Budujte a chráňte svoje dobré meno

8. október 2015 | Pridal: Viac

Predstavte si, že by ste si mali ísť kúpiť chlieb k pekárovi, o ktorom sa všeobecne klebetí, že má v pekárni myši, bije svoju manželku a chodí domov opitý. Asi by ste si povedali, že takémuto človeku peniaze nedáte a šli by ste si po chlieb niekam inam. Je zaujímavé, že tento pekár možno pečie veľmi kvalitne a dokonca to, čo sa o ňom šíri, vôbec nie je pravda – možno ho iba ohovára konkurencia. Keď sa vám tieto slová raz doniesli do uší, pravdepodobne ho nikdy nenavštívite. Tento príklad potvrdzuje dôležitý fakt – že bez dobrého mena je prežitie firmy ohrozené.

Ako je možné dobré meno vybudovať? Robte PR – Public Relations! Ak ste niečo dobré zorganizovali, postavili, predali alebo niekomu pomohli, uistite sa, aby sa o tom dozvedeli tí správni, t.j. pre vás dôležití ľudia. Hovorte o tom tak, aby potom uznanlivo kývali hlavou so slovami: „Fíha, títo sú naozaj dobrí!“ Podmienkou je, že to musí byť pravda. To sú veci, ktoré vníma jeho okolie pozitívne a práve to treba dávať najavo. Prečo? Dôvodov je hneď niekoľko.

Dobré meno dokáže poraziť konkurenciu

Keď sa zákazník rozhoduje o kúpe nejakého produktu – a je jedno, či ide o auto, lopatu alebo koberec – musí si vybrať medzi desiatkami konkurentov. Majú podobnú cenu aj kvalitu. Koho si vyberie? Ako zariadiť, aby sa rozhodol vo váš prospech?

V tejto situácii máte dve možnosti. Prvá je jednoduchá: môžete zákazníka „prevalcovať“ agresívnou reklamou. Musí jej byť veľa a znieť zo všetkých strán, aby ste prekričali konkurenciu, ktorá bude robiť presne to isté.

Účinnejšou a lacnejšou voľbou je zabezpečiť, aby sa o vašej firme zmýšľalo ako o „správnej“ spoločnosti. Zákazník si omnoho radšej vyberie produkt od spoločnosti, o ktorej je presvedčený, že je „dobrou firmou“. Rád vám venuje svoje peniaze, ak vie, že nimi podporí dobrú vec. Keď sa rozhoduje o tom, aký si má kúpiť počítač, svoje peniaze dá tej spoločnosti, o ktorej vie, že umožňuje mladým študentom získať prax a postaviť sa na nohy. Tento spôsob získavania zákazníkov je menej nákladný a úspešnejší než bojovať pomocou zliav, špeciálnych akcií či otupujúcej reklamy.

Foto: Mária Švarbová

Foto: Mária Švarbová

Na dobrom mene treba pracovať od začiatku

Začínajúca firma zvyčajne nemá veľa peňazí na billboardové, televízne alebo iné kampane. A keby aj mala, pretlak reklamy je tak obrovský, že klasické „kúpte si náš výrobok, máme najvyššiu kvalitu a najlepšie ceny“ už nefunguje. Tomu už neverí nikto. Preto sa musíte už od začiatku odlíšiť. Vaším cieľom je, aby sa o vás zmýšľalo v dobrom. A niečo pre to musíte spraviť: novinár bude ochotnejší napísať o vás pozitívny článok vtedy, ak opravíte strechu na miestnej škôlke, než keby ste sa ho snažili presvedčiť, že predávate najlepšie počítače na svete. Najprv teda vytvorte alebo urobte niečo, čo je dobré až výnimočné.

Ako robiť dobré PR

Spôsobov je mnoho. Môžete podporovať miestne školské aktivity, získať nejakú cenu za výrobok, prijať desiatich nových zamestnancov, pomôcť domovu dôchodcov, dať bezplatne radu zákazníkovi – proste čokoľvek, čo je považované za správne v očiach cieľovej skupiny. Potom o tom informujte. Napíšte o tom článok do novín a na svoj web, pošlite listy, zorganizujte tlačovku. Písanie článkov spôsobí, že vás verejnosť bude vnímať ako odborníkov v danej oblasti. A v budúcnosti, ak si niečo pôjdu kúpiť, najprv si spomenú na vás. Najúčinnejšie PR je to, keď o vás iní hovoria, že ste dobrí.

Okrem zákazníkov majte na pamäti aj svojich zamestnancov. Aj oni musia dobre zmýšľať o svojej firme: dodá im to vieru, že sú na správnej palube a budú menej náchylní vás opustiť v ťažkej chvíli.

Ak chcete, aby k vám prišli skvelí noví ľudia, musíte robiť PR aj pre svojich budúcich kandidátov. Veď kto by už chcel nastúpiť do firmy, o ktorej sa nevie vôbec nič, alebo sa vie iba to, že sa tam málo zarába, sú tam zlé vzťahy a neporiadok v organizácii práce?

Nezabúdajte na základné pravidlo: v PR musíte hovoriť len pravdu. Nikdy, ale skutočne nikdy, nesmiete klamať. Pochváliť sa môžete iba skutočnými výsledkami. Vaše tvrdenia budú preverované konkurenciou aj zákazníkmi: ak sa pochválite nepravdou, raz sa na to príde a úplne sa zosmiešnite.

Aj jednotlivci majú svoje PR. Keď o vás ľudia vedia, že ste tým správnym človekom, ľahšie získate náročnejšiu úlohu, lepšie platenú zákazku alebo kontakt na zaujímavého človeka. Ak ste šikovný, ale nikto to o vás nevie, príležitosti vás budú obchádzať. Každý zamestnanec sa musí vedieť „predať“ – iba poctivo pracovať nestačí. V dnešnom svete sa bez PR žije mimoriadne ťažko.

Čestný život a dobrá povesť sú základom úspechu

V ľuďoch je hlboko zakorenený cit pre správnosť. Vedia, že ten, kto okráda svoju firmu, podvádza štát, klame najbližších alebo je stále naložený v liehu, nie je spoľahlivý voči nikomu a je schopný podraziť aj ich. Radšej budú pomáhať a nasledovať niekoho, kto hovorí pravdu, žije slušný život, má svoje zásady a drží sa ich.

Napravte svoje chyby

Každý z nás sa tu a tam dopustí pochybenia. Ak človek urobí chybu, mal by sa k nej postaviť čestne, uznať, že ju sám zapríčinil a napraviť škodu, ktorá sa stala. Aj firma, ak spôsobí reklamáciu, ju musí vyriešiť a nemôže sa tváriť, že sa nič nedeje. Nič tak nepoškodzuje dobré meno firmy ako neriešené problémy. Sklamanie a rozhorčené články v novinách nielenže zničia obchodné vzťahy, ale zastavia aj prílev nových klientov.

Dobrá povesť je súčasťou úspechu vašej firmy aj osoby. Oplatí sa do nej zainvestovať čas i energiu a cielene na nej pracovať.

Autor: Ladislav Pavlík, www.uspesnimanazeri.sk
Foto: Mária Švarbová, www.mariasvarbova.com


 

obalkaLadislav Pavlík

O mojom živote nebudú rozhodovať iní

Kniha Ladislava Pavlíka vás povzbudí v ťažkej chvíli, dodá vám energiu a vieru, že aj napriek dočasnej nepriazni osudu dokážete splniť svoje sny a prežiť svoj život podľa vlastných predstáv. 

Kniha je určená každému, kto chce spojiť úspech v práci so šťastím svojej rodiny a je zamyslením sa nad skutočnými hodnotami a zmyslom života.

Knihu si môžte objednať na tel. č.: 0908 772 604 alebo na emailovej adrese knihy@uspesnimanazeri.sk. Cena knihy je 15€ s DPH / kus + poštovné.

Prejsť na objednávku »

Komentáre

Rubrika: Strategický manažment