Ako vytvoriť vo firme podmienky pre úspešný výber ľudí

2. august 2016 | Pridal: Viac

Výber ľudí môže niekomu pripadať ako zázrak. Veľa šéfov si kladie otázku: prečo všetci úspešní pracujú u konkurencie a ja mám iba samých neschopných a neochotných? Prečo k nám nikto výkonný nepríde? Prečo všetci uchádzači iba pýtajú peniaze, ale robiť sa im nechce? To sú ťažké otázky.

V skutočnosti prijať dobrých ľudí nie je žiadny zázrak. Ako zázrak alebo náhoda nám pripadajú iba také veci, ktorým nerozumieme. Všetko v živote sa nám zdá ľahké a dosahujeme výborné výsledky, ak tomu rozumieme a vieme použiť adekvátny a vyskúšaný pracovný postup.

S tým súvisia aj niektoré zásady, ktorých ak sa držíme, vieme, že budeme úspešní. Takéto zásady voláme nadradené smernice a existujú aj pri výbere ľudí. Ale aby nám fungovali, musíme sa predtým zbaviť niektorých úvah, ktoré môžeme označiť za infekciu v mysli. Čo je to infekcia v mysli? To sú tie myšlienky, ktoré nám dokazujú, že to nejde. Tu sú tie veľmi múdro znejúce zdôvodnenia, prečo sa niečo nedá urobiť. Väčšinou začínajú vetou „Vieš, my sme špecifickí, tebe sa to jednoducho hovorí“. Namiesto výhovoriek, nech sú hocijako presvedčivé, je lepšie sa zamyslieť, ako to robia skutočne úspešní v nábore. Predsa nemôže byť náhoda, že do niektorých firiem sa ľudia priam valia vo veľkom množstve a o iné firmy nikto ani len nezakopne ani po masívnej reklame.

Takže, ako treba uvažovať o výbere, ak chceme byť úspešní? Ešte skôr, než sa do niečoho pustíme, treba spraviť zopár závažných krokov. Aj keď priamo s výberom zdanlivo nesúvisia, ak ich neurobíme, bude náš nábor pracovníkov odsúdený na neúspech.

Očistite firmu od nevýkonných ľudí

Ako prvý bod platí, že sa musíme zbaviť nevýkonných ľudí. Ak si ponecháte vo firme slabého jedinca, ktorý produkuje iba tretinu požadovaného výkonu, už len jeho prítomnosť odoberá ľuďom chuť do práce a prístroje a náradie, ktoré máte, sú využité iba na 30 %. Úlohou dobrého šéfa je zabezpečiť, aby jeho firma úspešne prosperovala a nie aby zachraňoval zamestnanie pre nevýkonných ľudí. Šéf nesmie váhať prepustiť jednotlivca, ak tým podporí prežitie skupiny. Všetci schopní ľudia od šéfa očakávajú, že spraví poriadok.

Nevýkonný človek je ako hnilé jabĺčko v debničke s jablkami. Ak ho nevyhodíte len preto, že je vám ho ľúto, tak do mesiaca zhnijú aj tie zdravé. Ak máte veľa zhnitých jabĺčok vo firme a medzi nich „vhodíte“ novoprijatého génia, veľmi rýchlo zhnije aj on. Najprv musí byť urobená očista, až potom sa venujeme náboru. Paradoxne sa niekedy stáva, že firma nestíha a preto zúfalo hľadá nových ľudí. Ak najprv vyhodíte tých problémových, tak zistíte, že ich odchodom sa tak zlepší pracovná morálka a tak poklesne množstvo chýb, ktoré vyrábali tí neschopní a museli za nich hasiť tí schopní, že ani nebude treba prijímať nových ľudí.

Foto: Pavol Kulkovský

Foto: Pavol Kulkovský

Nebojte sa prepustiť nenahraditeľných

Niekedy sa stáva, že vo firme máte človeka, ktorý je priemerný, ale neustále okolo seba vytvára pocit nenahraditeľnosti. Ak mu na to skočíte, môže sa stať, že sa celý život budete trápiť s neschopným človekom. Dajte ho preč. Ak prepustíte slabých, tak musíte hľadať lepších. Ale ak ponecháte pracovné miesta obsadené slabými alebo priemernými ľuďmi, tak ani nebudete hľadať náhradu. Ak sa uspokojíte s priemernými ľuďmi, tak sa nakoniec celá firma zmení na sivý nevýrazný a ťažko prežívajúci celok bez šance na expanziu. Nový človek sa takmer vždy ukáže lepší ako jeho „nenahraditeľný“ predchodca.

Zorganizujte svoju firmu a vytvorte si zdravú firemnú štruktúru

Ďalšou chybou býva to, že firma nemá žiadnu pevnú štruktúru. Ak si šéf myslí, že najprv prijme desať ľudí a potom to dáko zorganizuje, bude to fungovať iba s problémami. Mať dobrú štruktúru je zákonom číslo jeden pre každú firmu. Iba podľa nej a štatistík vieme, kto má čo na starosti a ako to funguje, kde nám práve chýbajú ľudia a ktoré posty máme správne obsadené.

Vopred si spíšte popis práce

Neexistujúci popis práce priam odstrašuje nových uchádzačov. A naopak, je výborný argument pri nábore. Ľudia radšej prídu robiť do firmy, kde je vopred jasné čo a ako majú robiť, ako budú odmeňovaný či trestaný. Ak ste nenapísali, čo má človek robiť, tak má iba malú šancu sa uchytiť, aj keby bol veľmi šikovný.

Postarajte sa o dobré meno firmy

Poznáte firmy, ktoré síce nerobia inzerciu na pracovné miesta, ale aj tak sa im hlási množstvo ľudí do práce? Ak sa totiž o firme všeobecne vie, že je úspešná, dobre sa v nej zarába, je tam poriadok a platia pravidlá, že aj popri práci je tam zábava,má normálneho šéfa a dobré medziľudské vzťahy, to samo osebe priťahuje nových ľudí. Preto súčasťou výhry pri nábore je neustále budovanie dobrého mena firmy. Môže vám to nielen získať nových zákazníkov, ale aj nových zamestnancov. Do firmy neznámej alebo neúspešnej nikto nepríde.

Robte výber neustále

Firmy často zháňajú nového človeka až vtedy, ak im niekto odíde a to môže byť neskoro. Dobrá firma musí neustále expandovať a k tomu potrebuje vždy nových ľudí. Iba ak dokážete získať a zapojiť do hry veľa ľudí, budete veľmi úspešný. Takže neustále dávajte inzeráty, stále musia bežať pohovory. Už aj preto, aby ste mohli ľahko nahradiť slabších lepšími a aby ste mali vždy vytvorenú náhradu pre prípad náhlej potreby.

Robte výber iba z veľkého množstva uchádzačov

Skvelých ľudí nie je veľmi veľa. Často sa musíte porozprávať so sto ľuďmi, aby ste mohli do skúšobnej doby prijať päť, z ktorých si ponecháte iba dvoch. Prvou úlohou náboru je prilákať na pohovor davy záujemcov, inak si nebudete mať z čoho vybrať. Dobrý personalista preto musí dobre poznať a používať zákony marketingu. Sú obdobia, kedy sa viac zaoberá marketingom ako samotnou personalistikou.

Ponechajte si iba hviezdnych ľudí a dobre ich zaťažte

Ak ste si už našli toho správneho, dobre ho zaťažte. On to očakáva a teší sa z plného výkonu. Často nový človek podá trikrát lepší výkon ako bývalý „spomalený“ pracovník, ktorý vám roky tvrdil, že sa „to“ nedá. Nenechajte na poste slabých, ale ani priemerných ľudí. Neuspokojte sa s tým, že niekto pracuje a plní normu. Stále majte maximálne požiadavky a trvajte na hviezdnych výkonoch. Buď na to ten človek má a bude sa mať dobre, alebo pokračujte v nábore až dovtedy, kým toho hviezdneho skutočne nenájdete.

Autor: Ladislav Pavlík, www.SkolaManazmentu.sk
Foto: Pavol Kulkovský, www.facebook.com/kulkovskyphotography/

Komentáre

Rubrika: Personalistika, Strategický manažment