Je expanzia firmy nebezpečná?

10. marec 2016 | Pridal: Viac

Jeden mesiac máte príjem 200 000, druhý 300 000 a tretí 400 000! Ak rovnako rastie aj váš zisk, je to výborné. Niekedy čísla vyletia do takých hviezdnych výšok, o ktorých sa vám predtým ani nesnívalo. Prudký nárast, teda expanzia, je dôkazom vašej mimoriadnej schopnosti predvídať, plánovať, riadiť, koordinovať a dosahovať tie správne ciele. Avšak dostať firmu hore a potom ju tam aj udržať dokáže len zopár výnimočných manažérov.

Mnoho odborníkov je však toho názoru, že prudký rozmach firmy môže byť nebezpečný, ba až likvidačný. O tento údaj sa opierajú novinári, profesori, burzoví makléri, ba aj politici.

Prehriata ekonomika

Odborníci zaviedli výraz „prehriata ekonomika“, ktorý má symbolizovať veľké problémy, ktoré nastávajú, ak firma alebo štát nestíha s dychom po rýchlom behu do strmého kopca úspechu. Aj bankári sú opatrní, ak vidia, že firma, ktorá žiada o úver, má veľmi rýchly rast. Je zaujímavé, že pre nich je viac riziková firma, ktorá už tretí rok za sebou pravidelne dvíha obrat o 150 % ako tá, ktorá rastie tak „normálne zdravo“, s medziročným nárastom 20 %. Prečo majú tento názor? Je to z ich pohľadu logické. V minulosti mnohokrát videli firmy, ktoré po prudkom náraste s obrovským rachotom zleteli dolu a úplne si rozbili nos.

Viete, čo sa hovorí: keď je koze dobre, ide tancovať na ľad. Po rokoch driny sa mnoho ľudí pri prvých miliónoch na účte úplne zblázni a začne robiť hlúposti. Bez zábran míňajú peniaze na drahé autá, luxusný nábytok a niektorí začnú robiť nie veľmi čestné veci. Úspech môže byť tiež dôvodom toho, prečo podnikatelia predávajú svoje firmy. Nerobia to preto, že si už chcú oddýchnuť. Predávajú firmy preto, lebo majú strach, že prudko rastúcu firmu nezvládnu a celé im to prerastie cez hlavu. Je teda správne alebo nesprávne, aby spoločnosť rýchlo rástla? Odpoveď znie: rýchly rast je želateľná a správna vec!

Rýchly nárast nie je sám o sebe zlý, problém tkvie v tom, že manažéri často nevedia, čo majú alebo nesmú robiť, keď zaznamenali krátkodobý úspech. Pojem prehriata ekonomika popisuje organizácie riadené ľuďmi, ktorí nevedia, ako sa správať v čase prudkej expanzie. A pritom sa to dá naučiť.

Foto: Pavol Kulkovský

Foto: Pavol Kulkovský

Manažér expandujúcej firmy sa musí správať inak

Nároky na riadenie expandujúcej „prehriatej“ firmy predbehli schopnosti jej šéfa. Nestíhal „utekať“ pred lavínou firemného úspechu. Nedokázal postupne meniť štýl riadenia tak, aby zvládal prudký nárast produkcie, nevedel preorganizovať prácu tak, aby bol schopný uriadiť príval nových zamestnancov, davy zákazníkov, enormné požiadavky na výrobu.

Ako sa teda treba správať v období prudkého nárastu príjmov? Existuje veľa bodov, ktoré treba dodržať. Pár tu spomeniem. Pre múdrych ľudí, ktorí dokážu „vyrobiť“ a udržať si peniaze, sú tieto body samozrejmosťou. Naopak firmy, ktoré nemajú dosť peňazí, tieto kroky odmietnu. Prečo? Lebo sú jednoduché! Alebo sa im zdajú priveľmi prísne! Neúspešní ľudia nedokážu vidieť v mori informácií to podstatné, nedokážu konať priamo, za všetkým hľadajú komplikácie. Aj preto sú neúspešní. Čo je pre niekoho múdreho rada, to je pre hlúpeho palica.

Dieťaťu nedávaj nôž a hlúpemu peniaze

Počuli ste o chudobnom človeku, ktorý vyhral milión v lotérii alebo zdedil veľký majetok ako Bolek Bolívka vo filme „Dědictví“? Takíto ľudia zvyčajne celú sumu rýchlo rozhádžu na hlúposti a po čase nielenže nemajú peniaze, ale sú zadlžení až po uši!

Ak zažívate príjemné obdobie prudkého nárastu príjmu, musíte odolať silnému nutkaniu začať plytvať, teda kupovať si zbytočné alebo predražené veci. S rastom firmy určite príde čas, keď bude dosť prostriedkov aj na luxus a nielen na vŕtačky. Zrejme ste už videli podnikateľa, ktorý sa vyváža v drahom aute a pritom mu zateká strecha haly, má nefunkčnú www stránku, neopravené vŕtačky alebo poloprázdne regály v sklade. Je veľa potrebného, do čoho by ešte mohol a mal zainvestovať!

Dobrá gazdiná pre pierko aj cez plot preskočí

Nekompromisne šetrite! Šetriť znamená nielen neplytvať, ale aj chrániť už existujúci majetok. Šetriť treba neustále, ale manažér opitý prvým úspechom na to bez problémov zabúda. Rýchlo rozhádže to, čo tak ťažko nadobudol, v eufórii kupuje veci, ktoré nesúvisia s produkciou alebo vyhadzuje plne funkčné prístroje iba preto, že sú oškreté.

Inak je zaujímavé, že slovo šetriť znamená aj sporiť. Usporiť peniaze vieme iba v období, keď ich príde viac, než musíme vydať. Pre niekoho to bude prekvapenie, ale šetrenie samotné je nestarnúcou, vždy funkčnou a zrejme aj jedinou metódou vytvárania finančných rezerv. A jedine v čase prebytku príjmu si vieme vytvárať rezervy. V čase krízy jednoducho nie je z čoho. Vtedy nás tieto peniaze zachraňujú, ak sme si ich v dobrých časoch odložili.

V žiadnom prípade sa nezadlžujte

V situácii expandujúcej firmy je zakázané brať si úvery, nech je to akokoľvek lákavé či výhodné. Neverili by ste, ako často sa nová budova, ktorú si firma kúpila na úver po prvom veľkom obchode, ktorý sa už ale nezopakoval, zmenila na hrobku danej spoločnosti. Teraz buďte veľmi opatrný a nepodpisujte ťažko vypovedateľné finančné záväzky. Aj prijímanie nových zamestnancov sa môže stať pre firmu dlhodobým a veľmi drahým záväzkom. Fixné náklady sa dajú zvýšiť veľmi ľahko, ale iba veľmi ťažko sa ich potom v prípade problémov zbavíte.

Najužitočnejšie investované peniaze sú tie, ktorými vyplatíte svoje dlhy

Máte voľné peniaze? Investujte ich rozumne. Nekupujte si pri expanzii akcie, investičné diamanty alebo zlaté tehličky.
Namiesto vyhadzovania peňazí na luxus sa radšej postarajte o to, aby ste firmu zbavili každého destabilizujúceho vplyvu. Každá nesplatená pôžička, nezaplatená faktúra dodávateľovi, záväzky voči daňovým úradom, zamestnancom či komukoľvek inému vás robí v nejakej miere závislým od veriteľa a v rukách exekútora to môže znamenať časovanú bombu. V tejto situácii sa zbavte všetkých dlhov a záväzkov, ktoré máte. Postarajte sa o to, aby ste vrátili alebo znížili dlhy, dodávateľské úvery, čokoľvek, čo vás robí zraniteľným. Až keď poplatíte všetky dlhy, možno zistíte, aká je vaša pravá finančná situácia. Možno budete na nule, ale úplne slobodný!

Robte to, čo vám fungovalo doteraz

Veľká chyba, ktorú ľudia robia pri expanzii je to, že prestávajú robiť alebo podporovať to, čo spôsobilo tento veľký nárast. Často ani nevedia, prečo sa im tak veľmi darilo. Práve v období veľkého úspechu ľudia bez problémov zmenia to, čo im doteraz fungovalo. Firma napríklad prestane navštevovať zákazníkov a namiesto toho ponúka tovar cez nový e-shop, prestane propagovať výrobky, ktoré sa predávali a namiesto toho propaguje neoverené novinky, vyplatí veľké odmeny tým, ktorí sa nepodieľali na tvorbe úspechu a znechutí tak skutočne užitočných ľudí. Príjem sa zastaví a spadne späť na nízku úroveň. A všetko začína odznova.

Pokračujte v tých činnostiach, ktoré vám doteraz fungovali, používajte tie zásady riadenia, spôsoby organizácie, metódy motivácie alebo mzdové systémy, ktoré boli používané v čase úspechu a nevymýšľajte nové metódy propagácie či distribúcie tovaru.

Netreba sa báť prudkého nárastu. Treba zachovať zdravý rozum a skromnosť, ustrážiť morálku tímu a budete sa dlhodobo tešiť z prosperity a blahobytu.

Autor: Ladislav Pavlík
Foto: Pavol Kulkovský, www.facebook.com/kulkovskyphotography/


 

obalka

Ladislav Pavlík

O mojom živote nebudú rozhodovať iní

Kniha Ladislava Pavlíka vás povzbudí v ťažkej chvíli, dodá vám energiu a vieru, že aj napriek dočasnej nepriazni osudu dokážete splniť svoje sny a prežiť svoj život podľa vlastných predstáv.

Kniha je určená každému, kto chce spojiť úspech v práci so šťastím svojej rodiny a je zamyslením sa
nad skutočnými hodnotami a zmyslom života.

Knihu si môžte objednať na tel. č.: 0908 772 604 alebo na emailovej adrese knihy@uspesnimanazeri.sk. Cena knihy je 15€ s DPH / kus + poštovné.

Prejsť na objednávku »

 

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment