Michal Dobrota, Ľubomír Gregorec: Náš nábytok urobí každý priestor jedinečným

22. marec 2016 | Pridal: Viac

MICHAL DOBROTA a ĽUBOMÍR GREGOREC sú zakladateľmi, majiteľmi a riaditeľmi spoločnosti L&M Interiér, s.r.o., ktorá sa zaoberá vlastnou výrobou vysokokvalitného nábytku a interiérových zariadení. Svojim klientom zabezpečujú komplexné služby od odborného poradenstva, návrhu technického spracovania, výroby, realizácie, montáže a záručného i pozáručného servisu. V ich portfóliu nájdete nábytok klasického, kancelárskeho, ale aj atypického štýlu, ktorý je vyrobený na mieru do akýchkoľvek priestorov. Ich výrobky sa vyznačujú vysokou kvalitou, jedinečným dizajnom a láskou k detailu.

S pánmi Dobrotom a Gregorcom sme hovorili o ich hlavných podnikateľských zásadách, o náležitostiach vedenia výrobnej firmy, ako aj o ich osobných a profesionálnych cieľoch. Rozprával sa s nimi MARCEL PAVLÍK.

Michal Dobrota a Ľubomír Gregorec (foto: Vladimír Veverka)

Michal Dobrota a Ľubomír Gregorec (foto: Vladimír Veverka)

Odkiaľ pochádzate a aké boli začiatky vášho spoločného podnikania?

Ľubomír: Spoznali sme sa u Michalovho otca. Robil som tam približne štrnásť rokov a Michal tam nastúpil na plný úväzok hneď po skončení strednej školy.

Michal: Obaja sme Bystričania, ja pochádzam z neďalekej dediny Malachov, vyštudoval som drevársku priemyslovku vo Zvolene a po jej skončení som začal študovať drevársku vysokú školu vo Zvolene, ale nedokončil som ju. S týmto remeslom som začal ako 15-ročný brigádnik vo firme môjho otca. Počas obdobia, keď som študoval, ma otec zamestnal ako majstra a neskôr vedúceho výroby. S Ľubom sa teda poznáme od momentu, keď som po prvý raz prišiel do firmy.

Ľubomír: Dá sa povedať, že sa poznáme dlhšie ako nepoznáme. Aj ja som do bývalého zamestnania nastúpil hneď po škole ako radový zamestnanec, postupne som sa vypracoval na majstra a potom prišiel Michal. Spoločne podnikáme od roku 2009. Rozhodli sme sa, že túto prácu chceme robiť na vlastné „triko“, založili sme si živnosť, uzavreli sme medzi sebou prvé dohody a kúpili sme si prvý stroj v dvojgaráži pre autobusy, lebo sme potrebovali nejaký priestor.

Čo vás priviedlo k výrobe nábytku na mieru?

Ľubomír: Pre mňa osobne to bol starý otec. Bol veľmi dobrý stolár a ako dieťa ma toto remeslo na prázdninách u starých rodičov veľmi chytilo.

Michal: Aj u nás bolo stolárstvo v rodine – môj otec vyrábal nábytok a tak som robil to, čo on. Ako chlapec som bol modelár a to, čo ma na nábytkárstve vždy bavilo a dodnes baví je to, že je to veľmi tvorivá činnosť. Atypickú výrobu sme si vybrali preto, lebo je to jedinečné. Každý jeden takto vyrobený nábytok je iný, každý je určený do iného priestoru, nie sú to veci, ktoré sa sériovo opakujú. Pri tejto práci treba stále tvoriť, rozmýšľať, ako predísť komplikáciám a učiť sa. Človek sa s priestorom a nábytkom naozaj hrá a keď je zákazník spokojný, je to tá najlepšia odmena. Spokojnosť klienta je pre nás prvoradá: celý návrh preberáme so zákazníkom ešte pred začiatkom výroby, používame 3D vizualizačné programy a poskytujeme aj odborné poradenstvo. Nie sme síce dizajnéri, ale chceme to zákazníkovi navrhnúť tak, aby to bolo nielen pekné, ale aj funkčné.

Ľubomír: Naša prax nám v tomto smere veľmi pomáha. Keďže túto prácu robíme dlhé roky, vieme zákazníkovi ponúknuť to, čo bude preňho skutočne najlepšie. Oproti bežným predajniam máme výhodu v tom, že toho máme napozerané a namontované naozaj dosť, takže vieme poradiť. Okrem toho sa neustále vzdelávame a snažíme sa nabrať nový rozhľad. Tento rok sa napríklad chystáme na nábytkovú výstavu do Milána, neustále vzdelávame našich zamestnancov a pracujeme na sebe.

Ľubomír Gregorec a Michal Dobrota (foto: Vladimír Veverka)

Ľubomír Gregorec a Michal Dobrota (foto: Vladimír Veverka)

Keďže ste dvaja spolumajitelia, akým spôsobom máte rozdelené kompetencie?

Ľubomír: U nás túto otázku vyriešil OrgBoard, organizačný systém, ktorý sme sa naučili v Škole manažmentu HCA. Toto rozdelenie sa vyvíjalo v závislosti od množstva zákaziek. Na začiatku mal Michal na starosti financie, obchod a technickú prípravu, kým ja som zodpovedal za všetko ostatné a toto prerozdeľovanie stále prebieha, lebo sa chceme našich funkcií postupne zbavovať a delegovať ich. Keďže ešte nemáme toľko ľudí a ani taký veľký objem práce, ktorý by týchto ľudí uživil, pracujeme ešte na rôznych iných pozíciách, ale z roka na rok je to lepšie. Naším cieľom je venovať sa čisto riadeniu a rozvoju firmy.

Michal: Kompetencie sme si už od začiatku rozdeľovali veľmi precízne, aby každý mal presnú zodpovednosť a presné výkony. Spolupracuje sa nám dobre aj vďaka tomu, že máme spoločné ciele, zámery a základné názory. Keď sa o niečom bavíme, robia sa aj kompromisy, ale nie sú tam veľké rozdiely. Základ je nájsť si dobrého partnera.

Kto všetko sú vaši zákazníci?

Michal: Prvú skupinu našich klientov tvoria architekti, ktorí s nami robia radi preto, lebo sme spoľahliví a zodpovední. Majú tiež trochu vyššiu klientelu, ktorá si naozaj dáva záležať na peknom interiéri a ktorej potreby vieme uspokojiť. Čo sa týka bežných zákazníkov, teda koncových spotrebiteľov, až 95 % z nich k nám prichádza na odporúčanie. Reklamu veľmi nerobíme – noví zákazníci k nám chodia preto, lebo vedia, že robíme dobrú prácu a dá sa na nás spoľahnúť. Nebývajú to ľudia, ktorým ide iba o cenu. Chcú mať komplexný servis, pohodlie a pohodu, a hlavne sa nechcú obávať toho, že im to celé spadne na hlavu. Zabezpečujeme maximum, čo vieme a dobre im poradíme.

Na ktorý zo svojich projektov ste obzvlášť hrdí?

Michal: Tie najšpeciálnejšie a najkrajšie projekty sú cez jednu architektku, Katku Šurkovú Gémešovú, ktorá má krásne návrhy a nádhernú estetiku. Naposledy sme zariaďovali dom pre jednu dvojicu, vyše šesťsto štvorcových metrov obytnej plochy a každý kus nábytku bol niečím výnimočný, každá komoda bola krásna. Veľmi sa mi páči aj to, že sme začali robiť obklady stien s interiérovými dverami. Stena s prechodom sa celá obloží drevom a dvere sú súčasťou toho obkladu, takže nie sú vystrčené, ale dokonale tam pasujú a sedí ešte aj kresba dreva. Naživo to vyzerá naozaj úžasne a sú to úplne iné projekty, ako keď si v hypermarkete kúpite kuchyňu poskladanú z jednotlivých dielcov. My ponúkame nábytok, ktorý nevidíte nikde inde.

Ľubomír: Aj keď nám zákazníci dajú nejakú nezvyčajnú požiadavku, neberieme to ako prekážku. Sú to výzvy a treba ich riešiť. Niektoré návrhy architektov sú naozaj vo hviezdach a treba ich dostať do reality, ale všetko sa nám doteraz podarilo zvládnuť a keď to fyzika dovolí, vyrobíme to.

Michal Dobrota a Ľubomír Gregorec (foto: Vladimír Veverka)

Michal Dobrota a Ľubomír Gregorec (foto: Vladimír Veverka)

Čo by ste odporučili mladým ľuďom, ktorí chcú začať podnikať?

Ľubomír: Študovať! Je jedno, čo budú robiť, ale musia sa v tom vzdelávať. Bez toho, aby v tom boli dobrí, sa to jednoducho robiť nedá. Je síce možné prevziať spísané technológie a skopírovať postupy, ale človek to jednoducho musí vedieť.

Michal: Ja by som im odporúčal, aby si dobre zvážili, do čoho chcú ísť – či ich to vôbec bude baviť a napĺňať. To je asi najdôležitejšie, lebo čo človeka nebaví, to nebude robiť dobre. Takisto to nesmú robiť iba pre peniaze, lebo tie prídu až vtedy, keď človek istý čas robí dobre a poctivo. Dobrá robota je na prvom mieste, hoci dnes majú niektorí ľudia predstavu, že začnú podnikať a za dva roky sú milionári. A keby som dnes začal podnikať so skúsenosťami, ktoré mám, spravil by som si naozaj poriadny prieskum toho, čo chcem robiť, aby som sa vedel lepšie rozhodnúť. Majte jasno v tom, čo chcete robiť, ako to budete robiť, za aké peniaze sa to robí, čo na to treba a tak ďalej.

Akým spôsobom u vás prebieha spracovanie objednávky?

Ľubomír: Zákazníkovi spracúvame celý proces od začiatku až po koniec: návrh produktovej dokumentácie, konzultáciu, výrobu aj montáž. A pokiaľ sa náhodou vyskytne nejaký problém, nevyužívame zákonnú lehotu tridsiatich dní, ale riešime to promptne.

Michal: A keď sa nám niekto ozve po piatich rokoch s tým, že mu náhodou vyfučal výklopný piestik, objednávame to aj na naše náklady a snažíme sa ísť nad rámec našich povinností. Zákazníci sú s tým veľmi spokojní a v zásade nás to nestojí nič.

Ako by mal z pohľadu stolárskych majstrov vyzerať dobre urobený nábytok?

Michal: Nuž, v prvom rade by jeho funkčné časti mali chodiť ľahko, bez problémov a bez zasekávania. Okrem toho, pre mňa osobne sú veľmi dôležité detaily: konštrukčné spoje, dvierka, medzery medzi nimi – to všetko by malo byť pekné a malo by to zapadať do priestoru. Kvalitu nábytku už neovplyvníme tým, že si niekto vyberie farbu, ktorá sa mi nepáči, ale tieto základné veci tam musia byť.

Ľubomír: Každý priestor sa snažíme využiť na maximum, lebo ani jedna budova nemá úplne rovné steny. Tie nové stavby už síce rovné sú, ale staršie a staré stavby nikdy nie. Preto s tým počítame už pri konštrukcii a snažíme sa, aby náš nábytok bolo možné napasovať do akéhokoľvek priestoru tak, aby v ňom vyzeral naozaj tip-top. Sme veľkí detailisti.

Michal Dobrota a Ľubomír Gregorec (foto: Vladimír Veverka)

Michal Dobrota a Ľubomír Gregorec (foto: Vladimír Veverka)

Má nábytok vplyv na emóciu a duševnú pohodu človeka?

Michal: Určite áno. Keď sa človek vďaka svojmu nábytku cíti dobre a pohodlne, tak si oddýchne a naberie sily. A keď je to ešte k tomu kvalitné a nezasekáva sa mu to, bude mať aj dobrú náladu. A tak, ako sa cítil doma, sa potom bude cítiť aj na druhý deň a tak sa bude správať k druhým ľuďom. Nábytok to vie veľmi ovplyvniť.

Ľubomír: Nábytok je z tohto pohľadu veľmi dôležitý, lebo je to základ. Bez neho je izba v podstate iba holým priestorom. Obrazy, rámy, dekorácie a iné doplnky sú veľmi pekné, ale základom krásy interiéru bude asi vždy len nábytok.,

Čo by ste radi odkázali našim čitateľom?

Ľubomír: Aby si u nás kúpili nábytok! (Úsmev.) Alebo nás aspoň navštívili. Určite im budeme vedieť pomôcť a poradiť.

Michal: Nie som veľký rečník, ale ak by som už mal niečo odkázať, povedal by som každému človeku, aby šiel za svojím cieľom. Aby sa z toho zlého poučil a z toho dobrého tiež. Keď sa poučí z toho zlého, tak to viac neurobí, keď z toho dobrého, tak to môže zdokonaliť.

Ľubomír: A keď niečo dobré dosiahnete, nezabudnite sa pochváliť a byť na seba hrdý. Dnes je to vidieť na tvárach ľudí – idete po ulici a vidíte, že sa veľmi netešia. Asi si tie dobré veci naozaj nechávajú iba pre seba a potom sa na dobro zabúda. A to treba zmeniť.

Celý rozhovor si môžete prečítať v časopise UM 2/2016>>

Foto: Vladimír Veverka, www.vladoveverka.sk


Zaujímajú Vás príbehy úspešných slovenských podnikateľov?

Predplaťte si časopis UM!

Ročné predplatné 2016 zahŕňa 12 čísel časopisu 01 – 12/2016 „UM – Úspešní manažéri“, spolu v cene 60 € s DPH.

Ako bonus k predplatnému na rok 2016 od nás získate knihu Miroslava Labaša “Abeceda úspešného podnikateľa” a knihu Andreja Kisku “Vezmi život do svojich rúk”.

Objednávka predplatného »

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa