ForDom: Realizujeme ľudské sny o najkrajšom bývaní

7. január 2016 | Pridal: Viac

Firma ForDom, pôsobiaca na slovenskom a medzinárodnom trhu od roku 2006, je stavebnou spoločnosťou ponúkajúcou výrobu a realizáciu jedinečných pasívnych, nízkoenergetických a zelených drevených stavieb. Svojim klientom umožňujú naplniť svoj sen o zdravom, ekologickom a energeticky nenáročnom bývaní, pričom nemusia nijako znižovať svoje nároky na estetiku a kvalitu. Počas svojej deväťročnej histórie zrealizovali približne stoosemdesiat stavieb na Slovensku, v Rakúsku, Francúzsku, či Švajčiarsku.

O ich hlavných podnikateľských zásadách, postupoch a cieľoch do budúcna sa s nami zhovárali štyria spoločníci firmy ForDom: IGOR KUZMA, JOZEF ČELLÁR, ŠTEFAN KUMŠTÁR a ŠTEFAN HAMÁRY.

ForDom (Foto: Tomáš Benčík)

ForDom (Foto: Tomáš Benčík)

Ako vznikol ForDom a aké boli vaše začiatky?

Igor Kuzma: Ja, Jozef Čellár a Štefan Kumštár sme spolužiaci z drevárskej priemyslovky. S Jozefom sme neskôr boli spolužiaci na drevárskej fakulte, kde sme študovali drevené stavby. So Štefanom Hamárym som dlhoročný kolega z našej predošlej firmy, Bučiny Zvolen. Mali sme svoje krásne predstavy o drevených stavbách, o tom, ako ich budeme stavať a podobne… Také študentské sny, keď máte veľa energie. Bolo to veľmi zaujímavé, no neskôr sme skončili školu a šli sme do reality. Každý z nás sa niekde zamestnal a fungoval v nejakej brandži. Naberal skúsenosti, učil sa… A potom sa naše cesty znovu spojili … zhruba desať rokov po ukončení školy vznikol ForDom.

Jozef Čellár: Bolo tam isté dozrievanie, hlavne osobnostné. Po škole si najprv treba niečo zažiť, zistiť, na čo máte a otestovať svoje limity. Igor pracoval vo veľkej firme, Štefan bol v zahraničí – naše cesty boli najprv spoločné, potom rozdelené a neskôr sa opäť spojili. Všetci sme vedeli, že máme potenciál a že ho vieme posunúť ďalej spoločne, ako keby sme každý pracovali sám. Veľkou podporou bol Štefan Hamáry, ktorý nám poradil, akej činnosti sa venovať. Mali sme najprv dva veľké smery: biomasa a stavby, a na týchto dvoch pilieroch sme firmu rozbehli. Náš prvý motív bolo, že šetríme ľuďom energiu. Drevená biomasa je ekologický spôsob výroby energie a drevené stavby sú takisto ekologické a energeticky úsporné. Naším servisom a službami šetríme nielen energiu, ale aj peniaze zákazníkov. A hlavný zmysel každej práce, ktorá má byť úspešná, je pomáhať zákazníkom. Nie je to biznis iba pre biznis a preto, aby sme zarobili, ale je to naplnenie nášho života.

Ako vy ako profesionáli definujete dobrý dom?

Jozef Čellár: Ide o pocit bezpečia a pohodlia. Zákazník musí vedieť, že mu nespadne na hlavu, že je technicky kvalitný a že sú tam použité správne, ekologické materiály. Mnohí ľudia si na to potrpia a chcú, aby ich deti mali hlinené omietky a prírodné izolácie. Požiadavky, ktoré si ľudia vyberajú na miesto, kde chcú žiť, sú veľmi individuálne. Pre niektorých je dôležité to, aby neplatili vysoké splátky: pre nich vieme postaviť dom za relatívne nízku cenu. Pre iných je dôležité to, že v dome majú ekologické materiály, ktoré neohrozujú deti. Pre niekoho ďalšieho je dôležité to, aby mal dom, ktorý je prevádzkovo nízkonákladový, aby keď bol na dôchodku, nebol zaťažovaný poplatkami za energie. Náklady za náš dom sú väčšinou podstatne nižšie ako za bežný byt.

Štefan Hamáry: V prvom rade to musí byť dom, v ktorom sa človek dobre cíti, v ktorom je spokojný a nebojí sa. Ľudia sa v ňom cítia dobre aj preto, lebo majú možnosť podieľať sa na jeho tvorbe. Konzultujú s nami a architektmi a sú priamo súčasťou stavebného procesu. Je to úžasný pocit, keď vidíte ľudí, ako si dávajú dohromady svoj celoživotný sen o bývaní. Nedostanú nejakú unimobunku so slovami: „Nech sa páči, takto to máš“, ale sami si vytvoria presne to, čo chcú.

Keďže staviate atypické domy, akú kvalifikáciu by mal mať človek, ktorý by sa podobnej práci chcel venovať?

Štefan Hamáry: Musí to byť multifunkčný človek. Pri takýchto stavbách sa spája drevo so stavebníctvom, architektúrou a inými zručnosťami. Dá sa povedať, že musí vedieť aspoň trochu zo všetkého a v istých oblastiach byť absolútny profesionál.

Štefan Kumštár: Aby to vedel robiť, musí byť zručný, vedieť čítať výkresy a brať ohľad na to, že každý dom je individuálny. Skutočný profesionál takúto stavbu zvládne. Človek, ktorý je naučený robiť pri páse, pri ktorom nemusí veľmi rozmýšľať, by takúto prácu určite nezvládol. Ale človek, ktorý je flexibilný, zručný a komunikatívny, sa vie opýtať, keď niečomu nerozumie, a vždy sa vie zlepšiť.

Čo je v súčasnosti v stavbe drevených domov horúcou novinkou a hlavným trendom?

Igor Kuzma: Prevládajúcim trendom z architektonického hľadiska dodnes, sú bungalovy, teda jednopodlažné domy. Na jednom podlaží máte celú obytnú zónu, prípadne aj garáž a terasu či verandu. Výzvou je realizovať ich naozaj energeticky úsporne. My sa už posúvame ďalej a staviame aj viacpodlažné domy, ale trendom je na mieru navrhnutý, postavený, ekologický a pekný dom. Štandardom sa stáva akýkoľvek energeticky úsporný dom: či už nízkoenergetický, pasívny, nulový, takmer nulový alebo aktívny. Druhá novinka sú inteligentné domy, kde si kúrenie, zamykanie alebo žalúzie môžete ovládať zo svojho mobilu. Jeden z našich domov bude uverejnený v časopise PC Revue, lebo je to dom nabitý technológiou a v nej je budúcnosť. K tomu sa pripája preferencia obnoviteľných zdrojov, či už je to drevo, hlina, drevohliníkové okná alebo zelená strecha. Podstatné je aj to, že ľudia chcú mať svoje domy hotové rýchlo. Môj otec staval dom dva a pol roka, celú svoju energiu vrhol do realizácie stavby a to ho ešte postavil rýchlo. Dnešní ľudia sa tým zaoberať veľmi nechcú: chcú ho postaviť, dokončiť a mať to vybavené.

Aké sú hlavné zásady realizácie?

Igor Kuzma: Každá naša stavba je montovaný systém. Ten si vyžaduje, že za dva-tri mesiace musia všetky kroky prebehnúť a všetko musí klapnúť. To si vyžaduje veľmi veľa prípravy – jednak zmluvnej, kde so zákazníkom veľa komunikujeme o tom, čo tam chce mať, ako to chce mať a podobne, ako aj projektantskej, kde sa nesmie na nič zabudnúť a všetko sa musí spísať. Keď sa spraví chyba tam, nesie sa celým procesom a znásobuje sa. Potom sa jednotlivé komponenty vyrobia a je potrebné všetko zorganizovať: aby boli chlapi na mieste, neboli žiadne prestoje, aby hneď po dokončení práce tesárov šli na stavbu oknári, elektrikári atď., a počas celého procesu treba udržiavať vysokú úroveň komunikácie s klientom, odobrovať nutné zmeny a držať logistiku.

Štefan Hamáry: Najdôležitejšia je komunikácia s klientom, lebo si treba uvedomiť, že na konci mu raz stavbu odovzdáte a musí s ňou byť spokojný. Na tom stojí budúci obchod a referencie. Našich budúcich zákazníkov vodíme po domoch našich existujúcich klientov a môžu sa ich na všetko spýtať. Projektový manažér musí vedieť získať klienta na svoju stranu a vtiahnuť ho do jednotlivých procesov, aby vedel, čo sa presne deje a mal o tom predstavu, a aby na konci mohol povedať: „Super, som spokojný.“ Projektový manažér je tak z polovice obchodným vyslancom, lebo ak urobí svoju prácu dobre, buduje nám obchodné podhubie pre ďalšie obdobie.

ForDom (Foto: Tomáš Benčík)

ForDom (Foto: Tomáš Benčík)

Ako spoločníci spolupracujete už mnoho rokov. Aké sú vaše zásady spoločného podnikania?

Igor Kuzma: V apríli budeme fungovať už desať rokov a hoci sa hovorí, že jeden konateľ je málo a dvaja sú už veľa, neplatí to. Dá sa to a má to svoje výhody. My sme z núdze spravili cnosť – na začiatku sme nemali kapitál a ten predmet podnikania je z technického a organizačného pohľadu taký náročný, že sme sa museli dať dokopy viacerí a zvolili sme si cestu spoločného podnikania. Potrebovali sme výkonných, zodpovedných ľudí a je pravda, že niektoré rozhodnutia treba konzultovať a musíme používať kompromisy, ale pravidlo „viac hláv, viac rozumu“, platí. Keď viete návrh posúdiť z viacerých strán, je to dobré. Ja sám si neviem predstaviť, že by som začal sám, od začiatku si najal a platil schopných ľudí a nemal na niektoré náročné situácie k dispozícii objektívny pohľad. Môj názor je, že nám v prvom rade veľmi pomohlo rozdelenie kompetencií. Potom je potrebné nájsť si priestor na pravidelnú komunikáciu a udržať si úprimnosť vo vzťahoch. Musíme mať spoločný cieľ, na ktorom sa zhodneme a podriadime mu svoje ego.

Štefan Kumštár: Na prvom mieste je cieľ: to treba pochopiť a jednoducho ísť za ním. Komunikácia a výmena názorov k tomu prirodzene patrí, ale dôležité je stotožniť sa s cieľom. Potom to dokážete.

Čo by ste odporučili mladým, začínajúcim podnikateľom?

Jozef Čellár: Hokejista Peter Šťastný raz hovoril, že jeho zásadou je ísť od zápasu k zápasu a góly strieľať zásadne v oslabeniach. Preto si myslím, že je dôležité sa nebáť. Ten strach je zbytočný – ak niekto chce niečo robiť a pustiť sa do toho, nemal by sa priveľmi zamýšľať nad všetkými rizikami, ktoré môžu či nemusia nastať. Okolo nás máme plno ľudí, ktorí hovoria, že nás môže stretnúť to či ono. A je to pravda, naozaj môže prísť čokoľvek a nikto nebude nikdy pripravený na všetko. Ale začať môžete vždy, aj v malom. Hlavné je sa nebáť. To, čo chcete, môžete dosiahnuť – stačí sa do toho pustiť a neklásť si vlastné, vnútorné obmedzenia.

Druhou zásadou je počúvať. Keď sa človek do niečoho pustí a je plný vlastného presvedčenia, môže sa stať, že pôjde doslova cez múry a nepočúva nikoho. Rýchlo začne a rýchlo skončí. Preto počúvajte, ale so zdravým rozumom a s tým, že nie všetko, čo sa hovorí, je pravda. Buďte schopný rozlíšiť to, čo je správne a nesprávne. A prekonáte čokoľvek.

Celý rozhovor si môžete prečítať v časopise Úspešní manažéri 01/2015 »

Foto: Tomáš Benčík, www.tomasbencik.com


Zaujímajú Vás príbehy úspešných slovenských podnikateľov?

Predplaťte si časopis Úspešní manažéri na rok 2016!

Ročné predplatné 2016 zahŕňa 12 čísel časopisu 01 – 12/2016 „UM – Úspešní manažéri“, spolu v cene 60 € s DPH.

Ako bonus k predplatnému od nás získate knihu Miroslava Labaša “Abeceda úspešného podnikateľa” a knihu Andreja Kisku “Vezmi život do svojich rúk”.

Cena jedného kusu časopisu je 5 € s DPH.

Objednávka predplatného »

Komentáre

Rubrika: Príbeh podnikateľa