Neukladajte firmu na zimný spánok

13. december 2016 | Pridal: Viac

Počuli ste už niekedy o „syndróme vyhorenia“? Bolo by možné ho opísať nejako takto: niekto, kto bol kedysi výkonný a aktívny, sa dnes po firme iba poneviera ako tieň svojho bývalého ja. Žije iba zo svojej bývalej slávy a rozhodne sa do roboty nehrnie s nadšením. Je však veľmi nebezpečné, že na tento „zimný spánok“ sa niekedy môže uložiť aj celá firma! Ako tomu zabrániť?

Niektoré firmy sú ako medvede. Na jar sa prebudia, celé leto až do jesene poctivo pracujú a ku koncu roka sa ukladajú na spánok. V prípade, že vaša firma operuje v sezónnom biznise a počas leta si dokážete zarobiť dostatočne, nie je to až taký veľký problém. Ale je katastrofa, keď sa takto správajú jednotliví zamestnanci. Človek, ktorého výkon sa jednoducho stratí, môže veľmi ohroziť skupinu, do ktorej patrí, v tomto prípade vašu firmu.

Práve Vianoce sú obdobím, počas ktorého bilancujeme a vyhodnocujeme uplynulé mesiace. Sú tiež obdobím, kedy prijímame predsavzatia. A nakoniec, sú aj obdobím, počas ktorého je možné urobiť veľké zmeny a rozhodnúť sa, že od nového roka sa budú veci robiť inak.

Prijmite čerstvú krv

Pokiaľ teda bilancujete uplynulý rok a zistíte, že vaše výsledky už nie sú tým, čím bývali, odporúčam vám rýchlo zasiahnuť. V tomto vesmíre totiž platí jeden zákon: nič nezostáva nemenné. Ak sa niečo nezlepšuje, nerastie alebo nezdokonaľuje, zákonite to automaticky začína upadať. Preto firma, ktorej výsledky sú už pár rokov na tej istej úrovni, čoskoro začne klesať, až nakoniec zahynie – pokiaľ jej manažér včas neprijme správne kroky.

Ak váš tím prestane produkovať dobré výsledky, často vám môže pomôcť jednoduchá vec. Nájdite si nejakú čerstvú krv. Noví, zapálení a produktívni zamestnanci často nakopnú tých zaspatých a už vo chvíli, keď dorazia k vám do firmy, sa všetko okamžite zrýchli. Vaši starí harcovníci si okamžite uvedomia, že manažment už viac nie je ochotný znášať ich lenivosť a nebojí sa ich nahradiť. Preto sa mnohí z nich radšej oprú do roboty, aby vám ukázali, že s nimi môžete počítať.

Pohodlnosť je veľmi nebezpečná vlastnosť. Pokiaľ ľudia nepracujú na plný výkon, ale myslia si, že sú v bezpečí a manažment s tým nikdy neurobí nič, potenciál úspechu firmy klesá, najprv zľahka, potom prudko. Tento trend je možné zvrátiť tým, že prijmete nových pracovníkov, ktorí rozkolíšu vašu loď. V extrémnych prípadoch možno niektorí starí zamestnanci od vás dokonca odídu, lebo nebudú vedieť vydržať vaše nové tempo, ale napodiv zistíte, že po ich odchode sa čísla firmy zlepšili.

Nechcem tým povedať, že noví ľudia sú riešením na všetko. Pokiaľ však čerstvo prijatí ľudia dokážu podávať lepšie výsledky ako vaši starí odborníci bez akejkoľvek špeciálnej podpory, bolo by stratou času a peňazí, ak by ste im venovali priveľa pozornosti. Pamätajte na to, že budete mať to, čo odmeňujete. A tou najlepšou odmenou je šéfova pozornosť.

Foto: Radovan Škohel

Foto: Radovan Škohel

Pomôžte ľuďom postaviť sa na nohy

Ak niekto z vašej firmy trpí syndrómom vyhorenia, no za tie roky mal skutočne hodnotné výsledky, dobrý manažér samozrejme urobí všetko, čo je v jeho silách, aby ho dostal opäť do dobrého stavu. Ale nesmiete čakať pridlho. To, že niekto stratí svoj ťah na bránu a entuziazmus, si musíte všimnúť hneď. Nemalo by to trvať tri roky, ale maximálne tri týždne – čím skôr začnete konať, tým skôr sa situácia dá do poriadku. Keď človek, ktorý je v podstate produktívny, stratí svoju iskru, ocitne sa vo veľkom nebezpečenstve, lebo čím dlhšie bude bez práce, tým viac bude neznášať samého seba. Inými slovami, čím dlhšie mu dovolíte byť príťažou pre firmu a ľudí okolo seba, tým bude preňho náročnejšie, aby sa vrátil späť.

Zistite si, čo sa stalo. V živote tohto človeka, či už doma alebo v práci, sa muselo stať niečo konkrétne a je vašou úlohou, aby ste to odhalili. Môže to byť čokoľvek od zdravotných problémov po problémy v rodine. Dobre si túto situáciu prediskutujte a netvárte sa, že sa nič nedeje. Záujem je kľúčom: už len to, že sa niekoho spýtate na to, čo sa deje a necháte ho, aby vám to opísal, samo osebe dokáže mnohé situácie vyriešiť. Možno si váš človek potreboval iba uľaviť a hľadal niekoho, kto ho vypočuje.

Avšak, pokiaľ ste manažérom, nepadnite do pasce prílišného súcitu. Buďte schopný naozaj porozumieť tomu, čo sa s daným človekom deje, ale nedovoľte mu, aby svoj problém dramatizoval pridlho. Váš postoj by mohla odrážať nasledujúca veta: “Áno, rozumiem ti a chápem, že sa toto deje. Viem, že je to problém. Ale keď si tu, na svojom poste v našej firme, musíš byť tu. My ťa tu potrebujeme – naozaj a úprimne. Si dobrý, čestný a výkonný človek. Odmietam sa zmieriť s tým, že odteraz so mnou bude spolupracovať iba tvoj tieň. A ostatní sa cítia rovnako.”

Buďte veľmi konkrétny a otvorený. Čím rýchlejšie sa vám podarí znovu dostať tohto človeka do produktívneho módu, tým lepšie pre vás oboch. Nie súcit, nie ľútosť, nie spoločný plač človeka vytiahnu z problémov. V skutočnosti tak či onak existuje len jedno riešenie: vstať a niečo urobiť. A keď ten človek nedokáže vstať sám, je na vás, aby ste mu pomohli. Ale musí vstať.

Niektorí ľudia sú možno toho názoru, že takýto prístup je príliš neslušný, priamy alebo drzý. Ale inej cesty niet. Opäť chcem zopakovať dôležitú vec: ak ste manažérom, musíte byť schopný naozaj rozumieť tomu, čo sa deje s vašimi ľuďmi. Ale keď je váš zamestnanec v práci, mal by produkovať výsledky – keď už pre nič iné, tak pre svoje vlastné dobro. V opačnom prípade môže totiž ohroziť nielen svoj výkon, ale aj výkon svojich kolegov. A keď k tomu dôjde, firma skrachuje, zamestnanec stratí svoju prácu a to len vytvorí ďalší problém k tomu, ktorý už má. Preto ho radšej priveďte k výsledkom teraz. Spoločne vždy môžete nájsť vhodné riešenie.

Pokiaľ niekoho vrátite do produktívneho pracovného života, pomôžete mu obnoviť nielen jeho výkon, ale vrátite mu aj jeho sebaúctu. A to je ten najkrajší vianočný darček zo všetkých.

Autor: Marten Runow, Performia International, www.performia.net
Foto: Radovan Škohel, www.skohelphotography.com

Komentáre

Rubrika: Personalistika