Iba šetrením ešte nik nezbohatol

11. december 2013 | Pridal: Viac

foto kurusova

Ľudia často ticho závidia bohatým majiteľom firiem, ktorí sú úspešní a preslávení svojím úsporným životom. Týchto ľudí spája to, že napriek tomu, že dokázali vybudovať miliardové impériá a svetoznáme firmy, ostali na zemi a zostali normálnymi ľuďmi. Kto z nás by nechcel patriť medzi nich?

Medzi najznámejších podnikateľov s takouto povesťou určite patria Ingvar Kaprad či Bill Gates. O Ingvarovi Kapradovi sa dokonca hovorilo, že v časoch, keď už jeho sieť IKEA bola celosvetovou firmou a on najbohatším Európanom, sa stále vozil na svojom staručkom Volve. Skutočne dosiahli ale svoj úspech len tým, že šetrili? Odpoveď je jednoduchá a jasná: určite nie.

Tak ako v podnikaní, aj v súkromnom živote platí, že nakoľko sa určitej veci venujete, natoľko bude tá vec fungovať. Ak sa venujete podnikaniu na sto percent, nepresedíte celý deň na kávičkách lamentovaním, aká je zlá doba a ako sú všetci neschopní. Tak určite nezískate smer na rast svojej spoločnosti a priestor na to, ako dosiahnuť úspech a byť šťastný.

Samozrejme, teória je teória a prax je prax. Praktické príklady vidíme všade okolo seba: koľko firiem už skončilo alebo malo problémy preto, lebo jednoducho nevedeli svoj nápad a doterajší úspech nasmerovať do ďalšieho fungovania? Pekný príklad vidím napríklad svojimi vlastnými očami. Mladý podnikateľ si prenajal budovu a otvoril v nej malé potraviny, tzv. večierku. Pekne ich vybavil, zariadil tovarom a najal predavačky. Po polroku sa potraviny zatvárali preto, lebo majiteľ šetril. Znie to zvláštne? V úvode boli predsa spomínaní najbohatší ľudia známi svojim šetrením a tu je príklad toho, že keď niekto šetrí, môže aj skončiť?

Nešetrite na zákazníkoch

Napriek zjavnej nepravdepodobnosti sa vyššie uvedený scenár pokojne môže stať. Majiteľ spomínaných potravín spravil niekoľko chýb, ktoré keby neurobil, tak by jeho potraviny boli úspešné aj v záplave reťazcov. V prvom rade boli jeho výdavky na marketing a reklamu prakticky nulové. Jeho potenciálni zákazníci v podstate ani nevedeli, že môžu nakupovať u neho. Pritom stačilo umiestniť do poštových schránok v okolí jednoduché letáky s oznamom, že sa otvárajú potraviny a každý s prineseným letákom dostane na prvý nákup desaťpercentnú zľavu. Bolo by to lacné, účinné, ale nanešťastie nespravené.

Napriek tomu, pár ľudí zaznamenalo otvorenú večierku a začali tam nakupovať. Ja som si tam zvykol kupovať cigarety, zopár drobností do domácnosti a niečo malé pre deti. Aké bolo ale moje prekvapenie, keď po mesiaci zrazu v obchode nemali to, čo som potreboval – vraj bolo vypredané. Keď sa to dva či trikrát opakovalo, tak som tam nakupoval už len pečivo a drobnosti pre deti. Lenže jedného dňa nemali ani drobnosti pre deti, ani cigarety pre mňa. Keďže mňa len tak niečo neodradí, pýtal som sa predavačky, prečo tovar nemali. Odpoveď ma prekvapila, pretože mi bolo oznámené, že pán majiteľ šetrí, aby sa mu čo najskôr vrátila investícia do zariadenia a preto na cigarety neostáva. Keď som sa jej opýtal, či sa nepredávali, dostal som odpoveď, že sa cigarety predali vždy. Pokrútil som hlavou a už som sa do tohto obchodu nevrátil. Po troch mesiacoch od poslednej návštevy ho zatvárali. Majiteľ chcel šetriť, ale šetriť na nesprávnom mieste sa neoplatí.

Nebol ochotný investovať do reklamy, do marketingu a nespravil žiadne akcie. Tiež prestal nakupovať tovar, ktorý mal síce malú maržu, ale predal sa vždy. V podstate zrušil svoje vlastné podnikanie a svoj pôvodný zámer.

Nehanbite sa robiť reklamu

Poznáte značku IKEA? Ja áno, a hoci tento článok nie je o nejakej konkrétnej značke, ale ako príklad poslúži dobre. Ak by IKEA nerobila reklamné kampane v médiách, poznali by ste ju? Dosiahla by celosvetový úspech? Nie, nedosiahla. Ak by prestala kupovať a vyrábať výrobky, o ktoré je záujem, bola by úspešná? Opäť nie. Recept na úspech nie je zložitý, len si treba uvedomiť, že samé od seba to jednoducho nejde. Veľmi silno to vidieť práve v oblasti, kde pôsobí aj moja spoločnosť, teda v službách. Právnici, účtovníci či ekonomickí poradcovia: všetci vám svorne povedia, že v ich podnikaní sa nenosí to, aby si niekto robil reklamu, pretože si o nich klienti budú myslieť, že sa im doprosujú, že sú “looseri” alebo neskúsení. Potom sa čudujú, že príde veľká firma, ktorá ich klienta jednoducho zhltne a oni sú bez práce.

Reklama, ktorú by firma mala robiť, vonkoncom nemusí byť veľká. Stačí vám aktívna, niekedy až trochu agresívna obchodná politika a zákazník je váš. Financie vyčlenené na marketing, obchod, služobné cesty, telefonáty a obchodníkov ukazujú ľuďom, ktorí neinvestujú do obchodu, že sa to dá robiť inak. Ako podnikateľ nedávam veľa peňazí do marketingu, ale o to viac dávam a investujem do vybavenia, do agresívnej obchodnej politiky, do aktívneho získavania klientov a prináša mi to úspech. Šetriť treba, pretože rozhadzovať peniaze nemá zmysel, avšak prílišné šetrenie vám zabráni v raste spoločnosti. Zabránite si tak v dosiahnutí vlastného úspechu.

Stačí sa pozerať na každé investovanie správnym pohľadom. Nemali by ste sa pozerať len na to, koľko vás to bude stáť a či si to teraz môžete dovoliť, ale koľko vám to prinesie peňazí. Šetrite rozumne a investujte prehľadne. To spravila Coca cola, Apple, Microsoft a mnoho ďalších firiem. Vykročte cestou ich úspechu aj vy! Objednajte si predplatné časopisu “Úspešní manažéri”.

Autor: Peter Makovický, exekučná, s.r.o
F
oto: Helena Kurusová, https://www.facebook.com/helena.kurusova

 

Komentáre

Rubrika: Financie a právo