Ako získať motivovaných ľudí

12. apríl 2016 | Pridal: Viac

Motivácia je téma stará ako ľudstvo samotné. Už pravekí lovci si všimli, že nie každý z nich sa ochotne postavil s oštepom v ruke voči bežiacemu stádu. Ich potomkovia, stredovekí remeselní majstri videli, že niektorí učni sa naozaj snažia niečo naučiť, kým iných nič nezaujímalo. A armády celého sveta sa od nepamäti snažia ideologickou prípravou a plamennými prejavmi veliteľov zvýšiť ochotu vojakov riskovať svoj život v bitke za niečo či proti niekomu. Toto všetko súvisí s motiváciou ľudí.

Ak sú vaši ľudia správne „nažhavení“ do práce, môžu dosahovať veľké výsledky. Ak sú bez záujmu, neurobia nič, čo im neprikážete, a aj tak nad nimi musíte stáť „s bičom v ruke“.

Ako sa v práci prejavuje dobre namotivovaný človek? V prvom rade je zjavná jeho veľká chuť niečo urobiť. Charakterizuje ho jeho vlastná iniciatíva a veľký záujem o prácu. Nemusíte ho nútiť, naháňať ani prosiť, sám sa dožaduje práce a keď jednu úlohu dokončí, sám si nájde ďalšiu. Veľa sa pýta, zaujíma sa, dáva návrhy. Pracuje naplno aj vtedy, keď ho nikto nevidí a jeho šéf nie je prítomný. Vidieť jeho vysokú snahu prekonávať prekážky. Celá fyzická aj duševná časť jeho osobnosti je plne nasadená na dosiahnutie výsledku. Motivovaný človek používa v práci vnútornú silu, vyplývajúcu z vlastného dobrovoľného rozhodnutia niečo spraviť.

Najlepším indikátorom dobrej motivácie je ochota človeka konať. Ak človek niečo robí ochotne, tak to robí dobrovoľne a s radosťou. Zrejme si tú prácu dobrovoľne vybral alebo súhlasil s jej pridelením od iného. Danú prácu bude teda robiť iniciatívne. Ak je plne kompetentný, môžeme od neho očakávať dobré výsledky.

Čo dodáva človeku veľkú ochotu niečo robiť? V prvom rade je to správny účel práce. Existujú tisíce účelov, dôvodov či pohnútok do práce. Ak tento účel poznáte, môžete sa na jeho základe rozhodnúť o správnom nasadení ľudí.

Deklarovaný účel nie je vždy skutočný

Ak sa rozprávame o účele ako o hnacom motore konania a zdroji energie na prekonávanie prekážok, hovoríme o niekoľkých veciach, ktoré musíme stále brať do úvahy. Prvý účel má pracovník samotný. Je to dôvod, prečo on chodí do práce. Iný účel je dôvod, prečo organizácia potrebuje, aby sa vykonávala práca daného postu. A je tu ešte účel celej organizácie, pre ktorý vznikla a existuje. Napríklad pracovník pracuje vo firme ako obchodník, lebo nerád sedí v kancelárii, rád sa vozí v aute a rád stretáva nových ľudí, a pritom si ešte chce aj zarobiť. To sú jeho účely. Vo firme je jeho post zriadený preto, lebo potrebujú niekoho, kto im bude nosiť objednávky na ich tovar. To je účel postu predajcu. A firma ako celok existuje preto, lebo vyrába a dodáva spoľahlivé ložiská do strojov. Ak sú tieto tri účely v súlade, alebo aspoň nie sú proti sebe, pracovník môže spokojne vykonávať svoju robotu a nebude strácať ochotu pracovať.

Ale stáva sa aj to, že ľudia majú iné účely než nahlas hovoria. Alebo nesúhlasia s účelmi, ktoré im stanovila organizácia, alebo majú o nich nesprávny či negatívny názor. Napríklad skladník, ktorý bol prijatý do skladu preto, aby vydával materiál zamestnancom, tam v skutočnosti pracuje iba preto, lebo v sklade je teplo a má blízko domov. Alebo predajca, ktorý by mal nosiť objednávky, pracuje vo firme iba preto, lebo môže používať pridelené služobné auto aj cez víkend a vozí si na ňom materiál na stavbu svojho domu.

Foto: Peter Praženka

Foto: Peter Praženka

Za peniaze bojujú len žoldnieri

Ak sa povie „motivovať niekoho“, často sa to nesprávne používa vo význame „priviesť, naviesť, uhovoriť, donútiť, zaplatiť“ niekoho k tomu, aby niečo spravil. V skutočnosti človeka nemôžeme motivovať v tomto význame. Buď chce človek sám a dobrovoľne niečo robiť, lebo našiel vlastný vnútorný, motivujúci dôvod, impulz, prečo niečo bude robiť. Vtedy ho iba usmerníme k potrebnému výsledku pre organizáciu. Alebo pracovník nechce sám niečo spraviť a vtedy ho často nútia silou, vyhrážkami, finančnými postihmi. Ale to už nie je naša príjemná motivácia, ale útočná manipulácia.

Čím je menšia miera dobrovoľnosti človeka niečo spraviť, tým mu ide práca ťažšie, tým viac energie potrebuje na jej dokončenie, tým viac sa kazia veci, ktoré používa a tým je viac unavený na konci. A naopak.

Niektorí ľudia sa snažia zvýšiť chuť do práce podriadených zvýšenou výplatou. Nič proti peniazom. To, že si ľudia pýtajú peniaze, ešte nemusí znamenať, že sú chamtivci. Platia svoje účty, chcú si kúpiť nový byt alebo platia štúdium pre deti a to je úplne v poriadku. Ale ak ich v práci zaujíma jedine to, koľko si zarobia a nič iné, máme s nimi veľký problém. Lebo peniaze ako motivačný faktor sú ten najmenej spoľahlivý motív. V skutočnosti fungujú iba veľmi slabo a krátkodobo. Ľudia, ktorí pracujú iba pre peniaze, sú ako žoldnieri. Žoldnier je nájomný vojak, ktorý bojuje za toho, kto mu dá najviac.

Ak máte dnes vo firme veľa ľudí, ktorí robia iba pre peniaze, chystá sa firemná búrka. Ľudia, ktorí robia iba pre peniaze, neustále šíria závisť a intrigy, sú náchylní na útek ku konkurencii, krádeži know-how, falšovaniu dokladov, klamstvu, prekrucovaniu smerníc a porušovaniu systému práce. Sú ľahostajní k hodnotám, ktoré boli vytvorené inými, sú neochotní urobiť čokoľvek navyše a neurobia nič, čo im nie je prikázané a dobre zaplatené. Ak sa im úprimne poďakujete za prácu, iba vám ironicky odvrknú: „Ja si za tvoje ďakujem chlieb nekúpim“.

Robiť iba pre peniaze znamená poprieť hlavný dôvod, ktorý dodáva ľuďom chuť do práce. Čo to je? Je to byť užitočný pre iných, pomôcť druhým ľuďom lepšie žiť, lepšie prežívať. Možno práve preto žijeme tento svoj život, aby sme sa to naučili.

Čo dodáva tým správnym ľuďom chuť do práce naozaj? Dajte im aj peniaze, ale pamätajte, že nielen chlebom je človek živý, ale aj dobrým slovom. Veľkou hodnotou pre každého šikovného človeka je ľudské slovo, pozitívne ocenenie práce. Pochvala a všetky jej varianty ako úcta, rešpekt, obdiv, uznanie, vážnosť, česť, pocta, vyznamenanie, chvála, prestíž, a úprimné poďakovanie, robia zázraky. Dobrých ľudí motivuje viac ocenenie šéfa za dobre vykonanú prácu, ako výčitky za skutočné chyby.

Pre dobrých ľudí je pochvala šéfa veľkým záväzkom do ďalšej práce. Tak nikdy nešetrite slovami „ďakujem“ a „je to skvelé“ pri žiadnej vhodnej príležitosti. Možno budete príjemne prekvapený.

Autor: Ladislav Pavlík
Foto: Peter Praženka, www.izzino.sk


 

obalka

Ladislav Pavlík

O mojom živote nebudú rozhodovať iní

Kniha Ladislava Pavlíka vás povzbudí v ťažkej chvíli, dodá vám energiu a vieru, že aj napriek dočasnej nepriazni osudu dokážete splniť svoje sny a prežiť svoj život podľa vlastných predstáv.

Kniha je určená každému, kto chce spojiť úspech v práci so šťastím svojej rodiny a je zamyslením sa
nad skutočnými hodnotami a zmyslom života.

Knihu si môžte objednať na tel. č.: 0908 772 604 alebo na emailovej adrese knihy@uspesnimanazeri.sk. Cena knihy je 15€ s DPH / kus + poštovné.

Prejsť na objednávku »

Komentáre

Rubrika: Personalistika, Strategický manažment