne iba to, že zahynie o trochu neskôr. Preto prvé opatrenie v čase krízy znie: zvýšiť počet všetkých aktivít, ktoré do vašej firmy dostanú viac kupujúcich zákazníkov.

Posielajte listy, faxy, maily, telefonujte, navštevujte, robte inzerciu, letáky či billboardy, propagujte neustále a vo veľkom množstve, aj násobne viac než to bolo doteraz obvyklé. Komunikujte s klientmi viac ako zvyčajne. Navštevujte ich omnoho viac. Buďte s nimi, zaujímajte sa.
Je to lepšie a omnoho lacnejšie riešenie, ako prepustiť ľudí a potom ich prácne opäť roky namáhavo zháňať a zaškoľovať.

Nebojte sa zmeny

Druhá chyba, ktorú firmy robia, je to, že sa tvrdohlavo držia svojho doterajšieho výrobného alebo predajného programu bez akejkoľvek ochoty zmeniť sa. Prečo je to chyba? Nuž, práve doterajšie programy a pracovné postupy viedli k tomu, že má firma veľké problémy!

Druhým krokom je nájsť nové (alebo iné) postupy, tovary alebo služby, ktoré umožnia pohnúť sa z tejto problémovej situácie. To môže trvať týždeň, mesiac, dva mesiace… Chce to niekedy trpezlivosť. Treba hľadať, skúšať, ale predovšetkým nájsť. Inak firma zanikne alebo utrpí vážne straty. Skutočne dobré firmy majú nielen trpezlivosť, ale aj dopredu pripravenú dostatočnú finančnú rezervu na tieto experimenty. V týchto chvíľach sa ukáže, aký schopný je manažment. Viezť sa na vlne prirodzeného záujmu klientov je ľahké, ale dostať loď von z krížovej delostreleckej paľby pirátov dokáže iba schopný, samostatný a tvorivý kapitán.

Tretí bod, ktorý sa musí zabezpečiť, je to, že sa zastavia všetky výdaje, ktoré priamo nesúvisia s produkciou. Treba šetriť (ale všimnite si, že je to bod tri a nie jeden). Nekupujú sa nové nevŕzgajúce stoličky, značkové počítače a nenatiera sa hrdzavý plot. To všetko počká na lepšie časy. Peniaze, teda energia firmy, sa dávajú iba tam, kde je to bezprostredne nutné k okamžitej produkcii. Jediná vec, na ktorej sa v takejto situácii nesmie šetriť, je propagácia. Vypnúť svetlá na firemnom pútači a zastaviť tlač obvyklej reklamy v čase krízy je skutočne sebadeštrukčný krok.

Štvrtý bod: vo firme budú zrušené všetky voľná a dovolenky. Je vyhlásená pohotovosť pre každého. Všetko musí byť neustále pripravené k tomu, aby sa skutočne dalo predávať, vyrábať a dodávať to, čo firmu živí. Bolo by veľmi nepríjemné, keby firma po veľkých marketingových akciách (a výdajoch na marketing), konečne pohla kupujúcich k nákupu a pritom by mala v sobotu zatvorené, lebo má nedostatok personálu.

A posledným, teda piatym bodom je, že vo firme treba vyhlásiť malé „stanné právo“. Teraz sa nesmie meškať do práce, nesmú sa robiť chyby, vyrábať reklamácie či hádať sa s klientom alebo medzi sebou. To sa vlastne nemá robiť nikdy, ale teraz vedenie firmy kladie oveľa väčší dôraz na poriadok a disciplínu. Lebo iba to vám pomôže vyliezť z tejto šlamastiky.

Ťažké? Tvrdé? Áno, ale dokázateľne funkčné! Je to určite lepšie ako fňukať, ako nám tí „iní“ ublížili. Ak dodržíte týchto päť bodov, žiadna sezónnosť na svete sa vás nedotkne. Vyskúšajte a uvidíte.

Autor: Ladislav Pavlík, www.uspesnimanazeri.sk
Foto: Helena Kurusová, www.helenakurus.sk


obalka

Ladislav Pavlík

O mojom živote nebudú rozhodovať iní

Kniha Ladislava Pavlíka vás povzbudí v ťažkej chvíli, dodá vám energiu a vieru, že aj napriek dočasnej nepriazni osudu dokážete splniť svoje sny a prežiť svoj život podľa vlastných predstáv. 

Kniha je určená každému, kto chce spojiť úspech v práci so šťastím svojej rodiny a je zamyslením sa nad skutočnými hodnotami a zmyslom života.

Knihu si môžte objednať na tel. č.: 0908 772 604 alebo na emailovej adrese knihy@uspesnimanazeri.sk. Cena knihy je 15€ s DPH / kus + poštovné.

Prejsť na objednávku »

 

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment