Marián Fridrich, Michal Pokľuda: Realizujeme najlepšie laserové show na svete

12. január 2017 | Pridal: Viac

MARIÁN FRIDRICH a MICHAL POKĽUDA sú zakladateľmi a spolumajiteľmi spoločnosti SHOWTACLE s.r.o., ktorá s dlhoročnou tradíciou podniká v zábavnom priemysle. Zaoberajú sa vývojom a výrobou ovládačov pre laserové show, vrátane vývoja vlastných hardwarových zariadení a softwarovej podpory. Okrem toho sú autormi špecializovaných LED obrazoviek, ktoré dokážu premeniť akúkoľvek plochu na plnohodnotný monitor bez ohľadu na jej tvar a tieto plochy využívajú všetky televízne štúdiá v Slovenskej a Českej republike. Okrem toho sú ich výrobky žiadané na celom svete: v Európe, Amerike, Číne či Juhoafrickej republike a ich produkt LaserMatrix získal v roku 2009 Fenningovu cenu, celosvetové prvenstvo za najlepší technologický prínos, od asociácie ILDA (International Laser Display Association).

S pánmi Fridrichom a Pokľudom sme hovorili o histórii ich firmy, o náležitostiach tohto nevšedného biznisu, ich podnikateľských zásadách ako i cieľoch do budúcnosti. Rozprával sa s nimi MARCEL PAVLÍK.

Michal Pokľuda a Marián Fridrich (foto: Tomáš Benčík)

Michal Pokľuda a Marián Fridrich (foto: Tomáš Benčík)

Ako ste sa dostali k výrobe laserových show?

Michal: Ja robím laserové show od sedemnástich rokov, Marián ešte dlhšie a vždy sme ich robili radi. Zábava na diskotékach, spoločenských akciách a tak ďalej – to bolo vždy zaujímavé. To, že sme začali vyvíjať vlastný hardware a software bolo spôsobené tým, že naše show mali konkrétne potreby, ktoré sa s vtedajším vybavením nedali naplniť. Dovtedy sa laserové show robili s maximálne troma lasermi. My sme chceli robiť show nie s troma, ale dvadsiatimi lasermi a ak by sme na to mali používať techniku, ktorá bola vtedy k dispozícii, bolo by to nezmyselné.

Marián: Je to presne tak, ako hovorí Mišo. Pracovalo sa s tým veľmi ťažko a najmä programovanie celej laserovej show bolo veľmi časovo náročné. Ak chcel niekto pripraviť show pre dvadsať laserov, mal pred sebou robotu na minimálne tri mesiace a to bol naozaj šibeničný termín. My sme hľadali spôsob, akým celý tento proces skrátiť a firmy, ktoré dnes používajú naše produkty, dokážu show pre štyridsať laserov pripraviť za jeden a pol týždňa, maximálne za dva. A to je rozdiel.

V podstate sme sa vždy snažili vyrábať zariadenia, ktoré by boli veľmi užitočné pre ľudí, ktorí tieto show chcú robiť tak, ako sme ich chceli robiť my. Chceme, aby sa našim zákazníkom ľahšie pracovalo.

Marián Fridrich a Michal Pokľuda (foto: Tomáš Benčík)

Marián Fridrich a Michal Pokľuda (foto: Tomáš Benčík)

Čomu všetkému sa vaša firma venuje?

Marián: Na začiatku sme sa venovali len laserovým ovládačom. Zdokonaľovali sme všetok dostupný hardware a vyvíjali vlastný software, no neskôr sme prešli aj k vlastnej výrobe. Po istom období sa v našej firme objavila takzvaná LEDková oblasť, podľa LED – light-emitting diode. Sú to polovodičové diódy, ktoré vyžarujú úzkospektrálne svetlo, keď nimi prechádza elektrický prúd. Získali sme nových klientov v podobe televíznych štúdií, ktoré v tom čase potrebovali meniť osvetlenie a náš produkt bol na to perfektne stavaný. Museli sme síce vymyslieť vlastný hardware a software, ale túto technológiu sme veľmi zdokonalili a odvtedy z LEDiek vyrábame všetko, čo sa dá.

Michal: Faktom je, že k LEDkám sme sa dostali tak trochu náhodou. Boli sme na jednej výstave v Číne a Marián si tam kúpil hada pokrytého LED diódami (pásmi), za ktorého som mu vynadal, lebo som si myslel, že zbytočne míňa peniaze. Ale potom mi ukázal, čo všetko ten had vie: každá jedna LEDka na tom hadovi sa dala ovládať zvlášť a tak som si povedal, že keby sme ich umiestnili viacero vedľa seba, mohli by sme vyrobiť LEDkovú stenu, na ktorej vie ísť obraz a ktorou môžeme pokryť akýkoľvek zakrivený povrch. To bolo veľké plus, lebo dovtedy nikto nič také nedokázal a keď sa nám to podarilo, boli sme prví.

Aká je úloha každého z vás?

Michal: Ešte predtým, než sme firmu založili, som sa dočítal, že keď začínate podnikať so spoločníkom, je dobré rozdeliť si právomoci. Preto sme to „sekli“ hneď na začiatku. Maroš má na starosti hardware a výrobu a inštaláciu, kým ja mám na starosti obchod a programovanie.

Marián: Tá pokojná, príjemná, softwarová časť našej firmy sedí v jednej miestnosti, kým tá divoká, hardwarová a vývojová je v druhej.
(Úsmev.) Toto delenie nám veľmi pomohlo, aj keď musím povedať, že dnes už to nie je také striktné. Hardware a software sa dnes už tak veľmi prelínajú, že niektoré hardwarové záležitosti prechádzajú na Michala, lebo tie problémy vie vyriešiť rýchlejšie a jednoduchšie ako my, ktorí pracujeme čisto na úrovni hardwaru.

Michal: Delíme si povinnosti tak, aby vývoj našich produktov išiel cestou najmenšieho odporu, čo znamená, že robíme všetko preto, aby bol urobený čo najrýchlejšie a najefektívnejšie.

Obchodujete nielen s domácimi, ale aj zahraničnými partnermi. V ktorých krajinách sa nachádzajú vaše výrobky?

Michal: Naše inštalácie sa nájdu v podstate po celom svete. Nedávno sme inštalovali napríklad v Juhoafrickej republike: poslali sme pár našich ľudí do Kapského mesta a bolo to pekné dielo. Čo sa ovládačov na laserovú show týka, robia ich asi len tri firmy na svete a čím ďalej, tým je ich menej. Jedna je čínska, jedna americká a potom sme my. Sú to pomerne veľkí protihráči, ale snažíme sa im to znepríjemňovať. (Úsmev.)

Marián: Auto, ktoré sme nasvecovali, Chevrolet Camaro, sme inštalovali v Saudskej Arábii. Tanečníci, ktorí s nami spolupracujú a vystupujú v našich svietiacich oblekoch, cestujú po celom svete. Naposledy boli robiť privátnu párty v Las Vegas, vystupovali aj v Brazílii a obehli asi každý štát v Európe. A čo sa týka laserov, máme mnoho zákazníkov v Číne, ktorí ich od nás odoberajú a montujú. Je ich veľa aj v Japonsku a Amerike – napríklad, naše laserové ovládače využíval na svojom turné Justin Timberlake. Pravdou je, že nás presadila iná slovenská firma s názvom Kvant, ktorej laserové projektory boli použité na celej jeho tour.

Marián Fridrich a Michal Pokľuda (foto: Tomáš Benčík)

Marián Fridrich a Michal Pokľuda (foto: Tomáš Benčík)

Aké sú vaše hlavné zásady práce s ľuďmi?

Michal: V prvom rade sa k nim správame slušne. Spolu s Mariánom sme už stretli pár šéfov, ktorí sa takto nesprávajú a nemyslím si, že je to správne. Stačí si pozrieť nedávny film o Stevovi Jobsovi a hneď je to vidieť. Tiež sa snažím nechávať ľuďom pomerne veľkú voľnosť. Nechcem, aby sa naši ľudia cítili tak, že musia vždy robiť len to, čo im ja poviem. Verím, že majú vlastný rozum a dokážu vymyslieť aj lepšie veci ako my.

Marián: S touto zásadou o prístupe k ľuďom súhlasím aj ja. Preferujem v práci „normálnejšie“ vzťahy, nie také, že ja som šéf a ty budeš makať, ale na druhú stranu je potrebné vyžadovať, aby ľudia dosahovali svoje ciele. A to je jedna z najdôležitejších vecí.
Ľudia nie sú stroje: každý má nejaký problém, každý doma niečomu čelí a nie vždy je dobré každého zviesť pod čiernu zem. Ale je potrebné byť náročný a musí to byť vyvážené. Dokážem pochopiť, keď sa niečo deje, ale keď sa niekto na niečo vyflákne, tak sa to nedá tolerovať. Je potrebné odoberať úplne hotovú prácu.

O každej brandži sa hovorí, že je niečím špecifická, typická. Čím sú špecifickí ľudia, ktorí pracujú u vás?

Marián: Nuž, iba málokedy majú na sebe sako. Väčšinou sú to ľudia, ktorí pracujú „od nevidím po nepočuješ“. (Úsmev.) Znamená to, že začínajú, keď už nevidno a pokračujú do rána, kým už kvôli hudbe ani nepočujú. Ale sú to veľmi usilovní ľudia, čas pre nich nehrá rolu. Aj nám sa stáva, že keď pracujeme na televíznych štúdiách, často robíme do rána do druhej a už o dvanástej sme znovu na pracovisku a pracujeme ďalej. To obetovanie pre danú prácu je pomerne veľké. Človek musí túto prácu chcieť robiť, lebo ak ju chce robiť iba pre peniaze, nebude nikdy úspešný. Robiť od ôsmej do štvrtej u nás nefunguje – deadline je deadline a treba ho dodržať,. Televízne štúdiá majú naplánovanú výrobu a presne vedia, kedy chcú z daného štúdia začať vysielať. Nemôžeme si dovoliť rozbúrať im televízne noviny a povedať im, že to spravíme budúci týždeň, lebo dnes už nám padla. Našťastie sa nám ešte nikdy nestalo to, že by sme to neboli schopní technicky zvládnuť, aj keď sa už veľakrát stalo, že toho bolo naozaj dosť. Vždy sme to však dotiahli až do konca. Cieľ je prvoradý.

Vo vašej firme ste dvaja spoločníci. Ako podnikať ako spolumajitelia?

Marián: Veľmi pomáha, keď sa často rozprávate. To je mimoriadne dôležité, najmä medzi dvoma majiteľmi. Rozprávame sa o budúcnosti, o cieľoch aj o problémoch. Každý z nás si možno myslí svoje, ale aby to šlo dopredu, naše ciele musia byť rovnaké. Keď chcete obaja kráčať dopredu, cesta sa vždy nájde.

Čo by ste radi odkázali našim čitateľom?

Michal: Pracovať, pracovať, pracovať! (Úsmev.) Ale vážne: najmä pokiaľ začínate, mali by ste sa sústrediť na jednu vec. Nerobte viac vecí naraz – my sme to skúšali a skoro sme skrachovali. Až keď sme sa začali sústrediť na jednu konkrétnu vec, tak sa to rozbehlo. Teraz sa už venujeme viacerým činnostiam, lebo máme viac ľudí a zo všetkých vecí už chodia nejaké peniaze, ale zo začiatku je rozhodne dôležité sústrediť sa na jednu vec.

Marián: Ja by som doplnil, že na začiatku sa treba sústrediť na to, čo je schopné vygenerovať príjem. To je najdôležitejšie: peniaze musia do firmy prichádzať a keď neprichádzajú, je v podstate jedno, aká je veľká, nakoniec skončí. Nájdite to svoje, buďte ochotný pracovať naplno a nevzdávajte sa. A vyhráte.

Celý rozhovor s pánom Fridrichom a pánom Pokľudom si prečítajte v časopise Úspešní manažéri 1/2016>>

Foto: Tomáš Benčík, www.tomasbencik.com

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa