Úlohou potravinárov je pomáhať ľuďom viesť zdravší život

7. jún 2015 | Pridal: Viac

VLADIMÍR KOŠIN (1972) je spoluzakladateľom, spolumajiteľom a konateľom rimavskosobotskej spoločnosti KORO, s.r.o., ktorá sa už takmer dve desaťročia zaoberá výrobou a distribúciou vysokokvalitných potravinárskych výrobkov na Slovensku. Ich produkty, ktoré môžete nájsť na pultoch maloobchodných predajní, pokrývajú široké spektrum od majonézových šalátov, lahôdkových nátierok, pekárenských výrobkov až po hotové jedlá.

S pánom Košinom sme hovorili o jeho podnikateľskom príbehu, pracovných, osobných i profesionálnych zásadách a o budúcnosti potravinárstva vo všeobecnosti. Rozprával sa s ním MARCEL PAVLÍK.

Vladimír Košin (Foto: Ladislav Pavlík)

Vladimír Košin (Foto: Ladislav Pavlík)

Odkiaľ pochádzate a kadiaľ viedla vaša cesta k podnikaniu?

Pochádzam z Lučenca, kde som sa narodil, ale srdcom som Banskobystričan, keďže sme tam s rodičmi dlhšiu dobu bývali a študoval som tam na gymnáziu. Po jeho skončení som študoval v Nitre, kde som absolvoval Fakultu ekonomiky potravín na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite, takže zhodou okolností pracujem v odbore.

Potraviny a ich výroba ma vždy zaujímali. Hneď po základnej vojenskej službe som prišiel do Rimavskej Soboty, kde sa moji rodičia presťahovali. Najprv som im začal pomáhať v ich podnikaní v konzervárni, ale s mamou sme mali v úmysle spustiť vlastnú výrobu. To sa nám podarilo v našej firme KORO, ktorá na trhu operuje už šestnásť rokov.

Ako ste začínali?

Na začiatku sme boli iba traja a sídlili sme v kuchyni hneď vedľa Úradu práce – to preto, keby nám to náhodou nevyšlo (Smiech.). V tom čase som bol pár mesiacov po skončení školy a trochu som sa nudil popri zamestnaní, tak sme si s mamou povedali, že skúsime podnikať. Na začiatku sme vedeli akurát to, že budeme pôsobiť v segmente potravín, ktorý sa skvelo predáva a určite budeme ihneď úspešní – iste vám nemusím hovoriť, že tieto naše predstavy sme museli veľmi rýchlo skorigovať (Smiech.). Pôvodný názov mal byť opačný – ROKO ako rodina Košinová – ale keďže ten už v obchodnom registri zaregistrovaný bol, museli sme slabiky prehodiť.

Tento ťažší začiatok – keď sme prácne a sami hľadali odberateľov – nám nakoniec pomohol, lebo nás to dohnalo k tomu, aby sme začali intenzívne vyvíjať vlastné výrobky. Práve tie nás dnes držia a hoci nie sme najväčší výrobcovia potravín na našom trhu, sme vnímaní ako tí najhorlivejší inovátori. Čelili sme mnohým výzvam: snažili sme sa presadiť na trhu, kde už boli viacerí veľkí hráči, ako maličká firma sme prišli k veľkým zákazníkom a učili sa s nimi komunikovať, začali sme prijímať prvých zamestnancov a učili sa niesť za firmu zodpovednosť, a mnoho iných vecí. Postupom času sme začali budovať svoje meno, skvalitňovať obaly a vytýčili si jasnú cestu, ktorej sa držíme dodnes.

Vladimír Košin (Foto: Ladislav Pavlík)

Vladimír Košin (Foto: Ladislav Pavlík)

Čomu presne sa KORO venuje dnes?

Škála našich výrobkov je pomerne široká, ale v zásade ich môžeme zaradiť do segmentu chladených, a dnes už aj nechladených, rýchloobrátkových potravín. Na začiatku sme mali pomerne málo peňazí, takže sme sa zamerali na tú oblasť potravinárstva, kde nebolo potrebné viazať príliš veľa prostriedkov v skladových zásobách. Rýchloobrátkové potraviny boli dobrým riešením: rýchlo sa vyrobia, pomerne rýchlo sa predajú a peniaze do nich investované sa rýchlo vrátia späť. Ich obrátka na pulte od dodania po predaj je zhruba tri dni. Naše trvanlivosti sú v rozmedzí od päť do štrnásť dní, takže je to skutočne veľmi rýchly biznis.

Keď sme vznikali, mali sme istú predstavu o výrobkoch, ktorá sa samozrejme postupom času upravovala. Naša prvá myšlienka bola vyrábať a zdokonaľovať lahôdky. Kúpili sme technológie, ktoré sme chceli čo najviac využívať, ale čoskoro sme zistili, že iba lahôdkami ich nevyťažíme. Začali sme preto rozmýšľať nad tým, aké ďalšie produkty môžeme vyrábať.

Dnes tvoria lahôdky iba jednu časť nášho výrobkového portfólia, kde sa čím ďalej viac zameriavame na kvalitné nátierky a oku lahodiace výrobky, akými sú napríklad ruské vajcia a iné zdobené výrobky. Keďže by sme však radi vychovávali našich zákazníkov k čo najlepším stravovacím návykom, začali sme vyrábať aj zeleninové šaláty a ďalšie zdravé produkty, ktoré sa snažíme čo najvýraznejšie podporovať. Pristúpili sme aj k výrobe tradičných kysnutých výrobkov, akými sú knedle a buchty – pre zaujímavosť, ročný rekord vo výrobe knedlí sa u nás pohybuje okolo troch miliónov kusov – kde sme dokázali dokonale využiť naše varné technológie na viac zmien. Aj v tomto sortimente sa snažíme ponúkať zdravé alternatívy výrobkov, napríklad celozrnnú alebo unikátnu bylinkovú knedľu. Jeden z našich najnovších programov je sortiment hotových jedál, čo je moderná, neustále sa rozvíjajúca časť trhu. V súčasnosti prechádzame aj do pekárskej výroby, hoci nie tej klasickej, akú poznáme z bežných pekární, ale tzv. snackovej, ktorá v sebe zahŕňa výrobky ako moravské koláče či kvalitné croissanty.
Ako výrobca dodávame väčšinu výrobkov priamo do maloobchodov, lebo cez veľkoobchody to vzhľadom na krátku trvanlivosť veľkej časti výrobkov nie je praktické. Máme detailne prepracovanú logistiku a dodávame vždy priamo do maloobchodných prevádzok, ktoré potom naše výrobky predávajú po celom Slovensku. Samozrejme, uvažujeme aj o vlastných predajniach, ale otázkou je, akej budú formy: či to budú klasické predajne alebo občerstvenia s priateľskou atmosférou, kde naše produkty budú zákazníci konzumovať priamo na mieste.

Aké kvalifikácie alebo vlastnosti by mal mať človek, ktorý by chcel pracovať alebo podnikať v segmente potravinárstva?

V prvom rade ho táto práca musí baviť. Už dlhé obdobie musí potravinársky priemysel odolávať tvrdým a ťažkým podmienkam a vplyvom na trhu. Podnikanie v potravinárstve nie je o peniazoch, ale hlavne o vášni a oddanosti pre vec. Človek musí mať úprimne rád to, že na trh uvádza výrobky pre naozaj širokú skupinu ľudí, spravidla státisícové série výrobkov, ktoré si ľudia každý deň dávajú na stôl. Toto poslanie ho musí napĺňať.

V súčasnej dobe už potravinárstvo nie je iba o výrobe a predaji, ale aj o starostlivosti o zdravie. V našej firme sa snažíme čo najviac ľudí sústrediť okolo našej základnej myšlienky: jedlo má byť kvalitné, umožňovať ľuďom viesť zdravší a kvalitnejší život a eliminovať civilizačné choroby. Ľudia vo firme tejto vízii rozumejú a orientujú sa podľa nej. Sú tiež veľmi nápomocní pri vývoji nových produktov a stanovení toho, kam má firma ísť. A nakoniec, každý človek musí byť profesionálne zdatný. Ak teda pracuje na ekonomickom oddelení, musí mať dostatočné ekonomické vzdelanie, ak vo výrobe, musí rozumieť potravinárskej chémii, mikrobiológii a podobne.

Vladimír Košin (Foto: Ladislav Pavlík)

Vladimír Košin (Foto: Ladislav Pavlík)

Hovoríte o „pracovaní čestne“, čo presne máte na mysli?

Čestnosť v podnikaní? To je veľmi jednoduché. Pokiaľ by som to nerobil takto, tak nepodnikám. Ak by som mal tieto morálne zásady nejako potlačiť, z práce by som nemal žiadnu radosť. Nemalo by to vôbec žiadnu cenu: bola by to len ďalšia masová výroba niečoho, ktorá by nemala žiadny cieľ, žiadnu myšlienku, žiadne vnútorné uspokojenie, žiadny osoh.
Mnohokrát je to naozaj ťažké. Človek sa musí vyrovnávať s tým, že napriek tomu, že urobí dobrý produkt s výraznými výhodami pre spotrebiteľov, ktorý je krásne zabalený a predajný v konkurencieschopnej cene, často ho nie je možné dostať na pult, lebo sú za tým nejaké iné praktiky. S tým sa jednoducho treba vyrovnať, otriasť sa a skúsiť to znova. Korupcia na Slovensku nanešťastie pripomína pomerne veľkú chobotnicu a tam, kde sa točia peniaze, čo platí v každom podnikaní, má svoje chápadlá.
S našimi ľuďmi sme si povedali, že do toho jednoznačne nikdy nepôjdeme. Keď sa raz firma naučí fungovať takto, v tej chvíli pochová celý svoj vývoj. Naveky funguje korupčným spôsobom a namiesto investícií do vývoja a zlepšovania investuje do „provízií“. Avšak raz sa podnikateľské prostredie otočí a v tej chvíli táto firma zistí, že stojí na vode. Kto chce niekoho uplácať, na niečom životne dôležitom musí „šetriť“ a niekoho okrádať. Najčastejšie je to práve konečný spotrebiteľ a či chcete či nechcete, skôr či neskôr sa to prejaví.

Celý rozhovor si môžete prečítať v časopise Úspešní manažéri 07/2014 »

Foto: Ladislav Pavlík, úprava Tomáš Benčík


 

Zaujímajú Vás príbehy úspešných slovenských podnikateľov?

Predplaťte si časopis UM!

Ročné predplatné 2015 zahŕňa 12 čísel časopisu „UM – Úspešní manažéri“, spolu v cene 34,80 € s DPH.

Objednávka predplatného »

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa