Chystáte sa na nové trhy?

19. januára 2017 | Pridal: Viac

Bez ohľadu na to, akej činnosti sa firma venuje alebo v ktorej oblasti pôsobí, jednou z jej hlavných úloh (a hlavných cieľov) je, aby na konci nového roka mala viac zákazníkov ako na jeho začiatku. Iba vo veľmi, veľmi špecifických odvetviach platí, že firma žiadnych nových zákazníkov nepotrebuje a vystačí si s tým, čo má. Logickou odpoveďou na tento problém je expanzia na nové trhy. Ako na ňu?

Aj vám sa niekedy stalo, že ste sa snažili preraziť na nový trh a nedarilo sa vám? Nuž, základným pravidlom života je, že môžeme mať iba to, čomu rozumieme. Ak sa teda človeku v niečom nedarí, neznamená to, že to nie je možné. Znamená to akurát to, že ešte nevie, ako to spraviť. Poďme sa teda spoločne pozrieť, čo vlastne slovo trh znamená, rozoberme si jeho pôvod a spoločne analyzujme metódy, ako sa naň čo najlepšie dostať a udržať.

Odkiaľ sa vzal trh

Naše slovo trh pochádza zo všeslovanského targ, respektíve staroruského torg, „obchodovanie, dohadovanie, zjednávanie“. Máme doložené, že toto slovo bolo v podobných formách rozšírené aj v ďalších jazykoch: v chorvátskom trg, lotyšskom tirgus, litovskom turgus, a dokonca aj starotalianskom tergeste (odtiaľ dnešný názov severotalianskeho mesta Terst alebo Trieste). Historikom však nie je celkom jasné, odkiaľ toto slovo do Európy prišlo – niektorí jeho pôvod hľadajú v ugrofínskom turku, „trh“, kým iní ho kladú do asýrsko-babylonského slova tamgaru, „kupec“ alebo aramejského taggará, „kopec, miesto zhromažďovania, miesto výmeny“.

Avšak toto slovo zdieľa spoločný pôvod aj so slovom trhať. Toto slovo má svoje korene pravdepodobne v praslovanskom targati, „otierať, čistiť“ alebo možno aj v gréckom trogó, „hrýzť, šklbať“ alebo dokonca arménskom turc, „čelusť“. Trh teda nie je len miestom obchodovania a príjemných, zdvorilostných fráz, ale aj miestom ostrého boja.

S prienikom na nové trhy úzko súvisí aj slovo etablovanie. Toto slovo má zaujímavý pôvod – pochádza zo starofranského establir, „postaviť, vztýčiť, zakoreniť, uložiť“, ale aj „spôsobiť, že sa niečo nehýbe“. Ak je teda firma na svojom trhu etablovaná, znamená to, že s ňou len tak niečo nepohne a jej podiel je viac-menej stabilný.

Foto: Pavol Kulkovský

Foto: Pavol Kulkovský

Konkurencie sa nebojte

Celý článok si prečítate, ak sa stanete členom online klubu HCA Live.

Prihlásiť sa môžete TU.

Článok nájdete v  členskej sekcii klubu.

Autor: Marcel Pavlík, www.uspesnimanazeri.sk
Foto: Pavol Kulkovský, www.facebook.com/pavol.j.kulkovsky

Komentáre

Rubrika: Marketing a predaj, Strategický manažment