Akú hodnotu má pre vás druhý človek?

20. marec 2015 | Pridal: Viac

Tak, ako sa vy dívate na ľudí, vnímajú aj oni vás.

Žijeme v dobe, keď sa v očiach mnohých manažérov úloha človeka scvrkla iba na jeho „povinnosť“ míňať peniaze a nakupovať služby, na povinnosť podriadeného poslúchať a zarábať eurá pre svojho šéfa, na povinnosť slepo plniť príkazy. Je to chyba.

Na svete existujú firmy, organizácie či niekedy celé štáty, kde sa dívajú na človeka iba ako na číslo na zozname. Vnímajú ho iba ako nejakú štatistiku pre marketingové účely. Sú aj takí manažéri, ktorí sa dívajú na človeka len ako na svoj nástroj, len ako na hovoriacu vec. Ba sú aj krajiny, kde človek, jeden ľudský život, má pre manažéra menšiu hodnotu ako hrsť kukurice.

Ale nebolo to vždy tak. V období renesancie a humanizmu bol človek postavený na omnoho vyššiu úroveň ako dnes. Poznáte obraz človeka s vystretými rukami a nohami od Leonarda da Vinci? Znázornil to geniálne. Jeho obraz nie je len obyčajným anatomickým rozborom ľudského tela. Tento obraz je jeho predstavou o človeku ako o strede vesmíru. Lebo presne takto vnímali človeka pred pár storočiami.

pavol_kulkovsky

Foto: Pavol Kulkovský

Až oveľa neskôr sa prišlo s chorými a veľmi podivnými myšlienkami, že človek je iba nejaký vyšší typ rozprávajúceho zvieraťa, alebo dokonca s ideou, že človek je iba hmotná vec, niečo ako spoločnosťou naprogramovaný robot. Podľa tohto názoru je človek vec, ktorá sa nejakým zázrakom hýbe a je iba konštrukčnou chybou, že ešte stále potrebuje jesť a spať a niekedy sa nevysvetliteľne (a úplne nezodpovedne) pokazí, ochorie a zomrie. Manažér, ktorý si myslí, že medzi koňom, kuchynským robotom a človekom nie je veľký rozdiel, je na veľmi ťažkom omyle.

Takýto pohľad na človeka je ťažká devalvácia jeho hodnoty a strata predstavy o jeho skutočnej podstate. Lebo človek, to nie je zviera, nie je to predmet a už vôbec nie iba číslo. Ostatne, ak sa takto díva manažér na ľudí, tak vnímajú aj oni jeho.

Dobrý manažér si váži druhého človeka a má o ľuďoch vysokú mienku. Vie, že každý človek je veľmi hodnotný a je tým najcennejším, čo má vo firme. Vie, že človek je duchovná bytosť, ktorá dokáže správne uvažovať a na základe svojich úvah sa dokáže aj správne rozhodovať.

Základom rodiny je dobrý človek. A základom firmy je schopný jednotlivec. Rodina nemôže existovať, ak jej členom nie je dobrý človek. A nemôže existovať firma, ak ju netvoria dobrí jednotlivci. Základ akejkoľvek skupiny nie je nedôležitá masa beztvarej, neidentifikovateľnej sivej hmoty z hliny, ale je to jednotlivec, je to živý človek. To ste vy, to som ja, to je on.

Človek je stredom vesmíru. Človek je duchovná bytosť. Čokoľvek robíte, vnímajte seba ako stred vesmíru. Vy ste to najkrajšie a najlepšie, čo tu je. Čokoľvek, čo sa tu deje, začína vami, uskutočňuje sa s vami a končí to s vami. A takto vnímajte v celej ich kráse aj druhých ľudí.

Áno, niekedy z nevedomosti urobia chyby. Niekedy im treba pomôcť. Niekedy od nich treba aj žiadať nápravu. Ale stále sú to tie najdokonalejšie a najkrajšie bytosti, ktoré tu s vami žijú a pracujú.

Ukážte im, že to tak cítite. Povedzte im, že si to myslíte. A uvidíte, akých skvelých ľudí máte okolo seba.

 

Autor: Ladislav  Pavlík
Foto: Pavol Kulkovský

 

Komentáre

Rubrika: Personalistika