Vyberajte ľudí ako profesionál

7. júl 2014 | Pridal: Viac

UM článok 6-2014Viete, že ak vyberiete nesprávneho človeka, stojí vás to v priemere 20 000 eur ročne, u vedúcich pracovníkov dokonca päťkrát viac? Viete, že až 80% problémov vo firme vzniká kvôli ľuďom? A stalo sa vám už, že ste do firmy prijali niekoho, kto bol po troch mesiacoch úplne iný – a to nemyslím v dobrom – ako na začiatku? Ak áno, vitajte v práci s ľuďmi, tej najväčšej Achillovej päte slovenských manažérov.

Vyššie uvedené štatistiky som si nevymyslel sám, ale pochádzajú z celosvetového prieskumu magazínu Forbes z roku 2013. Poukazujú na to, že práca s ľuďmi je skutočne jednou z najväčších výziev pre každého manažéra.

Mnohí šéfovia na výber ľudí úplne rezignujú. Zalomia rukami a so slovami „Nejsou lidi!“ celú túto prácu delegujú na svojho personalistu, ktorému dajú často iba veľmi hmlistú predstavu o tom, akých ľudí by mal hľadať a vyberať.

Preto pre vás ako majiteľa či riaditeľa firmy neexistuje nijaká iná cesta: musíte sa stať odborníkmi na výber.

Vypriahnite zdochnuté kone

Aj dieťa vie, že pokiaľ na nejakej stoličke niekto sedí, nemôže si na ňu sadnúť niekto iný. Tak aj dobrý manažér rozumie tomu, že pokiaľ je jeho firma plná lenivcov a pomalých ľudí, tí šikovní jednoducho nemajú priestor, kde by mohli pracovať. Je preto nutné vyvinúť tlak na slabých a priemerných, aby odchádzali preč.

Tolerancia priemernosti, ktorá je prítomná v mnohých firmách, je hlavnou príčinou, ktorá spôsobuje to, že vaše autá, náradie, výpočtová technika a všetko ostatné, čo vo firme máte, fungujú na polovičný plyn. Ak si vo firme ponecháte čo i len jedného slabého jedinca, ktorý produkuje iba tretinu bežného výkonu, už len jeho prítomnosť bude sťahovať morálku a čísla nadol.

Zotrvanie takéhoto pracovníka je hrubá chyba. Šéf musí takéhoto zamestnanca upozorniť, že jeho čísla musia ísť hore, a ak sa tak nestane, treba ho poslať preč. Možno sa vám to bude zdať tvrdé, no pamätajte na to, že ste vodca a vašou úlohou je ochrániť vašu skupinu. Dobrý šéf zabezpečuje v prvom rade to, že jeho firma prežíva. Je to jeho základná povinnosť a verte mi, že ostatní ľudia očakávajú, že sa nebudete báť spraviť si vo vlastnej firme poriadok. Ak to nie ste ochotný urobiť, zrádzate vlastných ľudí.

Takýto človek je hnilé jabĺčko v debničke. Videli ste už takúto debničku? Na jeseň pozbierate krásne červené jabĺčka a uložíte ich vedľa seba. V decembri potom zistíte, že je medzi nimi jedno hnilé. Vy ho tam necháte, lebo vám je ľúto ho vyhodiť – vonku je predsa zima. Ak to ale urobíte, čo sa stane v marci? Všetky jablká budú zhnité.

Presne to sa udeje, keď ľudia vidia, že šéf toleruje slabé výsledky. Aj oni stratia chuť do roboty a motiváciu. Niektorí šéfovia sa to snažia riešiť nižšími výplatami: „No a čo, že nič nerobí. Ostatní zarábajú osemsto eur, tak jemu dám iba päťsto, aby sa nepovedalo. Veď je to môj bratranec.“

Ale ľudia nie sú hlúpi. Ak sa oni za svojich osemsto eur musia nadrieť a vidia, že ich kolega dostane päťsto za ničnerobenie, povedia si, že aj im bude dobrých tých päťsto, ak ich dostanú zadarmo. A s celou firmou to pôjde dole vodou.

Jeden z najlepších tlakov na zlepšenie výkonnosti je práve nábor nových ľudí. Noví pracovníci vždy rozvíria vodu a prinútia aj starých, ostrieľaných harcovníkov, aby nespali na vavrínoch a rozhýbali sa.

Vyberajte veľa a často

Koľkokrát do roka by šéf mal vyhlásiť výberové konanie? Nuž, otázka by mala byť postavená trochu inak. Kedy potrebuje firma skvelých, profesionálnych ľudí? Stále. Ako často ich teda hľadať? Stále.

Prvá zásada výberu ľudí preto znie: nábor prebieha neustále a v obrovskom nadbytku. Na nábor ľudí sa pozerajte ako na akúkoľvek inú činnosť vo firme. Napríklad, keď máte obchodníkov a nedarí sa im, čo im poviete? „Snažte sa viac, urobte viac telefonátov, choďte za viacerými zákazníkmi“. Zvýšiť kvantitu je logické: keď váš predajca bežne za týždeň navštívi piatich zákazníkov a z toho predá jednému, tak keď zdvojnásobí úsilie a navštívi desiatich, predá dvom.

To isté funguje aj pri výbere. Moja prvá otázka pre firmu, ktorá sa sťažuje na to, že nevie nájsť dobrých ľudí, je: kedy ste vôbec naposledy robili prijímací pohovor? Majiteľ začne rozmýšľať nad odpoveďou a niekedy si ani nevie spomenúť. Nuž, čo potom očakávate? Ak nerobíte ani to najzákladnejšie, dobré výsledky mať nebudete. Ospravedlňujem sa, ak to vyznie priveľmi hrubo, ale nech už by ste pri výbere ľudí robili pri každom kroku obrovské chyby a robili ho celý naopak, tak pokiaľ ho budete robiť veľa a často, matematika nepustí – skôr či neskôr jednoducho musíte niekoho schopného prijať. Takže, vyhrňte si rukávy a hor sa do roboty.

Autor: Ladislav Pavlík
Foto: Tomáš Benčík, www.tomasbencik.com

Komentáre

Rubrika: Personalistika