Marián Vysoký: Zariaďujeme špičkové predajne Slovenska

23. apríla 2021 | Pridal: Viac

MARIÁN VYSOKÝ (*1977) je spolumajiteľom a výkonným riaditeľom spoločnosti AV GAST, s.r.o. Košice, ktorá veľkoobchodným a maloobchodným spoločnostiam ponúka komplexné riešenia v oblasti kompletného vybavenia maloobchodných predajní, chladiacich a mraziacich agregátov, chladiaceho a mraziaceho nábytku, regálov, pokladničných boxov, nákupných vozíkov a gastro zariadení. Pôsobí na území celého Slovenska a svojim klientom poskytuje komplexné služby od návrhu a poradenstva pri výbere, cez realizáciu a implementáciu technického riešenia až po jeho záručný i mimozáručný servis.

Marián Vysoký

Aká bola vaša cesta k vlastnému podnikaniu?

Našu firmu AV GAST s.r.o. založil môj otec, ktorý predtým pracoval v tejto sfére a po revolúcii sa rozhodol začať podnikať. Už počas vysokej školy som k nemu chodieval brigádovať, ale v tom čase som ešte nebol zapojený do firmy tak hlboko ako dnes. Po vysokej škole som šiel na rok a pol pracovať do Austrálie a potom som sa do firmy vrátil naplno. V tom čase sme boli vo firme traja a ja osobne som mal na starosti takmer všetko: prijímanie zákazníka, zostavovanie cenovej ponuky, uzatváranie objednávky, objednanie tovaru a jeho vydanie, preberanie peňazí, vystavovanie faktúr a samotnú montáž na konkrétnej predajni.

Samozrejme, okrem toho som neustále hľadal nových klientov. V tých dobách ešte nebol internet, a tak som zobral firemné auto a šiel na to. Jazdil som po meste a sledoval, čo sa kde stavia, informoval som sa u ľudí a nachádzal zákazníkov. Týmto postupom sme začínali v Košiciach a v regióne východného Slovenska, a postupne sme sa rozšírili na celé územie Slovenskej republiky.

Akým spôsobom hľadáte nových zákazníkov?

Našimi hlavnými zákazníkmi sú slovenské maloobchodné spoločnosti, hlavne domáce potravinové reťazce. Je to preto, lebo práve tu máme najväčšiu možnosť komunikovať priamo s majiteľmi a technickými riaditeľmi, ktorí majú na starosti nákup a dodávku týchto zariadení, a vieme tak pripraviť riešenie priamo pre ich potreby. Máme zmapovaný trh a vždy si hľadáme cestu k ľuďom, ktorí rozhodujú, lebo ide práve o to, ako sa o zákazníka staráme a aké máme vzťahy. Keď sú vzťahy dobré, vieme sa presadiť, lebo máme vysokú kvalitu výrobkov a prijateľné ceny.

Do akej miery závisí úspech predajne od zariadenia?

Ako sme hovorili, v prvom rade záleží na kvalite sortimentu a ľudí. Ak ale hovoríme o tom, že máme dve prevádzky, ktoré sa nachádzajú na rovnakom mieste, majú rovnakú cieľovú skupinu, približne rovnaký sortiment a porovnateľné ceny, pekné zariadenie u každého človeka spôsobí, že pocit z nákupu je diametrálne odlišný. Ľudia chcú nakupovať v pekných a čistých priestoroch, tam, kde sa to mení a kde to žije. Už len to, ako vyzerá budova zvonku, hrá obrovskú úlohu, ale opäť to nie je všetko. Ak je pekná iba budova a vnútri sú zhrdzavené alebo obité police, nikto sa tam nebude chcieť vrátiť. Nakupovanie je o pocitoch a ľudia sa pri ňom chcú cítiť dobre.

Marián Vysoký

Pokiaľ by som bol majiteľom maloobchodnej predajne, do čoho by som pri jej zariaďovaní mal investovať najprv?

Pokiaľ by ste začínali a mali iba holopriestor, musíte samozrejme nakúpiť všetko. Pri tom  treba zvážiť výšku investície a dobre tieto peniaze rozložiť. Urobte si prognózu toho, koľko akého sortimentu približne chcete predávať, a na základe toho sa rozhodnite, koľko dáte na chladenie, koľko na regály a tak podobne.

Ak už máte funkčnú prevádzku, ktorá už nejaký čas beží, treba si zvážiť, ktoré investície sú najviac akútne. Treba sa riadiť zdravým rozumom: ak v chladiacom zariadení nie je dostatočná teplota alebo je tam zlá hygiena, musíte to riešiť okamžite. V pokladničnom priestore teplota nehrá žiadnu rolu a ak sú aj pokladne staršie, ale fungujú, dá sa to prežiť, hoci to iste nie je ideálne.

Každopádne, pri výbere zariadenia by som sa vždy rozhodoval na základe kvality. Osobne by som nešiel do najlacnejších riešení, lebo vieme, že tie najlacnejšie riešenia sú v podstate najdrahšie. Nikto z nás nie je taký bohatý, aby si mohol dovoliť kupovať lacné veci, lebo ich bude musieť kupovať niekoľkokrát po sebe. Aj keď vás tlačí čas a potrebujete niečo akútne nahradiť, vždy vám odporúčam poobzerať sa radšej po niečom preverenom.

Za srdce predajne však aj tak považujem ľudí a sortiment. Veľkú rolu hrá aj to, aká je jej myšlienka. Chcete predávať len preto, aby ste predávali a zarábali, alebo chcete ponúkať kvalitu? Chcete ľuďom pomáhať žiť zdravšie a naučiť ich, aby dbali na to, čo jedia? Dnes je to bohužiaľ mnohokrát len o tlačení cien nadol a potom tomu prináleží aj kvalita.

Ako do vašej firmy hľadáte ľudí?

Rovnako, ako do každej inej. V prvom rade by mali mať chuť pracovať, chuť sa učiť a chuť rásť. Myslím si, že je jedno, o akú prácu sa človek uchádza, či už v našej firme alebo v inej oblasti, lebo tieto kritériá platia vždy. Každý podnikateľ chce mať ľudí, ktorí sú ochotní, nadšení a neflákajú sa.

V našej firme sa snažíme týmito zásadami riadiť. Riaditeľ našej realizačnej divízie, ktorý má na starosti zabezpečenie všetkých našich zákaziek, má pod sebou skupiny technikov, ktorých odmena sa delí medzi jednotlivých členov. Ak majú medzi sebou nejakého flákača, sú nespokojní a sami ho vylúčia zo svojich radov. Majú pravdu: prečo by niekto mal dostávať rovnakú mzdu, ak nemá výsledky?

Okrem týchto vlastností – pracovitosť, čestnosť, usilovnosť – nemusí mať uchádzač o prácu u nás nijaké špeciálne vzdelanie. Dívam sa na to z môjho hľadiska: som síce inžinier, ale ekonóm a nie technik, a keďže som sa chcel naučiť všetko, čo sa dá o chladničkách, mrazničkách a regáloch, naučil som sa. Je pravda, že na prácu v montážnom tíme sú najlepší ľudia, ktorí sú technicky zdatní, a v ekonomickej divízii potrebujete vzdelaných účtovníkov, ale u predajcov a podobných profesií vzdelanie veľmi neriešim. Hlavné je, či chce človek pracovať na danom poste a či má výsledky.

Ako riadiť financie pri takýchto dlhých dodávkach?

Prvou a hlavnou zásadou je, aby vás peniaze opúšťali veľmi pomaly. Následne treba zabezpečiť čo najrýchlejší prísun peňazí. V našom prípade to znamená, že sa vždy snažíme skrátiť dĺžku dodávky na čo najkratšiu dobu a dodávať veľmi kvalitnú prácu, aby neboli reklamácie, lebo ak je reklamácia, je predpoklad, že dôjde k nezaplateniu alebo pozdržaniu platby. Čím rýchlejšie a kvalitnejšie teda vieme dodať našu prácu, tým lepšie sa firme darí z finančného hľadiska. A samozrejme, treba dávať pozor na zbytočné náklady a nepotrebné výdavky. Na konci roka musí firma vytvárať zisk, nie stratu ani nulu.

Keby ste mali zhrnúť vaše tri najdôležitejšie podnikateľské zásady, aké by boli?

Prvá zásada je byť stále o krok vpred pred konkurenciou. Vyplýva to prirodzene z potreby neustáleho zlepšovania, o ktorej sme hovorili, a to je niečo, čo ma ženie dopredu. To je veľmi dôležité, lebo konkurencia nespí a zákazník nemá problém vymeniť dodávateľa, ak s ním nie je spokojný alebo ak nedrží krok s dobou a nesnaží sa zlepšiť.

Druhou zásadou je „pozeraj na produkt“. Znamená to, že sa vždy treba dívať na produkt, na výsledok práce vašich ľudí, a nie na to, čo vám rozprávajú. Je dôležité radšej raz vidieť ako stokrát počuť, lebo medzi tými dvoma vecami niekedy býva veľký rozdiel. Hodnoťte ľudí cez štatistiky a osobnú inšpekciu, a nie podľa vychvaľovania a klebiet.

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa