Stále ich vyhadzovať nemôžete.

25. jún 2013 | Pridal: Viac

Stále ich vyhadzovať nemôžeteKedy je tá správna doba, kedy uvažovať o obsadení postu marketing?
Nie každá firma má špecialistu na marketing. V menších firmách býva táto funkcia rozdelená medzi obchod a administratívu a spravidla to ani inak nie je možné. Ale keď firma rastie alebo chce expandovať, rastie s tým aj potreba efektívnejšie a vo väčšom množstve získavať nových zákazníkov. Už to nie je len o obchodovaní na báze niekoľkých osobných vzťahov, ale je potrebné ísť ďalej. Pokiaľ má marketing skutočne efektívne fungovať, musí sa mu niekto na plný úväzok venovať. Možno si poviete: „Čo by ale u nás niekto na plný úväzok robil? Sem-tam je potrebné aktualizovať nejaké webové stránky, poslať priania k narodeninám alebo sviatkom, raz za dva roky pripraviť výstavu a raz ročne pripraviť nový katalóg. Mať niekoho na plný úväzok by bol zbytočný luxus“. Takáto úvaha býva pomerne častá a je svojim spôsobom aj logická. Na tých pár vecí skutočne nie je nutné niekoho zamestnávať. Pokiaľ sa ale pozrieme na fakt, že potrebujeme omnoho viac zákazníkov, než mala naša firma doposiaľ, je zrejmé, že aj na poste marketingu toho budeme musieť robiť omnoho viac . To, čo sme robili doteraz, nám stačilo k tomu, čo máme. Pokiaľ chceme ísť ďalej a získať nových zákazníkov, musíme zákonite rozšíriť marketingové aktivity o nové.

Prvým variantom je najať si profesionála.
Toto sa javí ako najjednoduchšia cesta. Najmime si niekoho, kto tomu rozumie, kto má dlhoročné skúsenosti a problém je vyriešený. Tento človek príde a začne bez dlhého vysvetľovania robiť to, čo vie. Pracoval predsa vo veľkej medzinárodnej firme, ktorá je jednotkou na trhu, takže presne vie, ako byť úspešný.

Druhým variantom je najať si šikovného a doteraz produktívneho človeka a urobiť z neho profesionála.

Už teraz počujem vaše námietky: „Veru, naozaj dobrá rada! Ja nemám čas ani na svoju prácu, nie aby som ešte niekoho učil. A navyše, ja sa mu možno budem mesiace venovať a keď sa to všetko naučí, zdvihne kotvy a odíde“. Všetkým týmto obavám rozumiem. Celú túto úlohu ale treba zvládnuť tak, aby zaškolenie človeka netrvalo mesiace a neobmedzovalo váš vlastný program. Bez práce navyše to ale na začiatku nepôjde. Dobrá správa ale je, že túto prácu urobíte len raz a pokiaľ sa v budúcnosti predsa len rozhodnete tohto človeka vymeniť, zaškolenie ďalšieho bude trvať len niekoľko dní. Tento variant je na prvý pohľad prácnejší, ale stabilnejší a z dlhodobého hľadiska vám umožní bez ďalšej práce navyše vymeniť človeka za niekoho iného, ak to bude nutné.

 

UPOZORNENIE: Pri výbere sa nespoliehajte len na prvý dojem
V obidvoch prípadoch vám odporúčam urobiť štandardný prijímací pohovor, overiť si produktivitu danej osoby, spoznať jej osobnostný profil a až potom sa rozhodnúť. Mnoho ľudí dokáže urobiť perfektný prvý dojem, ale podľa môjho názoru je to málo na to, aby ste ho hneď prijali.

Ako to teda všetko efektívne zvládnuť?
Aby ste človeka zaškolili rýchlo a efektívne, potrebujete k tomu nasledovné:

1. Musíte mať jasno v tom, ako váš marketing funguje
2. Musíte mať jasno v stratégii
3. Musíte mať spísaný popis pracovného miesta

Čo robiť, keď to nefunguje?
Pokiaľ to nefunguje, môžete daného človeka vymeniť. Z vlastnej skúsenosti viem, že existujú dve odpovede na to, prečo človek nemá výsledky. Tou prvou je, že nechce. S tým sa nanešťastie veľa urobiť nedá a jedinou cestou bude ho vymeniť. Tou druhou je, že nevie, ako na to, a s tým viete urobiť veľa. Dobrým indikátorom toho, že je lepšie zlepšiť kvalifikáciu daného človeka je vaše vlastné rozladenie vo chvíli, kedy daný výsledok práce nie je podľa vašich predstáv. Keď vidíte, že by to malo byť inak a že vy sami by ste to urobili lepšie. To, čo vás v tej chvíli rozčuľuje, ale nie je tá vec, ktorá nie je úplne v poriadku, ale fakt, že v kvalifikácii daného človeka je medzera, ktorá mala byť dávno vyplnená. Kto je vo vašej firme zodpovedný za kvalitu ľudí, ktorí v nej pracujú? Kto má na starosti ich rozvoj a vzdelávanie? Vo vašej firme ste to vy, a hoci za vzdelávanie môže byť zodpovedný niekto iný, aj tak to nakoniec skončí u vás. Viem, že je to tvrdé, ale tento prístup vám umožní s tým niečo urobiť a všetko zmeniť.

Prajem vám mnoho nielen marketingových úspechov.

Autor: Jan Spáčil / PROSPECTEA Česká republika, s.r.o. / www.prospectea.cz
Foto: Rudolf Baranovič / www.facebook.com/ruiger
Článok bol uverejnený v časopise ÚSPEŠNÍ MANAŽÉRI 02/2012

Komentáre

Rubrika: Personalistika