Mám vytvárať zisk alebo pomáhať klientom?

28. august 2014 | Pridal: Viac

Ak chcete dlhodobo podnikať, robte oboje!

Firma musí byť vždy platbyschopná a musí vytvárať zisk. To je hlavný ukazovateľ toho, či je šéf firmy schopný alebo neschopný manažér. Vytváranie zisku je pre budúce fungovanie firmy veľmi dôležité, lebo bez zisku firma zanikne. Ale to nie je v protiklade s tou najdôležitejšou vecou v manažmente – poskytovaním aktívnej podpory zákazníkom, poskytovaním pomoci.

Ak sa ľudí spýtate, prečo podnikajú alebo prečo chodia do práce, mnohí vám povedia, že predsa pre peniaze. Nepovedia to všetci, ale mnohí majú tento názor. Ak je to ale naozaj pravda, tak takýchto ľudí po čase prestáva ich práca baviť a chodia po svete veľmi zachmúrení. Našťastie je to u väčšiny ľudí inak.

Ak tvrdíte, že podnikáte iba pre peniaze, tak si skúste napísať na firemnú tabuľu toto: „Dobrý deň, sme firma XYZ a sme tu iba preto, aby sme dostali vaše peniaze na náš účet. Pošlite nám peniaze a neotravujte nás svojimi otázkami a objednávkami“.

Prišiel by si k vám niekto niečo kúpiť? Asi nie. Klient chápe, že chcete zarobiť. Ale je to tá jediná vec, kvôli ktorej ste ho oslovili? Dúfam, že nie. Sú aj takí, ktorí podnikajú iba pre peniaze a na zákazníkoch im vôbec nezáleží. Ale vedia, že sa to akosi nepatrí hovoriť nahlas a tak sa maskujú. Používajú slovné spojenia ako „Sme tu pre vás“ ako reklamnú fintu. A výraz „Radi vám pomôžeme“ myslia veľmi ironicky.

Ostatne, ako sa podľa vás správa a cíti obchodník, ktorý bez škrupúľ predáva čokoľvek, len aby zarobil peniaze? Vtedy núti klienta kúpiť si niečo, o čom sám dobre vie, že to klient nepotrebuje, napríklad už tretí vysávač do dvojizbového bytu. Alebo predáva to, čo nespĺňa potreby klienta alebo je to dokonca pre klienta škodlivé. Napríklad, masážny prístroj určený iba pre špičkových športovcov predá príbuznému človeka ležiaceho po operácii chrbtice.

Takýto človek, ak v ňom ešte zostalo aspoň kúsok súdnosti a ľudskosti, sa vo svojom vnútri cíti zle, lebo vie, že ubližuje ľuďom. A je si toho vedomý, nech už sa tvári akokoľvek otrlo. Ak sa totiž už ani necíti zle, tak sa už zmenil na profesionálneho podvodníka. Lebo v hĺbke duše musí vedieť, že vlastne robí podvod.

Účelom podnikania je vytváranie zisku. To je pravda a je to veľmi dôležité, lebo bez zisku firma zanikne. Ale to nie je v protiklade s tou najdôležitejšou vecou v manažmente – poskytovaním aktívnej podpory zákazníkom, poskytovaním pomoci.

Každá firma na svete predsa vznikla preto, že klient mal nejaký problém, ktorý pomocou vašej firmy môže vyriešiť. Ak ľuďom svojimi službami naozaj pomôžete, tak vám radi zaplatia a vždy budete mať dostatok peňazí. A budete ich mať stále, nie iba jednorazovo. Veď najväčšou výzvou v dnešnom svete podnikania nie je urobiť jednorazový obchod. My chceme mať stálych odberateľov, ktorí sa k nám radi znova a znova vracajú. Stávajú sa našimi partnermi a často aj priateľmi.

Ak podnikáte naozaj preto, že chcete skutočne pomôcť klientom a nie je to iba vaša reklamná finta či klišé, nikdy nebudete mať dilemu v tom, ako sa máte správať voči zákazníkovi. Budete presne vedieť, čo máte hovoriť a na čo sa pýtať. Naozaj pomôcť môžete iba tomu, u koho ste najprv zistili, čo presne potrebuje, načo to bude používať, ako to niečo môže byť pre neho užitočné. Ak to viete, tak mu z čistého srdca odporučíte vaše najlepšie riešenie pre jeho potreby. Ja si vždy pri obchode predstavím, že sa rozprávam s mojim najbližším priateľom, ktorému úprimne a priamo poviem, čo si má podľa mňa kúpiť, ale aj ho zastavím, pred kúpou nezmyslu.

Ak sa skutočne zaujímate o klienta a jeho blaho je na vašom prvom mieste, tak sa úprimne tešíte z toho, že si vybral práve vašu firmu. Vážite si ho, lebo práve on vám dáva svoje peniaze na vaše prežitie. To že si ho vážite, klient cíti a ostáva vám verný.

Skutočný zisk nikdy nestojí na prázdnych sľuboch alebo špeciálnych zľavových akciách. Stojí len na vzájomnej úcte a dôvere. Začnite ju budovať už dnes a pracujte na nej každý deň. Držím vám palce.

 

Autor: Ladislav Pavlík
Foto: Tomáš Benčík – Photography

Komentáre

Rubrika: Marketing a predaj