Ako marketing vytvára úspech

19. máj 2016 | Pridal: Viac

Čo presne sa skrýva za slovom marketing? Existuje viacero pohľadov na túto problematiku, ale tento účinný nástroj používam v našom každodennom firemnom živote. Rada sa preto s každým podelím o postupy, ktoré nám v našej praxi fungujú.

Nech už je váš názor na marketing akýkoľvek, verím, že aj táto problematika má svoje presné zákonitosti. Cieľom marketingu je zabezpečenie trvale sa zvyšujúceho predaja, prosperity a dobrého mena spoločnosti. Jeho účelom je, aby človek o nás vedel a mal o nás dobrú mienku. A samozrejme, robíme ho preto, aby došlo k výmene, najčastejšie vo forme obchodu. Znie to možno veľmi jednoducho, ale dá sa s tým pracovať.
Práve táto jednoduchosť pomohla našej firme dostať sa z marketingovej neexistencie, kedy o nás takmer nikto nevedel, do trvalého rastu. Preto môj pohľad nie je odborný, ale reprezentuje moju skúsenosť zo života.

Naše úspešné akcie

Naším prvým krokom bolo zistiť, ako na tom skutočne sme. Napriek sedemnásťročnej existencii sme zistili, že trh už funguje inak, klienti majú viac požiadaviek, konkurencia nové produkty, nové stratégie a my sme zaspali dobu. Keďže sa ale nikdy nevzdávame, aj táto skúsenosť bola podstatne lepšia ako neznalosť. Preto sme sa jednoducho rozhodli prežiť a rásť.

Toto rozhodnutie bolo pre nás to najdôležitejšie. Bez skutočného rozhodnutia prežiť by to nefungovalo. Peňazí sme mali málo, či dokonca žiadne. Ale veľká chuť zvládnuť to, tá tu bola. Ako teda v takejto situácii riešiť marketing?

Keď už sme reálne vedeli, aký máme podiel na trhu, stanovili sme si, aký ho chceme mať. Urobili sme si presný plán. Koľko zariadení ročne, s akým počtom ľudí, s akými priestormi, vybavením. Na päť rokov dopredu. A viete, čo je úžasné? Teraz sme v treťom roku a ten plán naozaj vychádza.

V prvom rade bolo podľa mňa podstatné, že sme mali čo ponúknuť. Naše dobré meno z minulosti pritiahlo záujemcov o naše služby, o nové a lepšie produkty. A s týmito záujemcami sme mali možnosť rásť a dávať o sebe vedieť aj napriek malému množstvu financií. Ich záujem o naše služby a znalosti a ich dôvera v nás nám pomohli postupne rásť.

Pôvodnú ideu zachovať tradíciu a „ducha“ našej spoločnosti sme stále držali na zreteli. Vedeli sme, že naša práca má pomôcť skutočne vyriešiť problém klienta, poznali sme aj spôsob, ako to má prebiehať a tomu sme podriadili ostatné plány. Nechceli sme rast mimo zachovania etických zásad, ktoré sme mali.

Foto: Helena Kurusová

Foto: Helena Kurusová

Na začiatku bolo dôležité učiť sa od úspešných. Vedieť, čo a ako funguje ostatným, vidieť reálne požiadavky trhu a naše nedostatky, ktoré sme potrebovali zlepšiť. Potom sme hľadali rozdiely: v čom sme iní ako konkurencia a čo je naša silná stránka, ktorou zaujmeme zákazníka.
Ďalším krokom bolo nastaviť zloženie produktov, inovácia zastaraných za lepšie, novšie. Súčasne sme tvorili propagačné materiály. Najprv len katalógy, ktoré sme vo veľkom množstve poskytovali všetkými spôsobmi potenciálnym klientom. Základom bol aj osobný prístup, vytváranie vzťahov s klientmi. Tým pre nás vznikali veľmi cenné spätné väzby, ktoré sme ďalej rozvíjali.

Priebežne nasledovalo prijímanie ľudí, ktorí sa s našou ideou stotožnili a boli ochotní s nami rásť. Rast bol dosť dynamický, takže občas sme sa všetci poriadne zahrali! Postupom času sa nám ľudia vytriedili. Naše podmienky „prevetrali“ charaktery našich zamestnancov a ostali u nás skvelí ľudia (a ďalších pre rast určite nájdeme tiež).

Naši ľudia musia vedieť, v čom sme dobrí a musia o tom vedieť zákazníkov presvedčiť: nielen o produktoch, ale aj o našich plánoch, podporných akciách, raste. Ako sme postupne narastali, rozširovali sme aj naše služby pre klientov, ktoré sa netýkali len našich produktov, ale hlavne riešenia problémov, ktoré mali.

Keďže v tejto etape najviac rozvíjame zdvíhacie zariadenia pre imobilných, začali sme pre nich vydávať  bezplatný časopis, v ktorom nájdu rôzne rady o príspevkoch, nadáciách, terapiách, ale aj príbehy zo života či omaľovánky pre deti. Časopis sme začali tlačiť s nákladom päťsto kusov, teraz sme už na čísle tritisíc mesačne, dopyt sa zvyšuje a strán začína byť čoraz viac.

Viac sme začali investovať do prezentácií, účasti na akciách, kde sú naši klienti. Stále je pre nás podstatné vytváranie vzťahu s klientom. Naši klienti nás oslovujú aj s riešením iných vecí, či náhodou nerobíme aj to alebo ono, lebo by nás chceli. Páči sa im náš prístup, majú dôveru.
Neznamená to, že sme počas rastu nikdy neurobili chybu, alebo že sme nemali žiadnu reklamáciu. Ale vždy sme boli otvorení a nikdy sme neopustili klienta. Vyriešili sme to za každú cenu. A to ľudia vedia oceniť.

Buďte hodný dôvery

O odbornej stránke marketingu viete určite viac ako ja. Ja sa ho snažím hlavne „cítiť“. Myslím, že agentúra vie urobiť profesionálnu formu, ale „ducha“ obsahu môžeme posilniť viac my, ktorí tou prácou a potrebami našich klientov žijeme. My totiž nechceme „len“ predať, ale chceme dať ľuďom aj kus dobra, ktorý je v nás. Tí to vnímajú, vracajú nám to a pomáhajú nám budovať vzťah, ktorý konkurencia len tak ľahko nenaruší.

Naši klienti sa stretávajú a odporúčajú si firmy a ich služby. Nás vždy poteší chvála a snažíme sa, aby sme jej boli hodní. Chceme dať ľuďom dobré emócie, lebo ľudia zabudnú, čo ste im o produkte či firme hovorili, ale nezabudnú, ako sa s vami cítili.

Preto napríklad spolupracujeme aj so združeniami a voláme našich klientov na rôzne akcie a benefície (bezplatne s bonus kartou). Na našich akciách je veľa hravosti a radosti. Je úžasné, keď vidíme, ako tristo detí a vozíčkarov ide okruh na športových hrách a všetci majú naše modré a žlté balóny a svet má zrazu naše farby. Alebo keď nás prídu podporiť na cyklodeň do Zvolena naši priatelia, vozíčkari handbikeri a „fičia“ za dobrú vec tak, že obecenstvo žasne. Toto sú krásne okamihy spolupatričnosti a my si ich veľmi ceníme.

Naša konkurencia má svoje stratégie možno honosnejšie. Ale toto je náš svet, chceme žiť s chuťou a radosťou a podeliť sa o to aj so svojimi klientmi. A ľudia nás za to odmeňujú svojou dôverou a aj rastúcimi zákazkami. Pomáhame si lepšie prežiť navzájom.
Prajem vám, nech vždy viete, čo vás baví a robíte to s chuťou, vtedy váš marketing bude skutočne prínosný a bude vám robiť radosť z vašej práce aj jej výsledkov.

Autor: Monika Ponická, SPIG, s.r.o., www.spig.sk
Foto: Helena Kurusová, www.helenakurus.sk

Komentáre

Rubrika: Marketing a predaj