Peter Sopóci: Detail odhalí odborníka

8. september 2016 | Pridal: Viac

PETER SOPÓCI je zakladateľom, majiteľom a konateľom spoločnosti Affida, s.r.o., ktorá sa zaoberá komplexnou projekčnou, realizačnou a poradenskou činnosťou v oblasti povrchových stavebných úprav. Či už máte záujem o kvalitné dlažby, podlahy, obklady schodísk, zvislých stien, parapetov a fasád, alebo o iné stavebné práce tzv. malej architektúry, v spoločnosti Affida ste na správnej adrese. S použitím prírodných, ale i kompozitných obkladových materiálov a najmodernejších technológií zvýšia úžitkovú, estetickú a finančnú hodnotu každého stavebného diela. Ich prácu môžete vidieť na viacerých významných stavbách – medzi tie najznámejšie patria Apollo centrum, Tower 115, Aupark, Reduta, Divadlo Aréna, nádvorie Starej radnice a Apponyiho Palác v Bratislave.

S pánom SOPÓCIM a jeho manželkou, pani SOŇOU SOPÓCI BRCHNELOVOU sme sa rozprávali o ich podnikateľskom príbehu, náležitostiach ich práce, osobných a podnikateľských zásadách a plánoch do budúcnosti. Rozprával sa s nimi MARCEL PAVLÍK.

Peter Sopóci a Soňa Sopóci Brchnelová (Foto: Tomáš Benčík a Helena Kurusová)

Peter Sopóci a Soňa Sopóci Brchnelová (Foto: Tomáš Benčík a Helena Kurusová)

Ako presne oslovujete zákazníka a ako prebieha realizácia samotného diela?

Peter: Na začiatku zákazníka vždy osobne vyspovedám, aby som presne videl, aké má predstavy a ako má vo finále vyzerať realizovaný projekt. Pýtam sa ho, aký povrchový materiál by chcel použiť, v akej forme, s akým vzorom a podobne. Možno si poviete: veď je kameň ako kameň a záleží hlavne na vzhľade, ale rôzne druhy kameňa majú veľmi odlišné vlastnosti a správajú sa úplne inak v závislosti od podkladu, teploty, poveternostných podmienok a toho, či sú umiestnené v interiéri alebo exteriéri. Mojím osobným cieľom je zabezpečovať klientom realizácie, ktoré im ušetria nervy a peniaze, v budúcnosti im nebudú spôsobovať žiadne problémy a nebudú si vyžadovať údržbu hneď po prvej zime. V tomto smere dokážeme klientovi úvodnou konzultáciou veľmi pomôcť.

Čo sa týka druhého kroku, realizácie, živíme sa takmer výhradne povrchovými úpravami. Keď sa dokončí hrubá stavba rodinného domu alebo bytu, nastupujeme my a riešime interiér, povrchové úpravy, podlahy, dlažby, zvislé obklady a podobne. V závislosti od prostredia, v ktorom majú byť tieto úpravy robené a od povrchového materiálu – či ide o drevo, kameň, keramiku alebo nejaké kompozitné materiály – sa navrhuje použitá technológia. Je veľký rozdiel medzi realizovaním obkladu steny v obývačke a obkladu stien v kúpeľni.

Výhodou spolupráce s nami je to, že klientom dokážeme komplexne zastrešovať dodávku všetkých povrchových úprav od začiatku po koniec. V dnešnej dobe sa niektoré firmy venujú výlučne napríklad dodávkam parkiet, alebo výlučne dreveným či kamenným obkladom. Sú často vysoko špecializovaní, ale ich činnosti na seba nie vždy nadväzujú. Navyše, aj keby si zákazník na každú z týchto prác zohnal individuálnych dodávateľov, potrebuje niekoho, kto bude týchto dodávateľov koordinovať. V prvom rade ide o postupnosť: kto má do práce nastúpiť prvý, kto po ňom má nasledovať a v akom poradí, a aj o obsah prác: čo má ktorý dodávateľ realizovať a za akých podmienok. V neposlednom rade, keď sa zákazník rozhodne meniť svoj plán počas jazdy, čo sa často stáva, a rozhodne sa napríklad pridať do kúpeľne nejaké vstavané svietidlá, je dobré mať už vopred vypracovaný harmonogram, aby ste vedeli tieto dodatočné práce skoordinovať so zvyškom činností.

Niektorí investori a majitelia týchto nehnuteľností si často neuvedomujú, aká zložitá celá táto činnosť je, obzvlášť, ak s ňou nemajú žiadne predchádzajúce skúsenosti. Nerátajú s tým, že si bude z ich strany vyžadovať tak veľa času a pozornosti. Nakoniec, keď sa to nejako postaví a poláta, výsledný produkt je tak či onak plný nepresností, po roku sa na to už zákazník nevydrží pozerať a zavolá si niekoho, kto mu to za veľké peniaze urobí celé nanovo. Tu vidieť rozdiel medzi dobre zrealizovanou konštrukciou a niečím, čo my stavbári označujeme slovom „nacapkané“. V detailoch človek vidí kvalitu a keď sú naozaj perfektne vychytané, dodáva to punc a krásu celému dielu. Avšak, aby to tak bolo, musí nad všetkými činnosťami niekto stáť a koordinovať ich. Mnohí subdodávatelia medzi sebou nekomunikujú, iba si spravia svoje a idú ďalej. Keď to necháte iba na nich, môžete si byť istý, že žiadna komunikácia ani koordinácia neprebehne.

Samozrejme, v neposlednom rade záleží nielen na estetike, ale aj na funkčnosti celej konštrukcie. Hovorím hlavne o rohových spojoch, o prechodoch a nadväznostiach medzi miestnosťami, o špárovaní a podobne. Pri zámkových dlažbách alebo drevených kompozitoch to nebýva problém, ale keď ide o kameň, gres alebo keramiku na špároreze záleží veľmi veľa, lebo inak je ohrozená celá funkčnosť dlažby, nakoľko opomenutie dilatácií môže mať ďalekosiahle a drahé následky. Často sa stáva, že keď kamenár dokončí svoju prácu a celé dielo je ešte v stave, keď – obrazne povedané – v strede izby ešte stojí miešačka, väčšinou ani nechyruje o tom, že jedného dňa tam bude stáť nejaká komoda, stolík pod televízor alebo niečo podobné. Tomu treba prispôsobiť celkový vzhľad uloženia dlažby. Preto je koordinácia a jasnosť zámerov taká dôležitá, aby všetky detaily boli zachytené a zladené.

Keď som začínal podnikať, mojou predstavou bolo odbremeniť zákazníka od toho, aby musel na všetky tieto detaily myslieť a všetky tieto činnosti koordinovať sám. Vo finále odo mňa klient dostane kompletné riešenie, ktoré dodáva viacero firiem s viacerými profesiami a druhmi povrchových úprav, ktoré sú perfektne zladené. Roky profesionálne pracujem s prírodným kameňom a ako som hovoril, je to veľmi špecifický materiál a pracuje sa s ním veľmi ťažko. Viem si predstaviť, že sú aj majstri, ktorí so mnou nesúhlasia a myslia si, že položiť niekoľko parapetov je jednoduché, ale ja mám iný názor. Už neraz sa mi stalo, že po nás zákazníci kontrolovali každú špárku a každý detail, lebo kameň stál obrovské peniaze.

Peter Sopóci (Foto: Tomáš Benčík a Helena Kurusová)

Peter Sopóci (Foto: Tomáš Benčík a Helena Kurusová)

Akým spôsobom hľadáte a oslovujete nových zákazníkov?

Peter: Nakoľko vyrábame výlučne atypické konštrukcie, väčšinou fungujeme na základe referencií. Keď niekoho cielene oslovujeme, používame najmä referenčný email vo formáte návrhu na spoluprácu, v ktorom uvádzame všetky prednosti našej činnosti. Posielame ho prevažne interiérovým štúdiám, architektonickým firmám a individuálnym architektom.

Soňa: Získavaniu nových zákazníkov veľmi pomáha aj to, že Peter sa tejto práci venuje už dlhé roky. Veľa ľudí ho už pozná a posúvajú nám svojich známych na základe pozitívnej referencie. Málokedy sa nám stáva, že nás osloví ten istý zákazník viackrát, lebo v kamenárstve je to pomerne neobvyklé – tieto práce vydržia často celý život a skôr padne pán majiteľ, ako jeho dom.

Klienti, ktorí sa nám hlásia, majú väčšinou obrovské nároky. Mnohé z nich sa dajú zrealizovať, ale niekedy je potrebné si s nimi sadnúť a vysvetliť im, že to, čo požadujú, je veľmi ťažko realizovateľné. Najlepšie je mať pripravenú alternatívu a ukázať klientovi, že keby sme projekt riešili takým či onakým spôsobom, veľmi sa to nezmení, ale bude to rýchlejšie, jednoduchšie a finančne menej náročné. Aj bohatší ľudia, ktorí niekedy majú naozaj veľké plány, pozerajú na peniaze a chcú ušetriť.

Ako si vyberáte partnerov, s ktorými realizujete svoje diela?

Peter: Zakladám si v prvom rade na referenciách a dobrom mene. Keď danú firmu poznám a viem, že robia dobrú robotu, nie je žiadny problém. Ale keď ideme do niečoho nového, snažím sa najprv spraviť si čo najpresnejší prieskum. Pýtam sa ľudí, ktorých poznám z brandže, sondujem u zákazníkov a zisťujem, či s nimi mali nejaké skúsenosti a aké boli. Aj osobné stretnutia, pohovory a inšpekcie diela pomôžu.
Často mi ľudia niekoho odporučia, ale potenciálni partneri o sebe zvyknú hovoriť iba v superlatívoch a nespomínajú nič negatívne. A na tie moje otázky ako „Čo by ste urobili, keby sa stalo toto?“ a „Mali ste už takýto komplikovaný prípad?“ nie sú celkom ochotní odpovedať, prípadne hovoria, že vždy bolo všetko perfektné. Väčšinou preto dávam na názor ľudí z brandže, partnerov, ktorých poznám. A ak si ani potom nie som istý, radšej si nájdem niekoho tretieho, aby som si overil, či ten človek vie, o čom hovorí.

Úprimný človek, ktorý sa nebojí povedať pravdu a podeliť sa o svoje skutočné zážitky a skúsenosti, aj keď nie vždy museli byť ideálne, si ma vie získať. Taký, čo mi bude hovoriť o tom, že k takému problému ani vôbec nemôže dôjsť a že všetky jeho práce sú perfektné, u mňa určite nezaboduje a idem za niekým ďalším. A keď nájdem niekoho, kto mi padne do oka, snažím sa dosiahnuť, aby bol dobrý pomer ceny, kvality a prístupu. Veľkú rolu hrá aj čas, lebo v sezóne sú často všetci preťažení a musíme naplniť požiadavky zákazníka, ktoré sú väčšinou časové. Daného dodávateľa si vždy podchytím, zdôrazním požiadavku zákazníka, pevne sa dohodneme na termíne a sme krytí. Okrem toho existujú aj legislatívne nástroje ako zádržné, garancia dodržania termínu a podobne.

Soňa Sopóci Brchnelová a Peter Sopóci (Foto: Tomáš Benčík a Helena Kurusová)

Soňa Sopóci Brchnelová a Peter Sopóci (Foto: Tomáš Benčík a Helena Kurusová)

Aké sú vaše tri hlavné podnikateľské zásady?

Peter: Hlavné je pre mňa to, aby ma ľudia považovali za spoľahlivého človeka a zodpovedného partnera. To je naše firemné motto, ktoré máme vyjadrené už v názve a ja sa ním naozaj riadim.

Druhým pravidlom je byť dôveryhodný. Aj to je v dnešnej dobe pomerne neobvyklé: každý o sebe hovorí, aký je skvelý, šikovný a schopný, no nemusí to byť pravda. Na úkor takýchto chvastúňov trpia ľudia, ktorým naozaj ide o kvalitu a veľmi precízne spracovanie. My zákazníkom hovoríme, že naša práca bude naozaj lepšia napriek tomu, že je drahšia, a ja osobne garantujem, že to bude spravené dobre. Bohužiaľ dnes už ľudia ťažko rozlišujú medzi tými, ktorí to myslia úprimne a tými, ktorí na nich chcú len zarobiť alebo za každú cenu získať kšeft.

Takže, prvé dve zásady sú spoľahlivosť a dôvera, a tretím bodom je kvalita. Som ale presvedčený o tom, že keď tie prvé dve dodržiavate, kvalita príde sama od seba. Vždy sa snažím pracovať pre klienta najlepšie, ako viem, a dodať mu čo najviac muziky za čo najmenej peňazí. Snažím sa preňho nájsť zlatý stred, aby svoje dielo zbytočne nepreplatil, keď to nie je potrebné, ale keď je optimálne použiť tú lepšiu technológiu, treba to dať. Chceme zabezpečiť, aby bol daný výsledok naozaj bezúdržbový a aby sa s ním zákazník nemusel už o pol roka trápiť.

Celý rozhovor si môžete prečítať v časopise Úspešní manažéri 8/2015>>

 

 

Foto: Tomáš Benčík & Helena Kurusová, www.tomasbencik.com, www.helenakurus.sk

 

 

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa