Miroslav Chudý: Naše ploty prežijú celé generácie

14. február 2017 | Pridal: Viac

MIROSLAV CHUDÝ je majiteľom a výkonným riaditeľom spoločnosti LUNA-PLOTY, s.r.o., ktorá sa už pätnásť rokov venuje výrobe a realizácii okrasných betónových oplotení a balustrád. Patrí medzi priekopníkov nových technológií, medzi ktoré patria napríklad obojstranne pohľadové okrasné betónové ploty, zalievacie betónové okrasné stĺpy či farebné oplotenia nevšedných farieb. Svojou prácou pomáha svojim klientom nielen chrániť, ale aj skrášľovať a zhodnocovať ich nehnuteľnosti či už pomocou uličného, alebo bariérového oplotenia, ktorého životnosť sa nepočíta na roky, ale celé generácie.

S pánom Chudým sme sa rozprávali o náležitostiach tohto biznisu, o jeho podnikateľských, pracovných a osobných zásadách a cieľoch do budúcnosti. Rozprával sa s ním LADISLAV PAVLÍK.

Miroslav Chudý (Foto: Tomáš Benčík)

Miroslav Chudý (Foto: Tomáš Benčík)

Kedy ste prvýkrát začali uvažovať o vlastnom podnikaní?

K podnikaniu ma priviedol môj strýko, ktorý sám podnikal a podniká dodnes. Je to veľmi tvorivý človek, ktorý mi veľmi pomohol a veľa som sa od neho naučil. Istý čas sme spoločne pracovali v Nemecku na fasádach. Vyrábali a lepili sme fasádne prvky okolo okien, maľovali fasády a potom som robil rôzne stavebné práce. Keď som skončil základnú vojenskú službu, ešte asi rok som sa venoval maliarčine a následne som začal tak trochu rýpať do práce, ktorú robím dnes – do výroby betónových výrobkov. Preto som si pred skoro šestnástimi rokmi spravil živnosť. Na tejto práci je zaujímavé to, že v nej neustále tvorím. U nás vo firme pravidelne vymýšľame a vytvárame nové produkty, ktoré konkurenčné firmy nemajú. Baví ma robiť s ľuďmi a teší ma to, že sme iní ako ostatní. Vždy vieme byť o krok vpred pred konkurenciou vďaka tomu, že máme svoje jedinečné know-how.

Venovali ste sa výrobe plotov už od začiatku?

Áno, betónové produkty sme vyrábali v podstate odjakživa. Najprv sme začali s takzvanými balustrádami: sú to zábradlíčka na balkóny z bieleho betónu, ktoré sme spolu s mojím strýkom vyrábali a montovali. Po roku sme ale videli, že to nie je činnosť, ktorá by uživila dvoch, a keďže strýko má svoju firmu, spravil voči mne veľké gesto v tom, že sme sa finančne vyrovnali a moju firmu mi prenechal, aby som ju budoval sám. Začali sme balustrádami, neskôr do toho prišiel prvý plot, potom druhý, tretí a každý rok sme vymysleli niečo nové: nový vzor, novú farbu alebo novú technológiu farbenia betónu. Vďaka tomu sme sa stali jedinečnými.

V čom sa odlišujete od vašej konkurencie?

Keďže formy na naše produkty si robíme sami, máme iné vzory a iné farby ako konkurencia. Vďaka tomu máme pred nimi vždy asi rok-dva náskok, kým nás dobehnú. Máme tiež iný systém oplotení a hoci robíme aj výrobky, ktoré robí naša konkurencia, snažíme sa strategicky tlačiť do popredia produkty, ktoré vyrábame iba my.

Aké sú vaše zásady konkurenčného boja?

S konkurenciou nespolupracujeme, ale ani nebojujeme. Zo strany konkurentov bolo niekoľko nepríjemných pokusov, ktoré sme ale ustáli a hoci to vyznie paradoxne, práve tieto neprajné kroky nás posunuli vpred. Vďaka týmto pokusom sme zvýšili pridanú hodnotu, doplnili špecializované skúšky a atestácie na kvalitu a mrazuvzdornosť našich betónov a s úsmevom môžem povedať, že som konkurencii vďačný, lebo nás to posunulo ďalej. Ale bojovať? To rozhodne nie – ja vo všeobecnosti bojujem veľmi nerád, lebo to uberá veľa cennej energie. Chcem všetko riešiť pokojne a s odstupom.

Čo všetko svojim zákazníkom zabezpečujete?

Vieme pre nich zabezpečiť kompletný servis. Naše ploty robíme úplne od piky: vieme ich vyrobiť, poskytujeme bezplatnú službu v podobe technického poradenstva, aby si vedeli zákazníci správne vybrať, robíme pre nich vizualizáciu, plot kompletne dodáme a namontujeme. Naši zákazníci oceňujú aj to, že naše riešenia sú dodávané úplne na kľúč, presne podľa ich potrieb. Do budúcna zvažujeme aj to, že sa pustíme do rôznych malých terénnych úprav.

Miroslav Chudý (Foto: Tomáš Benčík)

Miroslav Chudý (Foto: Tomáš Benčík)

Ako by z odborného hľadiska mal vyzerať dobrý plot?

Dobrý a kvalitný plot je taký, ktorý spĺňa všetky potreby funkčnosti a všetky bezpečnostné a kvalitatívne požiadavky: mrazuvzdornosť, tlakové parametre a tak ďalej. Takisto musí mať dlhú životnosť, lebo plot, ktorý sa začne rozsýpať za dva mesiace alebo dva roky, nie je dobrý. Z dobrého plota ani po rokoch nič neodpadáva, nenakláňa sa a nepraská. Ja naše ploty volám „generačné“, lebo vydržia minimálne celú generáciu. Treba dbať aj na estetiku, lebo ploty sú aj estetický doplnok našich domovov, takže musia aj pekne vyzerať. Nesmie to byť iba ohavná betónová hradba, ale musí mať eleganciu a vysokú pridanú hodnotu.

Dobrý plot je aj správne nainštalovaný. Nezasahuje tam, kde netreba, nezacláňa to, čo nemá a naopak zakrýva a chráni to, čo má. Služby a práce okolo stavby plota by mali prebehnúť v poriadku, aby sa z neho zákazník tešil neustále. Nie je dobré, keď má zákazník krásny, elegantný plot za nemálo peňazí, no spájajú sa mu s ním spomienky na nepríjemné situácie. Aj to je jeden z aspektov dobrého plota.

Čo alebo kto vás vo vašej práci najviac inšpiruje?

Ako som spomínal na začiatku, veľkým vzorom pre mňa bol môj strýko. Práve on ma k tejto práci priviedol, je veľmi tvorivý a dodnes vyrába krby, sochy, kvetináče, fontány, mestský mobiliár a veľa iných, naozaj krásnych vecí z betónu. Vďaka nemu som sa naučil pracovať s týmito materiálmi. A veľa ma naučil aj po ľudskej stránke: uvedomil som si, že na zamestnancov sa treba pozerať ľudsky a že je vždy lepšie, keď sa veci riešia po dobrom. Ja sám by som možno mnoho vecí riešil inak a občas som aj vybuchol či uletel. Často som sa čudoval, lebo som nerozumel, prečo niektoré veci riešil tak či onak, ale dnes, s odstupom času vidím, že to malo veľké výhody a plusy. Darí sa mu dobre aj vďaka tomu, aký je a aký má prístup k ľuďom.

Neskôr som si mnohé veci vymyslel aj sám. Stále som špekuloval a rýpal sa v tom, ako by som mohol zákazníkom ponúknuť niečo iné ako konkurencia. A veľmi mi pomáha aj moja manželka. Aj ona pracuje v našej firme, má mnoho rozumných rád a veľa zdravého rozumu. Vďaka nej som mnohé zložité postupy nahradil jednoduchšími a funkčnejšími riešeniami. Učí ma doťahovať veci do konca, čo je mimoriadne potrebné. (Úsmev.)

Venujete sa v rámci PR aj spoločenským a benefičným aktivitám?

Nejaké veľké akcie pre verejnosť zatiaľ nerobíme, ale som presvedčený o tom, že ten čas čoskoro príde. Zatiaľ robíme PR akcie hlavne vo vnútri firmy – gulášpárty pri príležitosti sviatkov našich zamestnancov, každoročne robíme firemné vianočné posedenie so zamestnancami a s externými firmami a živnostníkmi, ktorí s nami spolupracujú. Taktiež sponzorsky pomáhame miestnej škole, škôlke, futbalistom, iným športovcom a ďalším organizáciám fungujúcim v našom okolí. V budúcnosti plánujeme dni otvorených dverí a rôzne iné spoločenské akcie pre verejnosť.

Miroslav Chudý (Foto: Tomáš Benčík)

Miroslav Chudý (Foto: Tomáš Benčík)

Čo považujete za svoje najdôležitejšie podnikateľské zásady?

Tých zásad je určite viac, ale za to najdôležitejšie považujem schopnosť riešiť veci s chladnou hlavou. Keď vo vás kypí žlč, nevyriešite rozumne nič. Tiež sa snažím pristupovať k problémom s ľuďmi ľudsky, nielen systematicky. Rôzne situácie vnímam nielen cez čísla, ale hlavne cez zdravý sedliacky rozum, hoci v posledných rokoch som sa začal vzdelávať a vidím veľké výhody v tom, keď človek naozaj aplikuje do života a do firmy to, čo sa naučí. Treba to kombinovať: používajte aj naučené, získané vedomosti, aj to prirodzené, čo v človeku je. A takisto je dôležité, aby bol človek k ľuďom férový. Nikdy som sa s nikým nehádal ani nebojoval, skôr som ustúpil a riešil veci po dobrom. Zatiaľ sa mi to vždy vrátilo v dobrom. Avšak musím povedať, že je rovnako dôležité ísť si za svojím a nevzdať sa.

Aké sú správne zásady práce s rodinou?

V prvom rade je potrebné, aby boli pravidlá jasné a platné pre každého. Nie je dobré, pokiaľ sa medzi ľuďmi robia rozdiely iba preto, že je niekto s niekým príbuzný. To by firme veľmi škodilo. A tieto pravidlá je potrebné nielen dohodnúť, ale aj dodržiavať a neustupovať od nich. Musím povedať, že moji bratia aj moja mama idú v práci ostatným príkladom a som nesmierne rád, že ich tu mám. Vždy, aj vo veľmi ťažkých časoch, mi pomohli a viem, že sa na nich môžem spoľahnúť.

Čo by ste radi odkázali našim čitateľom?

Buďte dobrí, féroví a choďte za svojimi cieľmi. Ale nie je dobré, ak je človek chamtivý a chce svoj cieľ dosiahnuť okamžite a za každú cenu – to sa jednoducho nedá. Trpezlivým a ľudským prístupom dokážete vždy viac. Nebuďte iba žralok, ktorý sa ženie len za číslami a úspechmi. Radšej dobre pozorujte to, čo robíte a ako to robíte. Jedného dňa budeme všetci starí a preto treba žiť tak, aby ste stále mohli byť spokojný s tým, čo ste spravili a ako ste to spravili. Odmenou vám bude nielen úspech, ale najmä spokojnosť a šťastie.

Celý rozhovor si môžete prečítať v časopise Úspešní manažéri 3/2016>>

 

Foto: Tomáš Benčík, www.tomasbencik.com

 

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa