Posúvame trh mobilnej komunikácie dopredu

7. júl 2016 | Pridal: Viac

MARIÁN ŠTÚRIK je spoluzakladateľom, majiteľom a konateľom spoločnosti mobilNET, s.r.o., ktorá na slovenskom trhu pôsobí od roku 2000. Vznikla ako sieť maloobchodných predajní a postupom času sa vyprofilovala na jednu z najväčších veľkoobchodných distribučných spoločností na Slovensku v oblasti príslušenstva pre mobilné telefóny. Medzi jej partnermi môžete nájsť najväčších telefónnych operátorov ako Orange, T-Mobile, Telefonica-02, Vodafone či Telenor. Sídli v Rimavskej Sobote, jej výrobky sú označené ochrannou známkou a okrem Slovenska ich môžete nájsť aj v Česku, Maďarsku, Ukrajine, Poľsku či Rumunsku. Okrem veľkoobchodu sa firma venuje aj vlastnej, ručnej výrobe vysokokvalitných kožených, ako aj textilných výrobkov, puzdier na mobilné telefóny a iného príslušenstva, ktoré nosia značku Made in Slovakia.

S pánom Štúrikom sme hovorilo o jeho podnikateľskom príbehu, hlavných podnikateľských  a životných zásadách, ako aj o budúcnosti a o tom, ako vybudovať firmu pôsobiacu v šiestich krajinách Európy. Rozprával sa s ním MARCEL PAVLÍK.

Marián Štúrik (Foto: Ladislav Pavlík)

Marián Štúrik (Foto: Ladislav Pavlík)

Aká bola vaša cesta k vlastnému podnikaniu a založeniu mobilNETu?

Pochádzam z Martina, no vďaka práci môjho otca sme sa v čase môjho detstva často sťahovali po celom území republiky. Preto si myslím, že som vlastne doma v každej časti Slovenska. Keď som skončil školu, moji rodičia práve žili v Rimavskej Sobote. Neskôr po revolúcii v osemdesiatom deviatom sa vrátili späť do Martina, no ja som zostal tu, oženil sa a v roku 1994 začal podnikať. Deväťdesiate roky boli v porovnaní so súčasnosťou pomerne divoké, ale napriek tomu som sa do toho pustil a začal podnikať v realitnom biznise. Neskôr som sa presunul k distribučnému biznisu a v roku 2000 som ešte ako fyzická osoba v tom čase ešte so spoločníkom založil spoločnosť mobilNET s.r.o.

V prvých rokoch sme sa venovali maloobchodnému predaju s mobilným príslušenstvom. Začínali sme naozaj v malom: mali sme malé portfólio pozostávajúce z niekoľkých výrobkov a štyri malé obchodíky v Brezne, Revúcej, Rožňave a Rimavskej Sobote. Ale ako sa hovorí: „každý veľký bol raz malý“. V tom čase sa už biznis s mobilnými telefónmi na Slovensku rozbiehal, ale vtedajší distribútori nás neboli schopní dostatočne uspokojovať. Nakoľko bol tento biznis vcelku nový, nebol dostatočne sofistikovaný a prístup vtedajších dodávateľov príslušenstva na mobilné telefóny k nám, teda menším zákazníkom, nebol práve ideálny a spolupráca tiež nebola vždy optimálna.

Keďže som nebol jediný nespokojný partner a nezdalo sa, že by sa situácia mohla v najbližšom čase zlepšiť, rozhodol som sa, že keby sme robili distribúciu v našej réžii, dokázali by sme ju robiť lepšie. Mal som za sebou určité skúsenosti z predošlého podnikania, v ktorom sme sa zaoberali distribúciou príslušenstva áut a uvedomil som si, že príslušenstvo mobilných telefónov nemôže byť veľmi odlišné. Dal som si však záväzok, že to budeme robiť lepšie ako naša vtedajšia konkurencia a každého nášho zákazníka si budeme vážiť.

Zobrali sme teda to malé množstvo peňazí, ktoré sme mali, kúpili jeden starý, hrdzavý Favorit pickup a začali sme distribuovať. Začali sme s predajom autonabíjačiek na čerpacích staniciach a postupne, keď sme zistili, že je o tento sortiment záujem, sme sa rozrastali, naberali sme obchodných zástupcov a naša spoločnosť začala rásť.

Myslím si, že práve vďaka spomenutému záväzku sa nám darilo. Keďže peňazí bolo v tom čase vo firme naozaj veľmi málo, bol to pravdepodobne práve náš zákaznícky servis, vzťahy so zákazníkmi a poskytované služby, na ktorých spoločnosť mobilNET vyrástla na veľkosť, ktorú má dnes, a na tieto body kladieme veľký dôraz aj v súčasnosti. Vždy sme k našim zákazníkom boli slušní, čo dovtedy nebolo vždy pravidlom, bez problémov sme riešili reklamácie, dokázali sme im zabezpečovať servis a vedeli sa na nás spoľahnúť, že im každý týždeň dovezieme ich tovar v správnom čase a množstve. To, čo sme sľúbili, sme aj dodržali. Mnohé z našich konkurenčných firiem časom zanikli práve kvôli tomu, že ich prístup k zákazníkom a služby neboli na takej dobrej úrovni. Myslím si, že si dnes na nich spomenú už len ozajstní pamätníci z našej oblasti.

Okrem vysokej kvality a nadštandardných vzťahov bolo súčasťou nášho receptu na úspech to, že sme si veľmi starostlivo vyberali našich zamestnancov. Skladba ľudí, ktorí u nás pracovali a pracujú, je veľmi dobrá a som na nich hrdý. Vždy som pri ich výbere vsádzal na ich morálny kódex a ľudia, ktorí tento morálny kódex nespĺňali, sa mi neosvedčili. Do dnešného dňa veľmi prísne sledujeme tento etický štandard. Mám jedno pekné ľudové príslovie z Maďarska, ktoré som si osvojil. Toto príslovie v preklade hovorí: „Kto sa nesprával čestne v stredu, nebude sa ani v nedeľu.“ A je to veľká pravda. Dnes sa už nezúčastňujem každého jedného výberového konania, lebo väčšinu zamestnancov a obchodných zástupcov vyberajú naši manažéri, ale stále sa snažím vyberať ľudí do stredného a vyššieho manažmentu ja osobne. Zo svojho pracovného času venujem viac ako 60 % personálnym rozhovorom. Ak by som toho času mal viac, určite by som ho celý venoval práve vlastným ľudom. Keďže si myslím, že firma je živý organizmus, ľudia, ktorí v nej pracujú sú mnohokrát ešte dôležitejší ako jej samotný šéf. Šéf určuje len správnu cestu a dozerá na to, aby ľudia po nej išli, ale kráčať po ceste musia zamestnanci spoločne, každý však po vlastných nohách.

Marián Štúrik (Foto: Ladislav Pavlík)

Marián Štúrik (Foto: Ladislav Pavlík)

Vraveli ste, že za váš úspech vďačíte z veľkej časti vašim zamestnancom. Akým spôsobom ich hľadáte a vyberáte?

Pre našu spoločnosť by bolo ideálne, keby mal uchádzač o zamestnanie vzdelanie, skúsenosti a správny etický či morálny profil. Keďže nájsť človeka, ktorý by v sebe spájal všetky tieto vlastnosti naraz je pomerne náročné, je potrebné určiť si priority. Najvyššiu dôležitosť pripisujeme najmä etike a správaniu tohto človeka, lebo akékoľvek iné prípadné nedostatky sa vždy dajú dohnať. Skúsenosti, profesionalita aj odbornosť sa dajú získať časom, ale ak niekto nie je etický, tak napriek tomu, že získa túto odbornosť, je len otázka času, kedy s ním pre nejaké dôvody budete musieť ukončiť spoluprácu.

Kto sú vaši zákazníci a ako ich vyhľadávate?

Portfólio našich zákazníkov je veľmi široké, keďže, ako sme hovorili, mobilný telefón sa rýchlo vyvíja a trhy, na ktorých sa predávajú jednotlivé komponenty a príslušenstvá, sú dnes veľmi široké. Štandardní zákazníci nášho veľkoobchodu sú prevažne predajne z telekomunikačného biznisu, teda mobilshopy, ako ich my nazývame, ďalej operátori ako Orange, Telecom a O2, a rôzne obchodné domy a kamenné elektropredajne, keďže tieto predajne združujú nielen mobilné príslušenstvo, ale aj inú spotrebnú elektroniku.

V poslednej dobe sa medzi našich zákazníkov začali radiť aj predajne s konfekciou a módnymi doplnkami, keďže z mobilného telefónu sa stáva módna záležitosť a pre ľudí je čoraz dôležitejšie, aby ich mobilný telefón bol v poriadku nielen funkčne, ale aj imidžovo. Čoraz viac ľudí si potrpí na „obliekanie“ mobilov rovnako, ako si potrpia na obliekanie seba. Kryt na telefón už nie je iba funkčná záležitosť, ktorá ho má chrániť, ale aj otázka estetiky a osobného vkusu. Naša značka Red Ant sa orientuje práve týmto fashion smerom. Nakoniec, našimi zákazníkmi sú aj profesionálne obchody s výpočtovou technikou, lebo mobily sú dnes malé počítače, ktorých výkon stále stúpa.

Marián Štúrik (Foto: Ladislav Pavlík)

Marián Štúrik (Foto: Ladislav Pavlík)

Aké sú vaše tri hlavné podnikateľské zásady?

Ak by som ich mal zhrnúť, zneli by takto:

Po prvé, podnikaj s etikou, nikdy neklam svojich zákazníkov ani zamestnancov. Uvedomujem si totiž, že len vďaka serióznemu prístupu k zákazníkom sme ako firma mohli vyrásť tam, kde sme dnes a bez čestného prístupu človek tak či tak nemá radosť zo života.

Po druhé, buď vytrvalý a choď stále za svojím cieľom. Vytrvalosť je dôležitá, lebo keď je človek aj čestný, ale nezotrvá na svojich cieľoch, skôr či neskôr zíde zo svojej cesty a nebude schopný dosiahnuť úspech. Úspech totiž neprichádza hneď, ale postupne.

Po tretie, nikdy neprestaň vidieť dopredu – buď vizionárom. Pokiaľ by ste neboli neustálym vizionárom vo svojej firme, v určitom momente sa stane, že váš súper vo forme konkurencie získa prevahu a predbehne vás. Ako sa vraví: „V momente, keď si myslíš, že si vyhral, presne v tej chvíli si prehral.“ Je potrebné dívať sa stále dopredu a hľadať nové možnosti.

Čo by ste radi odkázali našim čitateľom?

Čitateľom by som odkázal, aby sa vždy vzdelávali, tak ako ja osobne, a tiež my všetci v spoločnosti mobilNET. Celoživotné vzdelávanie je nesmierne dôležité: vždy existuje niečo, čo sa môžete naučiť ako nové a čo vás dokáže posúvať dopredu. Takisto vždy počúvajte druhých ľudí, najmä pokiaľ ide o vašich vlastných spoľahlivých zamestnancov, pretože nikdy neviete, čo vám rozhovor s nimi môže priniesť v podnikaní. A tiež by som chcel čitateľom odkázať, aby videli svet pozitívne, pretože len vtedy je možné napredovať. Ak človek nevidí svet v dobrom svetle a snaží sa zameriavať len na jeho chyby, nevidí jeho krásu a potom mu je celé podnikanie nanič. Cestujte toľko, koľko vám len vaše možnosti dovoľujú, pretože iba pri spoznávaní iných svetov môžeme ten svoj urobiť lepším. Tešte sa zo svojej práce, robte ju čestne a naplno, a váš úspech sa skôr či neskôr dostaví.

Foto: Ladislav Pavlík, www.SkolaManazmentu.sk

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa