Mocný nástroj hry

12. jún 2014 | Pridal: Viac

Mocný nástroj hryV manažmente existuje jedna večná otázka: koľko ľudí dokáže naraz manažovať jeden manažér? Podľa mojej skúsenosti by toto číslo malo oscilovať okolo päťky. Pri tomto množstve môžete ľudí skutočne manažovať a skutočne vedieť, čo sa práve deje. Manažovanie maximálne piatich ľudí vám takisto dáva dostatok priestoru na robenie vašej vlastnej práce, ak okrem manažmentu robíte aj ju. Ako však zabezpečiť, aby manažovaní ľudia pracovali aj vtedy, keď nad nimi nestojíte?

V prvom rade treba povedať, že číslo päť nemusí nutne platiť vo všetkých prípadoch. V niektorých konkrétnych prípadoch môže byť počet pracovníkov, ktorých manažujete, aj vyšší: napríklad obchodný manažér, ktorý manažuje desiatich obchodníkov, nemusí svoj tím rozdeliť na dve skupiny po piatich. Avšak pokiaľ manažujete manažérov, päť ľudí je skutočné maximum, nad ktoré by som vám neodporúčal ísť.

Úspech začína organizovaním

V manažmente ide koniec koncov vždy o dosiahnutie toho, čo sa snažíte dosiahnuť. Pokiaľ by ste boli aerolinkou, vašou prácou by bolo transportovať pasažierov z bodu A do bodu B. Okrem toho by bolo vašou povinnosťou sa uistiť, že sú vaše lietadlá bezpečné, že prilietajú a odlietajú načas, že sa všetci pasažieri cítia príjemne a podobne. Musíte si zabezpečiť prístup na letiská, prijať letušky, predajcov, pilotov, inžinierov a technikov a podobne. Všetci vaši zamestnanci musia rozumieť, že sa snažíte dosiahnuť to, aby bol pasažier s letom spokojný. Ako sa uistiť, že to tak bude?

Po prvé, musíte sa uistiť, že každý človek, ktorý pre vás pracuje, má presnú predstavu o tom, ako prispieva k vytvoreniu celkového výsledku vašej firmy. To v praxi znamená, že každý zamestnanec musí aj o polnoci vedieť, aký má byť výsledok jeho práce a nielen to, „čo má robiť“.

Po druhé, vašu firmu musíte nejako štrukturovať. V tomto prípade by ste vybrali niekoho, kto by bol zodpovedný za všetkých pilotov, za všetky letušky, za letových inžinierov a tak ďalej.

Tretím krokom by bolo rozdeliť aktivitu na prirodzené kroky, ktoré ju tvoria a ktoré po sebe nasledujú. V našom prípade by ste najprv urobili reklamu, potom predali letenky, privítali a usadili pasažierov v lietadle, transportovali ich do ich destinácie a zaželali im príjemný pobyt.

Dvakrát meraj a raz rež

Kľúčovou súčasťou vašej manažérskej práce je zabezpečiť, že každý z ľudí, ktorý je zapojený v celkovom procese rozumie tomu, že je zodpovedný za nejakú jeho časť. Každý človek musí presne vedieť, čo je jeho úloha a splniť ju dobre. Keby bolo mojou úlohou nakladať batožinu do lietadla, musel by som dohliadať nielen na to, aby bola naložená, ale aby bola uložená bezpečne a dorazila nepoškodená. Niektorí ľudia sa o tento bod vôbec nezaujímajú a likvidujú batožinu zákazníkov priamo pred ich očami. Títo ľudia k úspechu vašej firmy nijako neprispievajú. Každý zamestnanec musí rozumieť tomu, že finálnym výsledkom je spokojný zákazník.

Finálnym bodom je merať mieru hodnotného prispievania. Napríklad, mohol by som dostať nejaké mínusové body za to, keď batožina prišla poškodená, alebo plusové body za to, keď dorazila načas. Vytvorenie takéhoto systému vám umožní manažovať iba podľa štatistík a nie podľa názorov alebo klebiet.

Mnohí ľudia takéto štatistiky nemajú a tak nevedia, ako veľmi prispeli. Ich práca je pre nich iba prácou, nie hrou. Nerobia ju preto, že by sa v nej chceli zlepšiť, ale iba preto, lebo musia. Nakoniec budú hrať tú jedinú hru, ktorú vedia: robiť tak málo, ako sa len dá!

Zmeňte prácu na zábavu

V skutočnosti je celý život hrou. Pocit, že je človek „v práci“ pochádza iba z jeho neschopnosti hrať hru. Akákoľvek aktivita, kde už viac žiadna hra nie je, sa stane prácou. Hneď čo z nej urobíte hru – „Poďme sa pozrieť na to, kto dokáže naložiť najviac batožiny za desať minút“ – situácia sa dramaticky zlepší.

Ak sa na tento koncept pozriete zo širšej perspektívy, zistíte, že platí. Napríklad, čo presne je futbal? Je to iba skupina mladých mužov, ktorí sa naháňajú za nafúknutým, guľatým kusom gumy alebo kože a snažia sa kopnúť ho do priestoru medzi dvoma tyčkami na druhej strane plochy, pričom sa snažia zabrániť, aby druhý tím urobil to isté. Môžete sa samých seba spýtať: čo je na tom také zábavné, že to robia dookola deväťdesiat minút?

Ak by ste futbal vysvetlili človeku, ktorý predtým nikdy v živote loptu nevidel, pravdepodobne by vás považoval za blázna, a ak by ste ho požiadali, aby si iba tak kopal do lopty, už po pár minútach by bol na smrť unudený. Ale ak mu dáte nepriateľský tím, účel a istú „prácu“, zrazu má bariéry, ktoré musí prekonať a celá činnosť sa zmení na hru. Kopanie do lopty je zrazu vysoko zábavná aktivita, ktorá dokáže ľudí pohltiť na hodiny. A je to iba futbal!

To jediné, čo nezmyselné kopanie do lopty odlišuje od futbalu je to, že sme z toho druhého urobili hru. Existuje mnoho iných aktivít, ktoré tvoria potenciálne omnoho zaujímavejšie činnosti a pravidlá, ale keďže sa s nimi nespája žiadna hra, sú považované za nudné a únavné. Viem vám zaručiť, že aj umývanie záchodov sa dá zmeniť na hru. Namiesto toho, aby iba umývali plochy – čo je nudná činnosť – môžete upratovačke povedať, že pokiaľ bude s umývaním všetkých priestorov hotová pred šiestou večer, vyhrá nejakú cenu. Môže to byť čokoľvek: bonus k výplate, špeciálne benefity, verejné ocenenie alebo možnosť vystúpiť na celofiremnom večierku. Podstatné je, že ak ľuďom umožníte vyhrať, ich práca bude pre nich omnoho zábavnejšia.

Mnohé činnosti, ktoré v práci denno-denne robíte, sú niečím, čo sa jednoducho robiť musí – sú to jednoducho nutné kroky, bez ktorých sa pracovať nedá. Avšak top hráči vždy uvažujú nad pocitom hrdosti a víťazstva, ktorý pochádza z napĺňania ich cieľov. Sú to ľudia, ktorí dokážu aj tú najnudnejšiu aktivitu zmeniť na hru.

Predstavte si, že by celkovou náplňou práce všetkých vašich zamestnancov bolo rozdeľovanie malých červených a modrých guličiek do dvoch škatúľ. Prečo im nevytvoriť hru a neurčiť, kto z nich ich dokáže rozdeliť najviac alebo najrýchlejšie? Ak máte predajcov, ich odmenou by mohla byť luxusná večera s majiteľom v najlepšej reštaurácii v meste.

Buďte však opatrný: hry, v ktorých hráte proti svojim kolegom, nebývajú také funkčné. Ak máte vo firme dvoch top predajcov a cenu za najlepší výkon zakaždým vyhrávajú oni, zvyšní desiati budú demotivovaní. Pre prvých dvoch je vaša súťaž skutočnou hrou, lebo ju môžu vyhrať. Tí zvyšní si ale myslia, že nemajú šancu. Skúste preto pozmeniť pravidlá: ak každý z nich zvýši svoj rekord o 5%, vyhrá tiež. Takisto môžete zaviesť skupinové ocenenie za tímovú prácu, ktoré sa rozdelí medzi celý tím.

Schopnosť, s akou dokážete vytvárať, zadávať a hrať hry určuje, ako dobre sa vy a vaši ľudia budete cítiť v práci. Ľuďom, ktorí hrajú hru a majú v úmysle ju vyhrať, nemusíte prikazovať, že teraz je čas pracovať – konajú prirodzene sami od seba. Vždy existujú ciele, ktoré môžete dosiahnuť, bariéry, ktoré môžete prekonať a účely, ktoré vás budú poháňať vpred. To všetko vytvára hru, ktorú môžete hrať: hru, ktorú môžete každý deň použiť na to, aby bola vaša práca zábavná a zaujímavá. Viac si prečítate v časopise “Úspešní manažéri” 3/2014

Autor: Marten Runov
Foto: Vladimír Veverka www.vladoveverka.sk

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment