Ako rozpoznať úroveň motivácie u kandidáta?

13. február 2014 | Pridal: Viac

Ako rozpoznať úroveň kandidátaÚroveň motivácie môže byť u každého človeka iná, a preto nemôžeme povedať, že niekto buď je, alebo nie je motivovaný. Každý človek sa nachádza kdesi na pomyselnej škále motivácie na nejakej konkrétnej úrovni. Aby sme kandidátom na interview neodkryli karty, nemôžeme tu uviesť konkrétne otázky, ktoré by ste mohli použiť pri pohovore na zistenie úrovne motivácie. Môžeme ale vysvetliť jeden jednoduchý princíp, ktorý vám môže pomôcť rýchlejšie sa zorientovať v motivácii kandidátov.

Motivačná škála má dva krajné typy ľudí, žiaden svet však nie je čierno-biely

Kľúčovú úlohu pri posudzovaní motivácie kandidátov hrá pozornosť, resp. smer, do ktorého je ich pozornosť zameraná. Vieme, že pokiaľ kandidát venuje väčšinu svojej pozornosti výške platu, benefitom a ďalším výhodám, je viac nasmerovaný na takzvaný „inflow“, čím myslíme tok smerom dovnútra. Viac ho motivuje to, čo získa pre seba a čo k sebe pritiahne. Opačným prípadom je pozornosť nasmerovaná von, teda „outflow“. Tento človek má záujem o samotnú prácu. Chce ju robiť, lebo ho baví a má preňho zmysel. Samozrejme, neznamená to, že by nepožadoval za prácu plat, ale nie je to preňho to najdôležitejšie, na čo upiera svoju pozornosť. Outflow orientovanú osobu omnoho viac zaujíma, o čom konkrétna práca bude, aká je jej náplň, zmysel a podobné aspekty. Jedná sa vlastne o orientáciu na samotný výkon práce. Medzi fungovaním outflow a inflow zamestnancov sú veľké rozdiely.

Inflow orientovaný pracovník

Od takéhoto človeka môžeme očakávať, že bude veľmi starostlivo prepočítavať svoju mzdu, dožadovať sa preplácania všemožných náhrad a pomerne veľkú časť pracovnej doby strávi tým, že bude presadzovať zvýšenie svojho platu. Bohužiaľ kvôli tomu, že je jeho pozornosť fixovaná na inflow, nemá dosť pozornosti na outflow (a iba vďaka outflow môže prísť inflow), a tak neustále rieši problém, ako si dobre zarobiť, bez toho aby sa pozrel, čo pre to môže urobiť.

V prípade, že od neho požadujete nejakú prácu naviac alebo chystáte zmenu platovej politiky, ktorá bude viac zameraná na výsledky, to môže preňho byť tak veľký problém, že vašu firmu jednoducho opustí. Ale predtým poriadne rozvíri vodu a zamestná nielen vás, ale celý váš tím.

Jeho postoj je: „Najprv mi zaplaťte a potom budem ochotný niečo urobiť.“

Outflow orientovaný pracovník

Pretože táto osoba skutočne rada pracuje a je pre ňu prirodzené posúvať veci dopredu, práve táto činnosť je to, na čom má väčšinu času svoju pozornosť. Vďaka tomu väčšinou nemá problém dobre zarábať a dlhodobo si udržať svoje pracovné miesto. Pokiaľ by ju chcel niekto zneužívať a nezaplatil jej za jej chvályhodný výkon, jednoducho pôjde robiť outflow inam. Tento typ ľudí chcú všade. Nemusíte ich povzbudzovať, aby boli ochotní pracovať a prispievať. Chápu základný princíp, že najprv musia niečo dať a potom za to niečo dostanú.

Ich postoj je: „Keď budem robiť dostatok hodnotného outflow, inflow príde.“

Toto sú samozrejme dva extrémne prípady. V praxi sa nezriedka stretnete s ľuďmi, ktorí sú na motivačnej škále na úrovniach niekde medzi nimi. Na tejto škále však existuje bod, ktorého prekročenie znamená, že pred sebou máte človeka, ktorý hľadá spôsob, ako získať čo najviac zo spolupráce s vami pre seba. Keď už pre tohto človeka nemáte ďalšie výhody, ľahko sa presídli inam.

Naučte sa rozpoznať outflow orientovaných ľudí a tých získajte do svojho tímu. Je jednoduché ich motivovať a spolupracovať s nimi. Môžete samozrejme zamestnať aj inflow orientovaných ľudí, ale neočakávajte od nich vysokú lojalitu a pripravte sa na to, že budete musieť venovať isté úsilie tomu, aby sa venovali radšej zvládaniu svojej práce namiesto naháňania príplatkov, poistení a stravných lístkov.

Autor: Lucie Spáčilová, Performia spol. s.r.o, http://www.performia.cz/
Foto: Tomáš Benčík, http://www.tomasbencik.com/

 

 

Komentáre

Rubrika: Personalistika