Ako získať skutočnú finančnú istotu

20. máj 2014 | Pridal: Viac

Ako získať skutočnú finanačnú istotuFinančná istota je termín, ktorý je často používaný v reklamách a marketingových promo materiáloch. Mnoho ľudí o nej hovorí, no len málokto pozná jej skutočný recept. Pokiaľ by vás však zaujímal, čítajte ďalej.

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že finančná istota závisí od dobrej ekonómie a jej dobrej aplikácie, ekonomiky. Nanešťastie však dnes existuje také veľké množstvo ekonomických teórií, že je veľmi náročné zistiť, ktorá je tá správna. Z toho dôvodu je lepšie najprv sa pozrieť na pôvodný, originálny význam tohto slova.

Pravá ekonómia

Ekonómia je, vo svojej podstate, jednoduchý predmet. Je to termín zložený z dvoch gréckych slov: oikos, ‘dom’, a nomos, ‘vedenie, manažment’. Z toho vyplýva, že dobrá ekonómia (alebo jej aplikácia, ekonomika) pôvodne znamenala jednoducho správne vedenie domácnosti.

Hlavný princíp tejto vedy sa dá vyjadriť jednou vetou: ekonómia je o zabezpečení toho, že vaše výdavky nebudú vyššie než vaše príjmy. To je v podstate všetko, čo sa v nej skrýva: žite v rámci svojich možností a nemíňajte priveľa. Pokiaľ míňate menej než zarobíte, získate dobrý základ, na ktorom môžete stavať a nedostanete sa do problémov. Ale ekonómia sama osebe z vás boháča neurobí. Umožní vám však udržať sa nad hladinou a predchádzať katastrofám.

Vierohodnosť a zrozumiteľnosť

Aby ste sa stali bohatým, musíte dobre rozumieť základným pravidlám peňazí, ktoré pokrývajú omnoho viac predmetov než len ekonómiu.

Dobrá znalosť definície peňazí je dobrý prvý krok. Musíte si uvedomiť, že peniaze sú v prvom rade reprezentáciou dôvery. Peniaze sú, vo svojej podstate, stelesnená a vyjadrená dôvera. Zákazníci dávajú peniaze tým a iba tým ľuďom a firmám, ktorým veria. O tejto téme by sa dala napísať celá kniha, no pre naše účely stačí povedať, že vášmu zostatku na účte môže veľmi pomôcť, ak sa dobre pozriete na možnosti, akými viete vytvoriť a prehĺbiť dôveru.

Druhým základným pravidlom je byť jasný a pochopiteľný. Urobte si malý test: spýtajte sa niekoho zo svojich zákazníkov – alebo, ak si trúfate, vlastných zamestnancov – na to, čo presne robíte, predávate a dodávate. Možno vás prekvapí, aké fascinujúce odpovede dostanete! Keď ľudia nerozumejú tomu, čo vlastne robíte, peniaze vám nedajú.

Možno sa to zdá byť príliš jednoduché, ale už len tým, že bude vaša firma veľmi jasne a zrozumiteľne komunikovať to, čo presne robí a komu pomáha, zarobíte viac. Pokojne si tento zákon overte v praxi a zistíte, že je to tak. Dodržiavanie týchto dvoch bodov je absolútne zásadné pre váš finančný úspech.

Potreba míňať

Ďalším zaujímavým a možno šokujúcim údajom je, že množstvo peňazí, ktoré vám zostane na účte, nezávisí na tom, koľko ich zarobíte. Naopak, zostatok na účte je omnoho viac ovplyvnený tým, ako ich miniete. Peniaze môžete vydávať rôznymi spôsobmi: môžete ich minúť tak, že ich už nikdy v živote viac neuvidíte, alebo ich môžete míňať spôsobmi, ktoré vám zabezpečia, že ich neskôr získate späť.

Bystrý finančný manažér si je dobre vedomý niekoľkých fundamentálnych pravidiel. Prvé z nich je jednoduché: aby ste zarobili, musíte míňať. Je zaujímavé vidieť, že ľudia a organizácie sú schopní zarobiť skutočne slušné sumy peňazí, ak je to naozaj potrebné, ale len veľmi málokedy zarábajú niečo navyše.

Len sa pozrite na seba: keď už zarobíte toľko, koľko ste potrebovali, o koľko viac zarobíte potom? Väčšina ľudí by sa pravdepodobne zhodla na tom, že potom, čo zarobia na to, čo potrebujú, väčšinou poľavia vo svojom úsilí a zarobia iba trochu viac peňazí. Avšak keď sa im náklady zvýšia – keď sa presťahujú do budovy s väčším nájomným, keď sa im narodí prvé dieťa, keď si vezmú hypotéku a podobne – zrazu svoje príjmy prudko zvýšia, lebo inak by nevedeli vyžiť. Otázkou je, či by svoje príjmy zvýšili aj v prípade, keby ich do toho nedonútila nová situácia, do ktorej sa dostali. Nuž, z mojej vlastnej skúsenosti som zistil, že odpoveď väčšinou bola nie, keďže nadbytočné peniaze neboli potrebné.

Tieto základné pravidlá sú skutočne zaujímavé a vrelo vám odporúčam vyskúšať ich v praxi. Ďalšie z týchto pravidiel hovorí o tom, že organizácia sa vždy bude snažiť minúť viac než zarobí. Samozrejme, mohli by ste namietať so slovami, že vo vašej firme by sa to nikdy stať nemohlo. Ale ruku na srdce: nie je pravdou, že keď do vašej firmy príde náhly veľký príjem, zrazu vaša organizácia potrebuje omnoho viac? Keď ľudia vedia, že existujú peniaze, ktoré sa dajú minúť, zrazu potrebujú lepšie stoličky, novšie počítače, rýchlejšie autá, vyššie platy – v tomto zozname by sa dalo pokračovať donekonečna. Zdá sa, akoby ľudia dokázali doslova vycítiť akúkoľvek nevyužitú príležitosť míňať!

Je veľmi zaujímavé, že „potreba“ týchto vecí vždy pramení iba z vedomosti o tom, že existujú peniaze, ktoré je možné na ňu minúť. Tento hlad po nových počítačoch nepochádza z toho, že by sa tie staré už nedali používať. Ľudia – a manažéri a majitelia v tomto nie sú žiadnou výnimkou – sa zdajú byť veľmi talentovaní v míňaní akejkoľvek nadbytočnej energie, ktorá sa zdá byť nevyužitá. Keďže každá organizácia sa bude snažiť minúť viac než zarobí, musíte používať ekonómiu. Ak ju používať nebudete, tak vaša firma, riadená iba sama sebou, určite zvýši svoje výdaje nad úroveň svojich príjmov. A to bude skôr či neskôr viesť k problémom a môže ju to dokonca zabiť.

Nie, nie a nie

Ďalším pravidlom finančného manažmentu je, že jednotlivec je vo svojom uvažovaní vždy rozumnejší ako skupina, a to platí hlavne v prípade, keď sa jedná o peniaze. Ako sme videli vyššie, zakaždým, keď sa skupina rozhoduje o peniazoch, bude sa snažiť nájsť spôsob, ako minúť viac než zarobila – pokiaľ tam nebude nejaký jednotlivec, ktorý tomu zabráni.

Vo Švédsku sme kedysi mali ministra financií menom Gunnar Sträng. Bol to skutočne muž, ktorý neminul ani korunu, ktorú sme nemali. Keď povedal „nie“, naozaj to znamenalo nie. Nebolo o čom diskutovať: pokiaľ na niečo nebolo zarobené, o míňaní nemohlo byť ani reči.

Nie, mimochodom, je tým najdôležitejším slovom, ktoré sa finančný manažér musí naučiť. Bez ohľadu na to, ako veľmi budete kvôli tomu nepopulárny, vaša schopnosť hovoriť nie je absolútne kľúčová. Ak sa to naučíte a budete financie riadiť rozumne, vaša firma bude mať vždy prístup k peniazom, ktoré skutočne potrebuje. A keď má firma istý a bezpečný prístup k peniazom, ktoré sú na jej chod potrebné, mnoho vecí sa upokojí. Ľudia začnú pracovať uvoľnenejšie a celá atmosféra bude omnoho menej hektická. Väčšinou je hlavým dôvodom manažérskej hystérie fakt, že je vo firme nedostatok peňazí. Tento stav ale neuvidíte v spoločnosti, ktorá je správne finančne manažovaná.

Takže, držte sa základných pravidiel: 1) zvýšte svoju dôveryhodnosť, 2) jasne sformulujte, čo robíte, 3) nemíňajte viac než zarobíte a 4) naučte sa hovoriť „nie“, pokiaľ chcete skutočnú stabilitu. Tieto jednoduché zásady z vás možno neurobia milionára hneď zajtra. Možno sa tak nestane ani o týždeň, ani o mesiac a možno ani po prvom roku. No pokiaľ ich dodržíte, po čase získate to, o čom mnoho firiem a jednotlivcov sníva: skutočnú finančnú istotu.

Autor: Mårten Runow
Foto: Mária Švarbová, www.ariabaro.com

 

 

Komentáre

Rubrika: Financie a právo